Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18-vuotias kotona asuva nuori ja raha-asiat

Vierailija
02.11.2021 |

Meinaa mennä hermot 18-vuotiaaseen nuoreen, joka asuu kotona. Nuori käy lukiossa ja kokee itsensä tosi aikuiseksi --> ei halua kertoa mitään asioistaan. Rahaa kuitenkin pyytää jatkuvasti. Ei halua kertoa, mihin omat rahat ovat huvenneet (kesällä säästöjä oli vielä tuhansia). Kuulemma yksityisasia. Todennäköisesti on kyse siitä, että on käyttänyt rahaa hövelisti uuden tyttöystävän kanssa.

Mitä tekisit tässä tilanteessa? Tekee mieli sanoa nuorelle, että rahaa ei nyt enää tule ja menköön töihin. Mutta lukio olisi kuitenkin hyvä saada loppuun ja opiskeluun pitäisi olla aikaa...

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko hän pyytää rahaa?

Pieniä summia, mutta usein. Sunnuntaina 80 e, eilen 50. 

Eihän nuo ole pieniä summia. Tuolla rahalla työssä käyvänä maksan esim. sähkölaskun ja viikon ruoat. Olen pienituloinen, mutta silti.

Vierailija
22/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sullahan on siitä nuoresta vielä elatusvelvollisuus, kun on vielä toisen asteen opiskelija. Meillä on ruokaa kaapissa, vaatteita päälle, ja oma huone, harrastuskulut sekä vakuutukset maksettu ja kiinteä 100€/kk kuukausiraha. Muuta ei tipu. Käy myös töissä, joiden pienne palkan saa pitää itse. Ja odotetaan myös vastatekemistä, eli kun koulumatka on sama kuin pikkuveljellä, hän heittää aamuisin veljen kouluun ja tuo kotiin (mun auto ja mun bensat), hoitaa koiraa, siivoaa omat jälkensä jne jne.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt kyse normaalista taskurahasta lukiolaiselle vai nelinumeroisista summista kuussa? Ei sun tarvitse jokaisen pennin kohtaloa alkaa tivaamaan. Jos epäilet huumeita tms., niin sitten kovemmat keinot käyttöön. Muuten tuet nuoresi opintoja hyväksi katsomillasi summilla kyselemättä sen enempää.

Normaalista taskurahasta pikemminkin, ei nelinumeroisista summista. Mutta taskurahaa saa jo kolminumeroisen summan ja aikaisemmin on sovittu, mihin sitä käytetään ja mihin esim. säästötili on tarkoitettu. Nyt näyttää siltä, että taskurahan päälle tarvitaan lisärahaa hankintoihin, jotka yhteisesti sovittuna kuuluisi maksaa säästöillä ja kesätyörahoilla. Tämäkin olisi ok, jos voitaisiin puhua siitä, mihin säästöt ovat huvenneet. Se tässä tuntuu hämärimmältä, kun tiedän, että rahaa oli vielä kesällä tuhansia. Huumeita en epäile.

Teillähän on ihan selvä sopimus ja säännöt raha-asioista ja lapsesi luistaa siitä. Sanot suoraan, että rahan tarve on selvitettävä, jos lisää haluaa. En nyt kantaisi mitään huonoa omatuntoa tuossa tapauksessa.

Vierailija
24/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi avaudut täällä jos et osaa sanoa ei lapsellesi? Teet sille aikamoisen karhunpalveluksen kun aina vaan annat rahaa kun pyytää. Näitä tulevaisuudentoivoja meillä on kortisto ja vasemmistoliitto täynnä

Vierailija
25/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko hän pyytää rahaa?

Pieniä summia, mutta usein. Sunnuntaina 80 e, eilen 50. 

Sunnuntaina ostettiin tyttöystävälle jotain pientä, eilen käytiin syömäsä yhdessä.

80 euroa tyttikselle jotain pientä? 50 eurolla käytiin yhdessä syömässä? Siis olit mukana ja ehkä joku neljäskin? Vai ihan tosissaan meni läpi että nuori pari kävi kaksin maanataina syömässä 50 eurolla?  Et ehkä taida tosissasi haluta tietää, minne ne rahat menee.

Tuo ei ollut ap:n vastaus vaan jonkun muun arvaus. Jostain tuon tapaisesta olisi kuitenkin varmaan juuri ollut kyse. Ja siis en antanut noita pyydettyjä rahoja enkä muutenkaan ole viime aikoina antanut, kun syytä ei ole kerrottu. Tämä sitten aiheuttaa kireyttä kotona.

Vierailija
26/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yksinkertainen tilanne.

- Kova keskustelu rahan käytöstä ja arvosta

- Rilluttelu rahaa ei enää tipu

- Kannustatte hakemaan osa- aikatyötä, 1. prioriteetti käydä lukio kunnialla loppuun

- Kännykkälasku nuoren omiin nimiin ja maksuun

- Suoratoistopalvelut vanhempien nimiin ja pääsyyn, ei pelkästään nuoren omaan käytteen

- Maksatte vain pakolliset ylläpitokustannukset, ruoka kotona ja pakolliset hygienia tarpeet. Maksatte ruuat ulkona vain silloin kun menette koko perheellä

- Ei shoppailurahaa, ellei ole pakollinen ostos (rikkinäiset sisä/ulkovaatteet)

- Alatte puhumaan oman asunnon vuokraamisesta ja kustannuksista, (käytte tarkkaan läpi sähkön/veden/vakuutukset/kalusteiden hinnan) nyt kun hän on aikuinen hän saa asua ja elää niinkuin omaan varallisuuteensa nähden kykenee. Mistä nuori näitä kaikkia asioita tietää ellei vanhemmat kovasti näistä asioista ala kertomaan täysi- ikäisyyden koittaessa

Jos teini aikoo elää itsenäistä elämää, ei hän voi elää vanhempien siivellä ja olettaa että te kustannatte hänelle kaiken. Nämä asiat olisi pitänyt alkaa käymään läpi jo silloin kun on alaikäinen, jotta asiat olisivat selvänä nuorelle siinä vaiheessa kun täysi- ikäisyys koittaa. Itse olen saanut sellaisen kasvatuksen, että niin kauan kun aikoo asua kotona ja vanhempien lompakolla mennään vanhempien säännöillä, omassa kodissa ja omilla rahoilla saa elää miten lystää. Tämä sai itseni aikuistumaan jo 18- vuotiaana, muutin pois kotoa ja minulla oli tilaa itsenäistyä. Vanhemmat kyllä auttoivat välillä esim tuomalla ruokakassin tullessaan tai ostamalla lahjaksi kodin tavaraa, ei minua heitteille jätetty pois muuton jälkeen.

Vierailija
27/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi avaudut täällä jos et osaa sanoa ei lapsellesi? Teet sille aikamoisen karhunpalveluksen kun aina vaan annat rahaa kun pyytää. Näitä tulevaisuudentoivoja meillä on kortisto ja vasemmistoliitto täynnä

Kyllä sanonkin ei. Mutta tosiaan ilmapiiri on viime aikoina ollut kireä, kun lapsen mielestä "kulut ovat kasvaneet" ja rahaa tarvitaan lisää eikä kerro mihin, ja minä taas en halua olla pankkiautomaatti. Vääntö on jatkuvaa. Aikaisemmin hänen kanssaan toimi hyvin niin, että kertoi mihin tarvitsee rahaa (syy oli yleensä järkevä) ja sitten maksoimme. Enää ei toimi. 

Vierailija
28/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastelen. Eihän vaan mene huumeisiin? 80 euroa ja 50 euroa on viikossa jo 140 euroa. Eikä kerro mihin rahat menee... lopeta ehdottomasti rahahanana olo, jos ei  asiat ala selkiytyä. 

Meillä lukiosta päässyt teini teki kesällä verotta 4200 euron tilin ja maksoi sillä autokoulunsa, ajelee nyt mun autolla. Mutta tankkaa itse, hankki itselleen myös ilta- ja viikonlopputyötä. Neuvoin jakamaan loput kesätyörahat kuukausittain siten että riittäisivät ensi kesään. Osaa ostaa vaatteensa kausialeista ja -kirppareilta. Ja maksaa puhelinlaskunsa itse, kun kerran on töitä. 

Vierailija
29/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sanonkin ei. Mutta tosiaan ilmapiiri on viime aikoina ollut kireä, kun lapsen mielestä "kulut ovat kasvaneet" ja rahaa tarvitaan lisää eikä kerro mihin, ja minä taas en halua olla pankkiautomaatti. Vääntö on jatkuvaa. Aikaisemmin hänen kanssaan toimi hyvin niin, että kertoi mihin tarvitsee rahaa (syy oli yleensä järkevä) ja sitten maksoimme. Enää ei toimi. 

No sitten et anna rahaa. Aika yksinkertaista, eikö? Ja kerrot tämän ihan avoimesti sille lapsellekkin. 

Vierailija
30/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kireä ilmapiiri on nyt vain kestettävä. Eipä tuossa oikein muuta voi. Olisin ja eläisin niin kuin normaalistikin.

Vierailija
31/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuori välttämättä ole ilkeä tai laiska jos pyytää rahaa. Jos teidän rahatilanne on ollut hyvä, siis niin että aina on ostettu kaikki tarpeellinen ja ylimääräistäkin, niin hän ei ehkä osaa hahmottaa rahan arvoa. Ei sitä rahaa välttämättä mihinkään luvattomaan käytetä vaan kulutustottumukset ovat muodostuneet kalliiksi. Mun mies on nuorempana polttanut tupakkaa joten hän on tottunut siihen että kaupassa käynti maksaa jonkin verran. Viikonlopuksi ostaa tuoretta kalaa, juustoja ja viiniä summalla josta mulla tulee kylmä hiki pelkästä ajatuksesta. Hän kuitenkin näkee että raha menee parempaan tarkoitukseen eikä murehdi. Ja siis ihan omista rahoista ostaa, ei yhteisistä. 

Vierailija
32/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen, saako rahat käteisenä vai tilille? Jos ei anna sinulle käyttöoikeutta tililleen, pyydä näyttämään tilitapahtumia pitkältä ajalta. Kerro, että lainarahaa tai avustuksia ei muutkaan aikuiset saa ilman selvitystä siitä minne raha menee. Huumeet ovat valitettavasti yksi vaihtoehto, mutta myös peliongelma tai yleisesti hallitsematon rahankäyttö voivat olla selityksenä. Teet nuorelle aikuiselle lapsellesi palveluksen, kun puutut nyt. Selvitä, vaikka pelkäisit vastausta. 

Vierailija
33/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse jossain sienissä ap vai miksi et katso totuutta silmiin? Sanot, että nuori ei jousta, miten sinun rahankäyttösi on nuoren joustamattomuuden varassa? Lopeta toi surkea nössöily, pilaat nuoren miehen tolla.

Vierailija
34/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin tuossa tilanteessa sen, että maksaisin kaikki opiskelukulut ja kustantaisin asumisen, ruuat, vaatteet ym. joka kuuluu alle 20-vuotiaan toisella asteella opiskelevan elatukseen. Viikkorahaa antaisin ehkä 20-50€ omien varojeni mukaan. Näin tein omien lasteni kohdalla.

Mikä on se paikka, josta tyttöystävälle jotain pientä ostetaan sunnuntaina? Korukaupat ym. sellaiset ovat yleensä sunnuntaisin suljettuna, mutta katukaupasta voi ostaa ihan mitä vaan ja milloin vaan. Jos ulkona syömiseen meni 50€, niin ei ihan mäkkärillä ole käyty vaan istuttu fiinissä ravintolassa ja aterioitu pitemmän kaavan mukaan.

Vierailija
35/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 18-vuotiaan pitää jo itse tienata omat käyttörahansa. Hänhän saa jo asunnon ja ylläpidon ja ilmeisesti koulunkäyntiinsä tarvitsemat asiat ilmaiseksi.

Itse hankin töitä jo 16-vuotiaana ja olen tehnyt niitä aina myös opintojen ohella. Ei estänyt lukion käymistä mitenkään, ja olipa omat rahat.

Silloin kun sinä olit 16v niin maailma oli toinen, oletan yli 20v, niin siihen aikaan oli paljon avustavia työtehtäviä, johon ei tarvinnut osaamista ja ammattitaitoa.

Melko harvat palkkaavat 18v kun samalla rahalla saa yritykset ammattitaitoista työvoimaa ja on mistä valita. Jo pelkät työharjoittelupaikat ovat kiven alla, vaikka työvoima olisi ilmaista.

Tämän päivän nuoret eivät voi tehdä samoja valintoja, kun me aikanaan, ellei vanhemmilla ole sos.suhteita ja verkostoja, jolloin nuori saa suhteilla töitä.

Eikä se ole nuorten syy, vaan tilanne on maailmanlaajuinen

Nytkin työttömiä ja lomautettuja 500.000.

Vierailija
36/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vastikkeetonta rahaa.On karhunpalvelus jos saa kokoajan.Kuukausiraha ja extraa jos koulu sujuu hyvin.

Vierailija
37/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuoren mielestä kulut ovat kasvaneet niin neuvo vähentämään kulutusta niin aikuisetkin joutuvat tekemään. Tyttikselle pikkukivan kustantaminen ei ole sinun tehtäväsi vaan nuori voi tehdä sen sitten omalla rahallaan, kun rahaa tienaa. Älä anna ylimääräistä rahaa ollenkaan. Minusta jo siinä on mennyt kasvatus pieleen, että nuori ylipäätään tulee pyytämään aika röyhkeän oloisesti lisää rahaa kulutukseen eikä pärjää etukäteen sovitulla viikko- tai kuukausirahalla.

Vierailija
38/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 18-vuotiaan pitää jo itse tienata omat käyttörahansa. Hänhän saa jo asunnon ja ylläpidon ja ilmeisesti koulunkäyntiinsä tarvitsemat asiat ilmaiseksi.

Itse hankin töitä jo 16-vuotiaana ja olen tehnyt niitä aina myös opintojen ohella. Ei estänyt lukion käymistä mitenkään, ja olipa omat rahat.

Silloin kun sinä olit 16v niin maailma oli toinen, oletan yli 20v, niin siihen aikaan oli paljon avustavia työtehtäviä, johon ei tarvinnut osaamista ja ammattitaitoa.

Melko harvat palkkaavat 18v kun samalla rahalla saa yritykset ammattitaitoista työvoimaa ja on mistä valita. Jo pelkät työharjoittelupaikat ovat kiven alla, vaikka työvoima olisi ilmaista.

Tämän päivän nuoret eivät voi tehdä samoja valintoja, kun me aikanaan, ellei vanhemmilla ole sos.suhteita ja verkostoja, jolloin nuori saa suhteilla töitä.

Nimenomaan nyt on valtavan paljon osa-aikaisia paikkoja auki 18 vuotiaille. Pikaruokalat huutavat työntekijäpulaa, hyllyttäjiä haetaan jatkuvasti ja tuommoisia 5-15 viikkotyötunnin paikkoja on auki pilvin pimein, joihin haetaan opiskelijoita. Vakituiseksi työksi noin vähäset tunnit eivät kelpaa, joten aikuiset tai perheelliset eivät niihin hae vaan ne sopivat nimenomaan nuorille.

Vierailija
39/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peliongelma?

Vierailija
40/83 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan nyt on valtavan paljon osa-aikaisia paikkoja auki 18 vuotiaille. Pikaruokalat huutavat työntekijäpulaa, hyllyttäjiä haetaan jatkuvasti ja tuommoisia 5-15 viikkotyötunnin paikkoja on auki pilvin pimein, joihin haetaan opiskelijoita. Vakituiseksi työksi noin vähäset tunnit eivät kelpaa, joten aikuiset tai perheelliset eivät niihin hae vaan ne sopivat nimenomaan nuorille.

Yleensä näihin paikkoihin otetaan töihin, jotka opiskelevat alaa tai opiskelevat yliopistolla ja heillä on työkokemusta työharjoittelun kautta, toisin kuin lukiolaisilla, joka on yleissivistävä, eikä ole olleet päivääkään töissä, kuin jossakin hautausmaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi