Jäin työttömäksi eikä enää minkäänlaista innostusta palata oravanpyörään. Muita?
Voin tehdä niin paljon muutakin mukavaa kuin käydä töissä! Miksi tajusin tämän vasta yli nelikymppisenä, sitä vain ihmettelen. Työttömyyskorvauksen määrä riittää kyllä hyvin minun tarpeisiini.
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 01:39"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 00:11"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 00:00"]Työttömyyskorvaus maksetaan siksi, että ihminen elää sen ajan, kunnes hän aktiivisesti etsittyään löytää uuden työn ja alkaa saada palkkaa.
[/quote]
Oikeasti tyhmähän tämä suomalainen hyvinvointihyysäys-yhteiskunta on kun se mahdollistaa loisimisen sen avulla. Onhan se nyt selvää että systeemiä hyväkskäytetään, eli vika on siinä. Järjenköyhyyttä olettaa ja vaatia että kaikki pelaisivat sen mukaan mikä on oikein, eikä oman halunsa mukaan. Ihminen maksimoi aina oman hyötynsä.
Ja itse olen tunnollinen yliopisto-opiskelija, en mikään loisija.
[/quote] Muistapa tämä, jos valmistut suoraan kortistoon.
Ja itse olen ihan tunnollinen jakeluautonkuljettaja, en mikään loisija. Minunkin veroistani maksetaan paljon turhia yliopiston opintoja, jotka johtavat suorinta tietä eimihinkään oy:n leipiin.
[/quote]
Voihan vittu! Yliopiston papereilla jakeluauton kuljettajana. Ei hemmetti. Toivottavasti saat mahdollisimman pian koulutustasi vastaavaa työtä. Hattua nostan asenteellesi, jos toi on edes tosi. Mua ainakin vituttais noiden opintojen jälkeen toi duuni :(
Onki sinulla ap lapsia? Opetatko heille näitä samoja arvoja työstä ja itsensä elättämisestä?
Tunnen kanssa naisen joka nelikymppisenä päätti heittäytyä pois työelämästä, kertoilee kuinka hienosti pärjää pienillä tuilla,ainoa vaan että saman tien nostatti elarit lasten isältä huippulukemiin koska itse nollatuloinen, eli joku toinen maksaa tämän elämäntapa löhöilyn, nostetaan työkkärirahat, toimeentulotuet, asumistuet ja suuret elarit, ja sitten kehuskellaan kuinka hienoa on kehittää itseään ja antaa aikaa läheisille kun on osannut heittäytyä pois yhteiskunnan pahasta oravanpyörästä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 16:44"]
Työttömille samat rahat kuin opiskelijoille. Itsekin olen työtön ollut, kyllä sitä tunsi itsensä luuseriksi. Onneksi sai itseään niskasta kiinni.
[/quote]
Ainoa ero on että työtön on työssäollessaan jo maksanut omat työttömyyskorvauksensa moneen kertaan.... Katson olevani todella oikeutettu ansiosidonnaiseen juuri niin kauan kuin haluan (valitettavasti tosin max sen 2v).
Elämäntapatyöttömät on eri asia, heille ei tarvitse maksaa mitään tukia.
56
teiltä ei kysytä, kenelle maksetaan ja mitä maksetaan. Siinäpä inisette :)
Eläkkeellähän sen näkee kuka on tehnyt töitä ja kuka ei... ;)
Minä tajusin.. olen vasta alle 30v. Työttömyyskorvauksia en nostele vaan teen keikkaa omien fiilisten ja rahantarpeen mukaan. Herroiksi en koko ajan elele mutta tällä hetkellä (!) koen että saan elämästäni irti juuri sitä mitä haluan kun teen vuoroja satunnaisesti. Lapsiakaan ei ole joten teen ihan sitä mitä tykkään ja millon tykkään.
Sosiaalinen paine on toki kova enkä jaksaisi enää selitellä ihmisille miksi näin. Välillä mietin että olisiko taustalla jotain masennusta tmv mutta sitten taas toisaalta koen elämän kyllä mielekkäänä näin.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 00:11"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 00:00"]Työttömyyskorvaus maksetaan siksi, että ihminen elää sen ajan, kunnes hän aktiivisesti etsittyään löytää uuden työn ja alkaa saada palkkaa.
[/quote]
Oikeasti tyhmähän tämä suomalainen hyvinvointihyysäys-yhteiskunta on kun se mahdollistaa loisimisen sen avulla. Onhan se nyt selvää että systeemiä hyväkskäytetään, eli vika on siinä. Järjenköyhyyttä olettaa ja vaatia että kaikki pelaisivat sen mukaan mikä on oikein, eikä oman halunsa mukaan. Ihminen maksimoi aina oman hyötynsä.
Ja itse olen ihan tunnollinen jakeluautonkuljettaja, en mikään loisija. Minunkin veroistani maksetaan paljon turhia yliopiston opintoja, jotka johtavat suorinta tietä eimihinkään oy:n leipiin.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 01:39"]
[/quote]
[/quote]
:D Ei nyt kuitenkaan niin kovin paljoa! :D
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 01:43"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 01:39"]
[/quote]
[/quote]
:D Ei nyt kuitenkaan niin kovin paljoa! :D
[/quote] Mitä tarkoita?
sama homma. eikä kyllä yhtään harmita.
ei töytä tekemällä täällä rikastu. korkeintaan laittomin keinoin.
duunarit on siitä jänniä että aina tulee uusi entisen tilalle.
Töissä on kivaa! Olen ollut reilu kaksi viikkoa lomalla ja maanantaina pääsen taas töihin ja mielelläni. Kivat työkaverit, mielekäs työ ja rahaakin - tosin ei paljoa - saa vielä vastineeksi. Ei mua täällä kotona mikään kiinnosta niin kovasti ja matkailuun ei ole sitäkään vähää varaa, jos emme kävisi töissä.
Sama. Tein kaikki mahdolliset ylityöt, sain vain vittuilua työnjohdolta. Aina piti vetää 100%, silloinkin kun ei ollut kiire. Joskus näitä kuitattiin pakkopekkasilla. Eipä ole kiire takaisin töihin. Luulen meneväni töihin vasta sitten kun säästöt on loppu, eli joskus vuoden päästä.
Parinkymmenen työvuoden jälkeen todellakin alkaa oravanpyörä kyllästyttää. Aivan ymmärrettävää. Se on helppo nuorena opiskelijana vaahdota asiasta kun ei ole vielä pitkää työhistoriaa takana.
Itse olen juuri jäämässä työttömäksi noiden työvuosien jälkeen. Olen saanut koulutuspaikan, mutta jos TE-toimisto ei suostu omaehtoisen opiskelun tukemiseen ansiosidonnaisella, on minun jäätävä vaan työttömäksi kotiin.
Haen koko ajan töitä, mutta hakijoita on paljon joten ei ole helppoa.
Osa-aikatyötä on tarjolla, mutta on ajateltava sen verran järkevästi perheen taloutta, että ansiosidonnaisella saa paremmin käteen rahaa.
En todellakaan mene näiden työvuosien jälkeen "ilmaiseksi"töihin.
Kun ansiosidonnainen loppuu, on taas otettava vastaan mitä tahansa työtä. Siihen saakka nautin ansaitsemastani päivärahasta, kuten olisin vaikka vuorotteluvapaalla, jota en ehtinyt koskaan pitää.
Minusta on turha syyllistää ap:n kaltaisia, kun töitä ei todellakaan ole kaikille. Olin itse pari vuotta työttömänä, tosin ansiosidonnaisella opiskelin itseni maisteriksi, mutta siinä sivussa hain töitä ja kävin haastatteluissa. Kaiken kaikkiaan kävin kahdeksassa haastattelussa näiden kahden vuoden aikana ennen kuin tärppäsi. Sinänsä ihan sama, vaikka olisin pötkötellyt tuon kaksi vuotta tyytyväisenä kotisohvalla ja mennyt vasta siihen yhdeksänteen.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:14"]
Parinkymmenen työvuoden jälkeen todellakin alkaa oravanpyörä kyllästyttää. Aivan ymmärrettävää. Se on helppo nuorena opiskelijana vaahdota asiasta kun ei ole vielä pitkää työhistoriaa takana.
Itse olen juuri jäämässä työttömäksi noiden työvuosien jälkeen. Olen saanut koulutuspaikan, mutta jos TE-toimisto ei suostu omaehtoisen opiskelun tukemiseen ansiosidonnaisella, on minun jäätävä vaan työttömäksi kotiin.
Haen koko ajan töitä, mutta hakijoita on paljon joten ei ole helppoa.
Osa-aikatyötä on tarjolla, mutta on ajateltava sen verran järkevästi perheen taloutta, että ansiosidonnaisella saa paremmin käteen rahaa.
En todellakaan mene näiden työvuosien jälkeen "ilmaiseksi"töihin.
Kun ansiosidonnainen loppuu, on taas otettava vastaan mitä tahansa työtä. Siihen saakka nautin ansaitsemastani päivärahasta, kuten olisin vaikka vuorotteluvapaalla, jota en ehtinyt koskaan pitää.
[/quote]
Samoin, en ymmärrä miksi yhtäkkiä pitäisi tinkiä palkkatasosta vain te-toimiston mieliksi. Niihin heidän kautta ehdotettuihin haettaviin olen laittanut saman palkan palkkatoiveeksi kuin mitä sain juuri ennen työttömyyttä. Vaikka tiesinkin että paikat on ihan muuta tasoa kuin mitä olen tottunut tekemään. Mutta en myy itseäni ilmaiseksi. 1,5 vuoden kuluttua ajattelin ottaa puolen vuoden määräaikaisen työn, sen lyhyempää ei kannata. Siihen saakka nautin elämästäni
56/71
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:13"]
Mä jäin kaksi vuotta sitten työttömäksi. Olin ihan loppu tehtyäni monta vuotta töitä koko ajan ilman lomia (pätkää pätkän perään, eipä oikein lomat kerry) ja lisäksi olin 3:n lapsen yh.
Olin ihan käsittämättömän väsynyt. Ajattelin että "lomailen" hetken sillä kärsin mm. todella pahasta unettomuudesta. Käytännössä eka talvi meni siihen että vaan nukuin! Kävin lenkillä ja siivosin asuntoa jne. kun lapset oli pk:ssa. Nyt tilanne on se että ekaa kertaa elämässäni olen onnellinen - olen saanut fyysisen kuntoni hyvälle mallille ja ennen kaikkea pääni! Olen miettinyt miksi epäonnistuin avioliitossani ja miksi työurani epäonnistui jne. Aikaa on. Viimeinkin tuntuu että olen hyvä äiti.
Ei mitään aikomuksia palata töihin vielä pitkään aikaan, en vaan pysty enää pakottamaan itseäni edes rahan toivossa.
[/quote]
Millä tulet toimeen?
[/quote]
Työttömyyskorvauksella ja loput valitettavasti häpeäkseni sossusta. Meillä jää nyt useampi satanen kuussa enemmän rahaa kuin käydessäni töissä. Olemme myös saaneet lasten kanssa ensimmäisen reissun ikinä tehtyä (ihan Suomessa vaan) ja myös ihan uuden television, edellinen oli jo tosi pahassa kunnossa. Töitä tekemällä en saanut edes telkkua ostettua, ei vaan ollut varaa.
Vähäinen palkka meni työmatkoihin yms. Säästän todella paljon siinä että jaksan ja ehdin tehdä ruoat itse ja kiertää kirppareita.
Mitä tulee asuntolainaan mitä joku täällä ihan vakavissaan ihmetteli: itse en IKINÄ saisi lainaa. Kokeileppa huvikseen saako pätkätyötä tekevä yh ilman säästöjä tai rikasta sukulaistätiä takaajana senttiäkään lainaa vaikka luottotiedot kunnossa? Se voisikin kannustaa työntekoon jos saisin edes oman kodin! Ei ole mukavaa olla työpaikan ainut joka kerta joka on niin "tyhmä" että asuu vuokralla.
Eläkkeestä: edellisessä pätkäduunissa (jopa 4kk, wautsi wau) palkkani oli verojen jälkeen 1100€ kuussa. Minä ja kolme lasta elettiin sillä kevyesti. Ymmärrät varmaan että moisista pennosista ei juuri eläke edes kerry? Olen tottunut elämään köyhästi joten köyhä vanhuus ei pelota tippaakaan! Olen lisäksi alle 30v. joten kuka tietää mikä edes on tuleva eläkeikä ja saako silloin enää edes eläkkeitä?
Jos joku jaksaa tehdä töitä ilman että saa lainaa, senttiäkään säästöjä tai edes televisiota ja kännykkää perheelleen ostettua tai mitään uutena kaupasta muuta kuin hammasharjan niin onnea, olet kyllä parempi ihminen kuin minä. Mä en vaan saa itseäni oikein psyykattua.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:32"]
Minusta on turha syyllistää ap:n kaltaisia, kun töitä ei todellakaan ole kaikille. Olin itse pari vuotta työttömänä, tosin ansiosidonnaisella opiskelin itseni maisteriksi, mutta siinä sivussa hain töitä ja kävin haastatteluissa. Kaiken kaikkiaan kävin kahdeksassa haastattelussa näiden kahden vuoden aikana ennen kuin tärppäsi. Sinänsä ihan sama, vaikka olisin pötkötellyt tuon kaksi vuotta tyytyväisenä kotisohvalla ja mennyt vasta siihen yhdeksänteen.
[/quote]
Ai että kahdeksassa haastattelussa? Noin paljon tulee jo kuukaudessa haastatteluja.
Jos on työttömänä niin pitää laittaa kaikkiin paikkoihin hakemus mihin vain taito riittää. Sen lisäksi pitää tehdä esim. monsteriin ja vastaaviin profiilit.
Et selvästi ole edes yrittänyt saada töitä
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 10:40"]
Niin. Ja miten ajattelit huolehtia toimeentulostasi? Muiden maksamilla veroillako kenties? Ken ei tahdo töitä tehdä, ei sen syömänkään pidä.
[/quote]
Jätä nyt vain ne agraariviisaudet sinne mistä ne tulivatkin. Naapurissa ei tarvita minua heinätöihin, traktori rullaa ja muovittaa valmiiksi. Sitten kun koneisiin ei riitä öljyä eikä pääomia, tartun heti haravaan enkä valita yhtään, ja teen sen ruokapalkalla vielä.
Jos kerran ei laiskuus kuulu vikoihisi, niin lue nyt ne 9 ja 11 linkit. Jos olet liian tyhmä ymmärtämään lukemaasi, niin mikä antaa oikeuden viisastella?
[/quote]Mitä vittua itse viisastelet? Jos ap on työtön ja tilanteeseen tyytyväinen, kun tuilla elelee mukavasti, on tilanne ihan hullu. Kuka maksaa ap:n toimeentulon, ja onko se oikein, jos ap:aa ei satu työnteko nappaamaan?
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:32"]
[/quote]
Ai että kahdeksassa haastattelussa? Noin paljon tulee jo kuukaudessa haastatteluja.
Jos on työttömänä niin pitää laittaa kaikkiin paikkoihin hakemus mihin vain taito riittää. Sen lisäksi pitää tehdä esim. monsteriin ja vastaaviin profiilit.
Et selvästi ole edes yrittänyt saada töitä
[/quote]
Hahhahhaaa! Sinä puolestasi et tiedä näköjöön tämän päivn työnhausta yhtään mitään!
Toivottavasti pääset kokeilemaan pikapuolin. Sinnehän jäät.
menkää töihin isot ihmiset