Aivojen/pään magneettikuvaus huomenna, jännittää :(
Kommentit (70)
Mä oon ollut kaksi kertaa. Olen luonteeltani panikoitseva, ja selvisin hyvin. Laitat vaan silmät kiinni ja yrität kuulla jotain niistä kuulokkeista jotka hoitajat sulle korviin laittaa. Mä sain valita radiokanavan ja valitsin Radio Suomipopin.
Tuli kuunneltua hormu tarkkaan laulujen sanoja ja mietittyä niiden logiikkaa. Jotkut kappaleet toivat muistoja mieleen, annoin muistojen oikein tulvia mieleeni ja aloin miettimään, että mitkäs lenkkarit mulla olikaan sillä ja siklä festarilla, jossa tää esiintyi. Ja kaikkia ihme yksityiskohtia yritin palauttaa mieleeni niistä muistelubiiseistä.
Mulle tuli siellä kylmä, ota peitto jos ne tarjoaa.
Ja aina voi kuluttaa aikaansa laskemalla niiden kolinoiden rytmiä. Ja miettimällä että on oltava paikoillaan.
Ei oo paha oikeesti.:)
Minua rupesi yskittämään kesken kuvauksen, kun ilmastointi huoneessa oli turhankin hyvä. Kannattaa ottaa peitto, todnäk tarjoavat.
Olen varmaan tosi outo, mutta kuuntelen mieluummin koneen jyskytystä kuin jotain radioasemaa. Olen sanonut hoitajille että olen mieluummin ilman taustamusiikkia. Ensimmäisen kuvauksen hoitaja sanoi että heillä on normisti Radio Nova päällä, ottivat sen kuitenkin pois, onneksi :) Kuvausäänet tuovat mieleen avaruuden tai konemusiikin, kuulostaa tavallaan kiehtovalta.
Ensimmäinen kuvaus jätti huonoja muistoja, koska aivoista löytyi iso kasvain. Sain myös putkessa melkein paniikkikohtauksen, kun en tajunnut ajoissa sulkea silmiäni. Sen jälkeen on mennyt ihan hyvin. Kuvaus ei enää jännitä, tulokset sitäkin enemmän.
Toivottavasti ap:lla sujui/sujuu kuvaus hyvin ja tuloksetkin ovat suotuisia.
Eipä tänne varmaan omia fobioita ja niitä vahvistaneita kokemuksia kannata lähettää...
Kaikki oikeasti sujuu pääsääntöisesti hyvin jos ei pelkää ahtaita paikkoja. Minua on kuvattu ja kuvaukset itsessään on onnistuneet, kunhan minut on saatu tuubiin.
Jos tarvitsee rauhoittavaa, siitä on ilmoitettava etukäteen. Sitä ei saa, jos ei ole etukäteen paikalla ja hoitaja ehdi hyvissä ajoin ennen kuvausta antaa sitä ellei he kykene vaihtamaan kuvausaikoja myöhemmäksi. Toinen mitä lääkkeet vaatii on saattajan.
Musiikkia ei enää ainakaan ihan kaikkialla Suomessa saa. Kymmenisen vuotta sitten sitä kysyttiin, lähivuosina joku kerta hoitaja ihmetteli, kun minulla oli levyt mukana.
Minulle pään MRI olisi nykyään vaikein, onneksi seurantatutkimuksissa päätä ei ole tarvinnut enää kuvata. Lähinnä se olisi vaikea sen pään ympärille laitettavan ja ahtaanpaikan kammoni vuoksi. Ekalla kerralla en osannut etukäteen pelätä, pelko tuli vasta koneessa.
En tiedä saako minua enää kuvauksiin. Lähinnä omat paniikit putkessa pelottaa. Nytkin olisi lääkäriltä ehdotettu kuvaus, jonne pääsisin kun vaan ilmoittaisin hoitajalle. Ainakin toistaiseksi Korona kuulostaa hyvältä syyltä viivyttää tai jättää käyttämättä se mahdollisuus, lisäksi MRI:n sijaan otettiin jo rtg jossa ei näy mitään.
Miksi luvataan, että saa kuulla musiikkia?
Minullekin sanottiin, että voit sitten kuunnella radiota, mutta en kuullut muuta kuin sen koneen piippauksia ja ääniä.
Minua jännitti kovasti, kun luin etukäteen, että kone pitää kovaa meteliä, mutta muistaakseni siinä pidettiin kuulosuojaimia. Ei siis kuitenkaan tullut paniikkikohtausta, vaikka pelkäsin sitä ennalta.
kuvausajat vaihtelee, itselläni pään kuvaus kesti n. 10min. putki on ahdas ja niinkuin on jo mainittukin pidä silmät kiinni ja keskity musiikkiin. koneen pitämästä metelistä ei tarvi välittää. siellä tulee myös aika kuuma, putki lämpenee.
Olin toissaviikolla aivojen kuvauksessa. Olin etukäteen todella ahdistunut, mut kuvaus ei ollut paha
1. Putki ei ole suljettu ja jalat jää pään kuvauksessa ulkopuolelle
2. Päähän laitettavassa suojassa on peili, josta voi katsoa taaksepäin - näkymä putkesta ulos toiseenkin suuntaan
3. Kuulokkeista voi kuunnella radiota
4. Aika kuluu yllättävän nopeasti
Ja kannattaa sanoa hoitajalle, että jännittää. Mua jännitti niin että pyörrytti ja hoitaja oli tosi ihana.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ahtaan paikan kammoa vähänkään niin pyydä rauhoittavaa.
Kuvaus kestää jostain 10-30 sekuntia, kannattaako sitä varten lääkitä...
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaus kestää jostain 10-30 sekuntia, kannattaako sitä varten lääkitä...
Ei taidettu puhua passikuvasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaisia anneta, turha pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi luvataan, että saa kuulla musiikkia?
Minullekin sanottiin, että voit sitten kuunnella radiota, mutta en kuullut muuta kuin sen koneen piippauksia ja ääniä.Minua jännitti kovasti, kun luin etukäteen, että kone pitää kovaa meteliä, mutta muistaakseni siinä pidettiin kuulosuojaimia. Ei siis kuitenkaan tullut paniikkikohtausta, vaikka pelkäsin sitä ennalta.[/
Voi olla, että tuo radion kuuntelu on sairaalakohtaista. Tosin, jos hoitajat ovat luvanneet, niin saattaneet unohtaa tai volyymi liian alhaisella.
Vierailija kirjoitti:
Ja joudut riisuutumaan ja saat kylpytakin, joka päällä putkeen lepäilemään. Mieti mitä radiokanavaa haluut kuunnella, voi myös pyytää että puolessa välissä radio päälle. Paikoillaan pitää olla, kyyneleet tuli kun pohdin elämääni siinä
Kyllä omatkin vaatteet käy, kunhan niissä ei ole metallia (vetoketjut, niitit yms.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaisia anneta, turha pyytää.[/
Mulle on ainakin annettu. Helpottaa heidänkin työtä, kun potilas on rentona.
Onnistuin aikanaan nukahtamaan sinne putkeen paniikkihäiriöstä huolimatta. Hyvin se menee ap!
Ei siinä ole mitään pelättävää. Ota rennosti. Makaat vain paikallasi ja asia on nopeasti ohi.
No älä ainakaan täät ketjua lue rauhoittuaksesi. Joka toisessa viestissä väärää tietoa. :D Hyvin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään pelättävää, kunhan muistaa jättää kaiken metallisen pois.
Laitteen sisäpuoli on sitten ahtaan tuntuinen, mutta siellä on hyvä ilmastointi, joten ilman loppumista ei tarvitse pelätä. Laite pitää kovaa ääntä, josta aistii miten raskastekoinen laite on ja miten sen sisällä pyörii kuvauslaite. Itselläni se aiheuttaa pientä suljetun paikan kammoa, vaikka siihen ei ole syytä. Nykyään osa laitteista on varmaan juuri siitä syystä avoimia myös toisesta päästä, mikä heti helpottaa kammoa. Jälkikäteen aina nolottaa laitteen herättämä kammo, kun siihen ei todellakaan ole syytä.
Magneetin sisällä ei pyöri mitään vaan ct-kuvauslaitteen sisällä. Ei se magneetin ääni mistään pyörimisestä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimus ei satu ja sinun ei tarvitse kuin maata selällään. Saat vaikka nukahtaa jos koneen pitämä ääni ei häiritse. Kuulosuojaimista voi kuunnella musiikkia, esim. radiota tai joskus voi tuoda oman cd-levyn. Hoitajaan saat heti yhteyden jos tarvitsee.
Ei satu?
Eikös kaikkeen magneettikuvaukseen laiteta aina se varjoaine? (Jonka laitto sattuu).
Ei laiteta kaikkiin tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Olin toissaviikolla aivojen kuvauksessa. Olin etukäteen todella ahdistunut, mut kuvaus ei ollut paha
1. Putki ei ole suljettu ja jalat jää pään kuvauksessa ulkopuolelle
2. Päähän laitettavassa suojassa on peili, josta voi katsoa taaksepäin - näkymä putkesta ulos toiseenkin suuntaan
3. Kuulokkeista voi kuunnella radiota
4. Aika kuluu yllättävän nopeastiJa kannattaa sanoa hoitajalle, että jännittää. Mua jännitti niin että pyörrytti ja hoitaja oli tosi ihana.
Se kehikon laitto pelotti enemmän kuin kuvaus. Kannattaa katsoa radio-ohjelmat etukäteen. Valitsin väärän kanavan ja jouduin kuuntelemaan Radio Rock kaapausta Novalta. Olisi pitänyt valita joku muu kanava. Mielikuva harjoitukset auttoivat. Kuvittelin olevan laivan kannella ottamassa aurinkoa. Tärinä ja meteli menivät laivan moottorin piikkiin. Ehdottomasti peitto päälle.
Komppaan ekaa vastaajaa, sulje silmät heti kun menet selällesi äläkä vahingossakaan avaa niitä kesken, ei ennenkuin olet ulos putkesta. Itse kuvittelin olevani jollain aukealla niityllä. Jumputus lähinnä naurattaa, vieläkin muistan ne eri "rytmit" :)