Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sairastanut RUUSUN? Miten se hoidettiin?

Vierailija
17.10.2007 |

Terveyskeskuslääkäri kertoi että minulla on ruusu, kun kävin näyttämässä kipeää punoittavaa olkapäätäni. Lisäksi on ollut päänsärkyä ja pahoinvointia ja armoton flunssakin kuumeineen. Sain antibioottikuurin. Googlettamalla luin monesta paikasta että ruusua hoidetaan suonensisäisellä penisiliinillä ja suun kautta otettavat aloitetaan vasta muutanman päivän päästä. Miten teillä hoidettiin?

Ja miten tarttuvuus, on huoli kun perheessä pieniä lapsiakin, nuorin alle vuoden jota vielä imetän.

Ja miten yleistä on että ruusu tuo mukanaan jotain vakavampaa?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että, google sanoi lääkekuurin olevan kuukauden mittainen, mutta mulla on vaan 10pv. Ilmeisesti kyse on tosi lievästä tapauksesta?

Aluksi lääkäri epäili jotain flunssan yhteydessä tulevaa samantapaista sairautta, sanoi sen nimenkin mutta en muista sitä. Muutti mielensä kuitenkin kun pikaserppi tuli. Mutta jos serppiä nostatti joku flunssan tulehdus?

Tietääkö joku mikä se flunssan yhteydessä olkapään/hartioiden alueelle tuleva sairaus on nimeltään?

Vierailija
2/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskalta kuulosti pyörätuoliepisodi vaikka vakavasta asiasta olikin kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutua itse potilaan asemaan ;).

Vierailija
4/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvittu edes antibioottikuuria, vaan meni ohi muuten.

Ainoa oli, että esikoiseni sai oletettavasti siitä vesirokkotartunnan (sama tauti kyseessä, eri muoto vain). Tämän päättelimme siitä, ettei missään lähipiirissä ollut tuolloin vesirokkoa liikkellä, ja jonkun lääkärin mukaan tartunta oli ihan mahdollinen.

Vierailija
5/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

suun kautta otettavilla antibiooteilla, jos henkilö perusterve ja ruusu lievä. Ruusu ei varsinaisesti tartu. Ihon omia bakteereita pääsee haavasta tms syvemmälle kudoksiin.

Vierailija
6/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin pariksi päiväksi sairaalaan ja sain antibioottia suoneen ruusun takia.

Vierailija
7/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyöruusuunkin kannattaa hakea viruslääke koska jälkikivut voi olla kamalia. Olkapään alueen ruusu hoidetaan kyllä lähes aina suonensisäisellä antibioottihoidolla varsinkin jos on yleisoireita kuten kysyjällä oli. Alkuvaiheen ruusu sääressä voi hoitua myös suun kautta otettavalla lääkityksellä. Minkä antibiootin muuten sait...

Vierailija
8/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusu ei varsinaisesti ole tarttuva tauti eli lasten puolesta ei kannata huolta kantaa. enemmän huolettaa ap. Jos vointi ei huomenna SELVÄSTI parempi, kipin kapin uudestaan lääkäriin.

Vierailija
9/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän sai siis suonensisäiseti antibioottia ja hoitoa jatkettiin sitten suun kautta otettavalla. Veljelläni oli sama juttu armeija-aikana ja sairaalassa hänenkin ruusuaan hoidettiin,

Vierailija
10/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loput kotisairaanhoidon toimesta kotona tiputettuna.

Ruusuja on siis kyhmyruusu, vyöruusu ja sitten tuo bakt. tulehdus-ruusu.

Minun kohdallani ei oltu ihan varmoja ensin kumpi on kyseessä.

Vierailija
11/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lääkäri ruususta puhui ja sanoi että pitää erittäin herkästi tulla takaisin jos alue suurenee (on nyt kämmenen kokoinen) niin vaihdetaan heti kuuria. Pikaserppi oli 18 ja lääkäri sanoi sen sopivan lievään ruusuun. Mitään rakkuloita ei alueella ole, on vain punainen kuumottava ja noin sentin koholla ihosta. Päänsärky onneksi hellitti, aamulla piti ottaa panadolia ja buranaa päällekäin ennen kuin auttoi. Ekan V-pen lääkkeen otin neljän aikoihin.

ap

Vierailija
12/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli seuraa vointia. Jos ei selkeästi parempaan menossa huomisaamuna, uudestaan lääkäriin. Ruusu on vaarallinen tauti mutta hyvin hoidettavissa. Alkuvaiheessa voi joskus hoitua penisilliinillä mutta käden ja kasvojen alueen ruusu yleensä vaatii sen suonensisäisen hoidon.

6

Vierailija
13/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyhmyruusun löydät googlettamalla. Mulla oli sääret kuin puulaakifutismatsin jäljiltä: ensin nousi kipeä punakka patti, luulin ensin kolauttaneeni jalkani johonkin, mutta jalka kipeytyi nopeasti lisää ja en pystynyt varaamaan kunnolla sille. Myöhemmin patteja tuli lisää ja myös toiseen jalkaan.

Lääkärien kesken taitettiin peistä onko ruusu ruusu vai kyhmyruusu ja lopulta infektiolääkärien guru sanoi, että kyhmy- tämä on eikä mikään muu. Naisille joskus tulee esim. yhdistelmällä ab-kuuri + e-pillerit, jonkinlaisena reaktiona.

Mies sai silloin pärjätä 2- ja 4 v:n kanssa kotona kesälomaviikon.

Vierailija
14/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua etten koskaan ole edes kuulut ruususta, automaattisesti luulin lääkärin puhuvan vyöruususta ennen kuin tulin kotiin googlettamaan.

ap

Vierailija
15/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotisairaanhoito kävi tiputtamassa antibiootit suoraan suoneen 3 kertaa vuorokaudessa. Tulehdusarvot oli tosi korkeet, mutta vointi muuten hyvä, niin ei tarvinut sairaalaan lähtä makaamaan.

Mihin olisi pannut 3 lastani, kun mies töissä sairaala ajaksi.

Vierailija
16/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriinkin mennessä ajattelin että saan varmaan jotain fysikaalista kun olkapää on noin kipeytynyt vauvan kantamisesta. Punoituksen ja turvotuksen luulin johtuvan siitä että mies yritti edellisenä iltana sitä hieroa.

Kuinka paha tilanne teillä muilla oli kun hakeuduitte lääkäriin?

ap

Vierailija
17/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne oli kipeitä! Ja kova kuume. Jouduin sairaalaan, antibiootteja sain suun kautta. Mulla tuon kyhmyruusun laukasi streptokokki. Poikani sairasti 5-vuotiaana myös kyhmyruusun. Joutui sairaalaan tiputukseen. Hänellä se oli yersiniabakteerin aiheuttama. Mistä sitten lie tuon bakteerin saanut..

Vierailija
18/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

totesin että jalka on kipeä ja punoittaa muutaman tunnin kuluttua tarvitsin kainalosauvoja. Työterveyshuollosta sain taksin.

Taksi jätti päivystyksen ulko-ovelle, josta oli pitkä matka käytävää pitkin ilmoittautumisluukulle, joka oli vielä yhden kulman takana, ettei minua nähty. Onneksi oven vieressä oli pyörätuoli, jonka oli jotenkin epäkesko ja minä sillä veivasin itseni vinksin vonksin pyörien n. ainakin 200m tuntuvan matkan ilmoittautumaan - itketti ja nauratti yhtäaikaa !

Vierailija
19/23 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siitä sitten jäin sairaalaosastolle.

Vierailija
20/23 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

V. soikoon!!! Minä etsin tietoa RUUSUN HOIDOSTA!!! Pois tällaiset typerät, viattomia ihmisiä harhaanjohtavat mielisairaushöpötykset.

Haluan tietää, miksi ruukkuruusuni kuolee jatkuvasti!!! SELITYS???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme