Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 141/79 normaali verenpaine?

Vierailija
28.09.2007 |

Kävin apteekissa mittaamassa, kun sydän kipuilee ja epäilin korkeaa verenpainetta. Tuollaisen lukeman sain, mutta en osaa tulkita sitä.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä mittauttamassa toisenkin kerran ja jos edelleen koholla voisi ottaa yhteyttä lääkäriin.

Vierailija
2/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalit paineet, ellet levännyt varttituntia ennen mittausta. Jos lepäsit, on yläpaine hieman suosituksia korkeampi, mutta tarkkailu riittää, ettei nouse enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittaaja on vain aina todennut, että taidat hieman jännittää mittausta tms. En ole jännittäjä tyyppi, joten olen aina ihmetellyt sitä.

Nyt kuitenkin ilmeni, että myös äidillä ja veljelläni on korkeat verenpaineet ja että se on perinnöllistä.

Ja kun sydänkin tuntuu kipuilevan jo toista vuotta...

Ap

Vierailija
4/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

141 aavistuksen korkeahko suositukseeen (alle 135) nähden, mutta tosiaan jollet levännyt niin ihan ok.

Vierailija
5/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuo kertaluonteinen mittaus ei kerro yhtään mitään, kannattaa mennä terveydenhoitajalle useampaan mittaukseen niin saadaan luotettavampi käsitys RR-tasostasi.

th

Vierailija
6/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että korkea RR ei yleensä oireile sydänkipuna, vaan päänsärkynä tms. Jos sydänvaivaa on, kannattaa mennä lääkäriin.

Vierailija
7/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosissani huolissaan, kun AINA vedotaan vain siihen, että olen varmaan kiirehtinyt mittaukseen, jännitän sitä, tai mitä milloinkin.

Mitä se voi aiheuttaa sydämelle jos on kymmenen vuotta tuon verran koholla oleva paine?

Ap

Vierailija
8/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläpaine on normaalin rajoilla, mutta jos et suositusten mukaan istunut varttituntia paikoillasi ennen mittausta, on sekin ihan ok.

Vierailija
9/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorehkojen naisten sydänoireet usein ruokatorvi- tai rintarankaperäisiä. Painearvoista ei kannata huolestua jos et tupakoi tai sinulla ei ole diabetestä. Pienet elämäntapamuutokset voisivat tuollaiset korjata eli kannattaa varata aika terveydenhoitajalle

Vierailija
10/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa yli 200 ja se on sitten oikea riski.

Vierailija
11/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta oma verenpainemittari, jos noin rassaa. Sillä saa yleensä matalampia lukemia kuin muualla. Jos alapaine alkaa olla satasen pintaa jatkuvasti, niin sitten on aihetta mennä lääkärille.

Vierailija
12/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue vaikka Käypä hoito-suositus!

Vierailija
13/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Nuorehkojen naisten sydänoireet usein ruokatorvi- tai rintarankaperäisiä. Painearvoista ei kannata huolestua jos et tupakoi tai sinulla ei ole diabetestä. Pienet elämäntapamuutokset voisivat tuollaiset korjata eli kannattaa varata aika terveydenhoitajalle

Vierailija
14/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiseurantaa ole tehty, niin ei kannata millään riskeillä pelotella. Luulisin että kotimittarilla tulee ihan hieno tulos. Ja alapaine on jo nyt erinomainen.

13

Vierailija
15/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko sinulla rytmihäiriöiden tunnetta, muljahduksia tms?

8

Vierailija
16/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän viittaisi siis rintarankaperäisiin vaivoihin

Vierailija
17/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen nuori nainen. Tosin stressaantunut sellainen.

Mutta koska olen hoikka ja elämäntapani ovat terveet, ei kukaan lääkäri ota huoltani tosissaan. Laskuttaa vain :(

Ap

Vierailija
18/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro vähän enemmän noista oireistasi niin teen sinulle alustavan nettidiagnoosin;)

Vierailija
19/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...oikealla kyljellä.

Ap

Vierailija:

Enemmän viittaisi siis rintarankaperäisiin vaivoihin

Vierailija
20/34 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipuilua on tosi vaikea kuvailla, mutta olen oikeastaan varma, että se on nimenomaan sydämessä.

Ap

Vierailija:

Ap, onko sinulla rytmihäiriöiden tunnetta, muljahduksia tms?

8

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi