Haluatko kysyä hampaiden oikomishoidosta? Hoitaja vähän aikaa linjoilla.
Olen töissä hoitajana hammasklinikalla missä tehdään oikomishoitoja. Haluatko kysyä jotain oikomishoidosta? Työskentelen ulkomailla. Hammashoitopalveluiden tarjonta saattaa olla erilaista mutta vastaan mitä osaan.
Kommentit (37)
Eikös hampaat siirry hiukan koko elämän ajan? Niin joku oikoja mulle sanoi. Minulle pn tehty oionta aikuisena, ja nyt huomaan pientä muutosta, parinkymmenen vuoden jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:04"]
Kannattaako aikuiselle tehdä leuan eteenpäinsiirto?
Vaivaa lähinnä syödessä, muuten kipua ei juurikaan ole.
[/quote]
Se on aika suuri operaatio mitä kannatta harkita pitkään ja tarkasti. Minä en pysty sanomaan kannattaako sinun mennä em leikkaukseen. Sen voivat sanoa vain oikojahammaslääkäri ja kirurgi. Jos asia ei paljoakaan vaivaa toiminnallisesti tai esteettisesti niin en lähtisi suosittelemaan.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:13"]
Eikös hampaat siirry hiukan koko elämän ajan? Niin joku oikoja mulle sanoi. Minulle pn tehty oionta aikuisena, ja nyt huomaan pientä muutosta, parinkymmenen vuoden jälkeen.
[/quote]
Olet aivan oikeassa. Varsinkin alaleuka muuttuu iän myötä ja onkin tavallista että alahampaisiin kehittyy ahtautta, niilläkin henkilöillä joilla ei ole koskaan ollut purentavirheitä.
Tosi epistä!
Minulla on molemmat etukulmahampaat ulkonevat, hieman mantelinmalliset eli kunnon vampyyrihampaat. Onko niitä mitenkään mahdollista "tunkea" takaisin riviin ilman että jotain muita hampaita poistetaan? Tavallinen tarkastuksen tehnyt hl kertoi ettei kuulemma ole mahdollista poistamatta jotain.
Ja onko aikuiselle, as.pa työssä olevalle muita mahdollisia oikomiskojeita kuin ne sellaiset isot ja erittäin paljon huomiota herättävät.
Hoidetaanko paljon aikuisten lieviä vinoutumia, varsinkin jos on nuori aikuinen? Mulla on molemmat etuhampaat hieman eri tasossa ja alhaalla kääntyvät sisäänpäin (tämä luultavasti johtunut viisaudenhampaista jotka ovat painaneet, painavat yhä). Mulla on ennen ollut suorat hampaat ja nyt luotisuorista hampaista tullut pakkomielle.
Vai onkohan niin, että jos itse maksaa niin tehdään mitä vaan. Entä onko sinulla kokemuksia tai oletko kuullut Invisling-hoidosta?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:28"]
Hoidetaanko paljon aikuisten lieviä vinoutumia, varsinkin jos on nuori aikuinen? Mulla on molemmat etuhampaat hieman eri tasossa ja alhaalla kääntyvät sisäänpäin (tämä luultavasti johtunut viisaudenhampaista jotka ovat painaneet, painavat yhä). Mulla on ennen ollut suorat hampaat ja nyt luotisuorista hampaista tullut pakkomielle.
Vai onkohan niin, että jos itse maksaa niin tehdään mitä vaan. Entä onko sinulla kokemuksia tai oletko kuullut Invisling-hoidosta?
[/quote]
En tiedä tarjoaako suomalainen kunnallinen puoli hoitoa aikuisille. Yksityisellä saa tietysti hoitoa minkä ikäinen tahansa.
Viisaudenhampaat eivät monien tutkimusten mukaan vaikuta muiden hampaiden paikkaan ja asentoon.
Itse maksamalla ei saa mitä vain haluaa. Kaikki oikomiskojeet eivät sovi mihin tahansa virheasentoon. Mainitsemasi invisalign on kallis vaihtoehto mutta ei sovellu kaikkiin ongelmiin. Sillä ei esim voi "vetää esille" hammasta joka ei ole puhjennut täyteen mittaansa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:21"]
Minulla on molemmat etukulmahampaat ulkonevat, hieman mantelinmalliset eli kunnon vampyyrihampaat. Onko niitä mitenkään mahdollista "tunkea" takaisin riviin ilman että jotain muita hampaita poistetaan? Tavallinen tarkastuksen tehnyt hl kertoi ettei kuulemma ole mahdollista poistamatta jotain. Ja onko aikuiselle, as.pa työssä olevalle muita mahdollisia oikomiskojeita kuin ne sellaiset isot ja erittäin paljon huomiota herättävät.
[/quote]
Kannattaisi käydä ihan oikojalla katsastuttamassa ne hampaat. Hän osaa sanoa tarkemmin voidaanko hampaasi oikaista ilman poistoja.
Jos et halua näkyvää oikomiskojetta niin on muitakin vaihtoehtoja. On olemassa kiinteä oikaisulaite joka tulee hampaiden takapinnalle. Valitettavasti se on kalliimpi kuin tavallinen etupinnalle tuleva laite. En myöskään tiedä kuinka moni oikojahammaslääkäri tarjoaa tätä vahtoehtoa.
Invisalign on lähes näkymätön vaihtoehto. Saat muutaman viikon välein uudet akryyliset läpinäkyvät laitteet . Ne on suunniteltu tietokoneella ja jokainen on himppusen verran erilainen kuin edellinen. Tällä ei kuitenkaan voida korjata kaikkia virheasentoja.(Anteeksi jos selitykseni on hieman jäykkä. Olen kouluttautunut ulkomailla enkä tiedä kaikkea sanastoa suomeksi.)
Meillä oikomahoito taisi alkaa jo kun tyttö oli 9-10-vuotias. Silloin hammaslääkäri lähetti oikomahammaslääkärille tutkittavaksi, onko tarvetta oikomahoitoon, kun näytti ettei kaikki hampaat mahdu tulemaan. Tyttö on nyt 14 ja välillä oikomahoidossa on ravattu kuukausittain (nyt taas sellainen vaihe menossa), välillä on ollut vuoden tauko hampaiden vaihtumista odotellessa. Jossain vaiheessa poistettiin pari maitohammasta, jotta rautahampaat mahtui tulemaan. Ja myöhemmin poistettiin pari rautahammasta, koska leuassa ei vaan ole tilaa niille kaikille. Poistetut hampaat taisi olla kulmahampaista seuraavat ja ottaahan se aikansa, että niitä taaempia sitten hilataan eteenpäin.
Mieheltäni on poistettu yksi hammas alhaalta edestä ja olen tyytyväinen, että nykyisin ollaan vähän fiksumpia eikä poisteta hampaita kulmahampaiden välistä. Mies näyttää vähän friikiltä, kun kulmahampaiden välissä on vain kolme hammasta.
Käsittääkseni tässä hommassa aletaan olla loppusuoralla, viimeinen vuosi edessä jos oikein muistan oikomahammaslääkärin jutut. Toivon kädet ristissä, että mitään retentiokaaria ei tarvitsisi pysyvästi jättää suuhun.
Yksityisellä on käyty ja rahaa on palanut, mutta voisi se raha turhempaankin mennä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:52"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:21"]
Minulla on molemmat etukulmahampaat ulkonevat, hieman mantelinmalliset eli kunnon vampyyrihampaat. Onko niitä mitenkään mahdollista "tunkea" takaisin riviin ilman että jotain muita hampaita poistetaan? Tavallinen tarkastuksen tehnyt hl kertoi ettei kuulemma ole mahdollista poistamatta jotain. Ja onko aikuiselle, as.pa työssä olevalle muita mahdollisia oikomiskojeita kuin ne sellaiset isot ja erittäin paljon huomiota herättävät.
[/quote]
Kannattaisi käydä ihan oikojalla katsastuttamassa ne hampaat. Hän osaa sanoa tarkemmin voidaanko hampaasi oikaista ilman poistoja.
Jos et halua näkyvää oikomiskojetta niin on muitakin vaihtoehtoja. On olemassa kiinteä oikaisulaite joka tulee hampaiden takapinnalle. Valitettavasti se on kalliimpi kuin tavallinen etupinnalle tuleva laite. En myöskään tiedä kuinka moni oikojahammaslääkäri tarjoaa tätä vahtoehtoa.
Invisalign on lähes näkymätön vaihtoehto. Saat muutaman viikon välein uudet akryyliset läpinäkyvät laitteet . Ne on suunniteltu tietokoneella ja jokainen on himppusen verran erilainen kuin edellinen. Tällä ei kuitenkaan voida korjata kaikkia virheasentoja.(Anteeksi jos selitykseni on hieman jäykkä. Olen kouluttautunut ulkomailla enkä tiedä kaikkea sanastoa suomeksi.)
[/quote]
Mitkä hampaat yleensä sitten poistetaan, jos on tarve? Hampaat tulevat ylempää ulos ikenestä ja selkeästi eteenpäin, koska pienenä maitohampaat eivät lähteneet tarpeeksi ajoissa pois tieltä ja kulmureille jäi liian vähän tilaa tunkeutua riviin. Edestä näyttävät siis vampyyrihampailta ja sivusta vähän torahampailta. Muut hampaat ovat aikalailla suorat. Viisureita ei ole, koska yksikään.ei ole vielä lähelläkään puhkeamista, röntgenissä näkyivät kyllä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:52"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:21"] Minulla on molemmat etukulmahampaat ulkonevat, hieman mantelinmalliset eli kunnon vampyyrihampaat. Onko niitä mitenkään mahdollista "tunkea" takaisin riviin ilman että jotain muita hampaita poistetaan? Tavallinen tarkastuksen tehnyt hl kertoi ettei kuulemma ole mahdollista poistamatta jotain. Ja onko aikuiselle, as.pa työssä olevalle muita mahdollisia oikomiskojeita kuin ne sellaiset isot ja erittäin paljon huomiota herättävät. [/quote] Kannattaisi käydä ihan oikojalla katsastuttamassa ne hampaat. Hän osaa sanoa tarkemmin voidaanko hampaasi oikaista ilman poistoja. Jos et halua näkyvää oikomiskojetta niin on muitakin vaihtoehtoja. On olemassa kiinteä oikaisulaite joka tulee hampaiden takapinnalle. Valitettavasti se on kalliimpi kuin tavallinen etupinnalle tuleva laite. En myöskään tiedä kuinka moni oikojahammaslääkäri tarjoaa tätä vahtoehtoa. Invisalign on lähes näkymätön vaihtoehto. Saat muutaman viikon välein uudet akryyliset läpinäkyvät laitteet . Ne on suunniteltu tietokoneella ja jokainen on himppusen verran erilainen kuin edellinen. Tällä ei kuitenkaan voida korjata kaikkia virheasentoja.(Anteeksi jos selitykseni on hieman jäykkä. Olen kouluttautunut ulkomailla enkä tiedä kaikkea sanastoa suomeksi.) [/quote] Mitkä hampaat yleensä sitten poistetaan, jos on tarve? Hampaat tulevat ylempää ulos ikenestä ja selkeästi eteenpäin, koska pienenä maitohampaat eivät lähteneet tarpeeksi ajoissa pois tieltä ja kulmureille jäi liian vähän tilaa tunkeutua riviin. Edestä näyttävät siis vampyyrihampailta ja sivusta vähän torahampailta. Muut hampaat ovat aikalailla suorat. Viisureita ei ole, koska yksikään.ei ole vielä lähelläkään puhkeamista, röntgenissä näkyivät kyllä.
[/quote]
Yleisimmin poistetaan numero 4 joka on siis kulmahampaasta seuraava. Joskus myös numero viisi. Mutta se on aina yksilökohtaista mikä on kullekin potilaalle paras ratkaisu.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:21"]Minulla on molemmat etukulmahampaat ulkonevat, hieman mantelinmalliset eli kunnon vampyyrihampaat. Onko niitä mitenkään mahdollista "tunkea" takaisin riviin ilman että jotain muita hampaita poistetaan? Tavallinen tarkastuksen tehnyt hl kertoi ettei kuulemma ole mahdollista poistamatta jotain.
Ja onko aikuiselle, as.pa työssä olevalle muita mahdollisia oikomiskojeita kuin ne sellaiset isot ja erittäin paljon huomiota herättävät.
[/quote]
Tätä kysyisin minäkin.
Kuinka usein tapahtuu sellaista, että hoidettava keskeyttää oikomishoitonsa?
Minulla tuli mitta täyteen 16-vuotiaana, kun suussani oli ollut erilaisia oikomiskojeita jo parin vuoden ajan ja vielä olisi pitänyt lähteä oikomaan ylähampaat. Minulla ei ollut purentavirheitä enkä muista että minua itseäni olisi koskaan niin paljon haitannut epätäydellinen hammasrivistöni. Raudat kyllä haittasivat. Yhdellä kiristyskerralla vaadin että raudat irroitetaan ja homma loppuu siihen. Muistan miten kiva oli taas hymyillä ilman peittelyä.
Vampyyrihampaisille omakohtainen kokemus (en ole hammasalalla töissä). Eli minulla kasvoi myös kulmahampaat maitohampaiden päälle/eteen, niin että tulivat tosiaan ulos ikenen edestä. Ne oiottiin kiinteällä kojeella (=raudat) eikä mitään hampaita ole poistettu. Raudat laitettiin kun olin seiskaluokalla ja sain ne pois lukion kolmosella, eli prosessi oli kyllä pitkä. Mutta siitä asti ovat kulmahampaat olleet kauniisti samassa rivissä muiden kanssa. Tämä tehtiin yksityisellä, koska kunnallisen puolen mielestä kyse oli pelkästään kosmeettisesta haitasta ja lama-aikana vielä. En sitten osaa sanoa siihen, johtuiko oikomisen pituus siitä että yksityinen halusi rahastaa pidempään vai siitä että hampaat olivat tosiaan niin kaukana oikeasta paikastaan.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 00:59"]
Kuinka usein tapahtuu sellaista, että hoidettava keskeyttää oikomishoitonsa?
Minulla tuli mitta täyteen 16-vuotiaana, kun suussani oli ollut erilaisia oikomiskojeita jo parin vuoden ajan ja vielä olisi pitänyt lähteä oikomaan ylähampaat. Minulla ei ollut purentavirheitä enkä muista että minua itseäni olisi koskaan niin paljon haitannut epätäydellinen hammasrivistöni. Raudat kyllä haittasivat. Yhdellä kiristyskerralla vaadin että raudat irroitetaan ja homma loppuu siihen. Muistan miten kiva oli taas hymyillä ilman peittelyä.
[/quote]
Oikomishoitoa ei koskaan pitäisi aloittaa ellei potilas ole erittäin motivoitunut. Oikaisulaitteeseen jää ruuanmuruja joten hampaat ja raudat on harjattava useita kertoja päivässä. Kaikki pienet kolot on pidettävä puhtaana. Myös ruokailutottumuksia on muutettava juuri sen takia että suun puhtaana pitäminen on työläämpää. Pois siis sokeripitoiset ja happamat tuotteet sekä kovat ja rapeat ruuat jotka voivat rikkoa kojeen.
Omassa hoitolassani ei hoideta innokkaiden vanhempien paikalle tuomia ei-motivoituneita lapsia. Siksi meidän oikomishoidon keskeyttämisprosentti on pieni, vähemmän kuin 1%. Osa näistä harvoista tapauksista haluaa itse lopettaa hoidon. Osassa tapauksista lääkäri lopettaa hoidon sen takia että potilas ei ole motivoitunut pitämään hampaistaan huolta ja hampaat ovat vaarassa reikiintyä. Parempi vinot ja terveet hampaat kuin tasainen rivi reikiintyneitä hampaita.
Hei!
Onko suomessa aloitettua lapsen oikomishoitoa mahdollista jatkaa ulkomailla EU-alueella?Poikkeavatko käytännöt suomen oikomishoidosta?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:46"]
Saako siellä myös suunnilleen joka toinen 6-7-vuotias sellaisen silikonisen oikomiskojeen jota käytetään vain öisin? Tuntuu että ainakin meidänn kunnan oikoja määrää sellaisen melkein puolelle lapsista.
[/quote]
Kuten aloituksessa mainitsin, en työskentele Suomessa joten en osaa ottaa kantaa suomalaiseen kunnalliseen hoitoon.
[/quote]
No osaat ehkä vastata kysyjän kysymykseen? Eli onko yhtä yleistä teillä siellä?
Minä voin kertoa, että todennäköisesti on, LM:n aktivaattorit ovat kyllä ihan yleismaailmallinen bulkkituote, eivätkä suomalaisten lasten puruleluja yksinoikeudella.
[/quote]
Ap täällä. En todellakaan osaa vastata tähän kysymykseen. Hoitolassamme ei hoideta noin nuoria lapsia. Hoito aloitetaan kun kaikki pysyvät hampaat ovat puhjenneet. Täällä taitaa olla aika eri systeemit kuin Suomessa.