Voiko äitiysneuvolasta saada sairaslomaa?
Mulle sanottiin neuvolassa, että sairasloman tarpeen määrittää parhaiten työterveys, joten sinne yhteys jos tuntuu ettei ole työkuntoinen. Oma työterveyslääkärini on mies ja erittäin tökerö (mm. kommentti "raskaus alkaa positiivisesta testistä" eli ei ole väliä mitä lääkkeitä käyttää ennen positiivista tulosta). Omalle ttl:lle joudun myös matkustamaan kahdella julkisella sekä kävelemään n. 1,5km. Aikoja ei yleensä saa samalle viikolle vaan viikon parin päähän. Voin myös käydä muilla työterveyslääkäreillä, mutta he ovat pääsääntöisesti viron tai venäjänkielisiä, joten eivät ymmärrä kovin hyvin raskaussanasto jne.
Nyt kuitenkin on niin, että mulla on aika kovat liitosyms kivut ja työergonomia on työpaikallani olematonta, joten tietokoneella istuminen on vaikeaa: vatsa painaa jonnekin kylkiluihin joten joudun tekemään välillä töitä seisten matalan pöydän ääressä, jolloin selkä tulee kipeäksi vaikkei se sitä raskauden takia muuten olisi.
Onko oikeasti niin, ettei kätilöllä/terveydenhoitajalla neuvolassa ole oikeuksia myöntää sairaslomaa? Tuntuu hassulta juosta useassa paikassa näissä asioissa.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:45"]
Ota ensin selvää kuuluvatko raskaudenaikaiset vaivat työterveyshuollon piiriin juuri sinun työpaikassani. Meillä esimerkiksi ei kuulu vaan sairauslomat pitää hakea terveyskeskuslääkäriltä tai yksityiseltä.
[/quote]
Neuvolan mukaan työterveys määrittää työkunnon mutta työterveys ei oikein osaa kommentoida raskausasioihin koska ovat erikoistuneet työterveyteen/yleislääketieteeseen. En myöskään usko että työteveyslääkärit ovat koskaan käyneet työpaikallani tai tietäisivät minkälaista työtä ja työoloja mikäkin työnimike sisältää. Terveyskeskuksen tai toisen yksityisen lääkäriaseman määräämät sairaslomatodistukset taas eivät kelpaa meillä. Lisäksi on kieliongelmat kun en osaa itse venäjää enkä viroa. Eli asiat on siellä selitettävä todella yksinkertaisesti tyyliin: "Minun selkäni on kipeä. Olen raskaana (etteivät turhaan määrää lääkettä jota ei voisi raskaana ottaa)" Raskaanaoloaikanani en ole siellä käynyt kuin kerran aiemmin, mutta silloinkin oli ongelmana kuumeinen flunssa, ei niinkään raskausvaivat. ap
[/quote]
Pakko oli ihan jäädä seuraamaan tätä ketjua...ap vaikuttaa ihmeen vässykältä hannarilta joka ei uskalla pitää huolta omista oikeuksistaan. Veikkaan että kyseessä on max 25 ensisynnyttäjä joka on aiemmin valitellut palstoilla, ettei olekaan tullut raskaaksi ekasta kierrosta ja kohtapuoliin valittaa siitä, mikseivät isovanhemmat viitsi hoitaa lasta joka viikonloppu jotta neiti herkkänahka pääsisi rentoutumaan.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:21"]
Mua loukkaa henkilökotaisesti ja kovaa tämä raskausvaivoista valittaminen koska olen tahattomasti lapseton. Tyhjä syli sattuu varmasti enemmän kuin pienet raskausvaivat, ihan fyysisestikin. AP: oletko miettinyt haluatko oikeasti edes lasta jos se pieni nyytti haittaa elämääsi näin paljon jo ennen syntymäänsä?
Ajattelisit hieman muitakin, edes omaa lastasi, jooko?
[/quote]
Sama täällä. Juuri apn kaltaiset valittajatitkettävät. miksi lapsi ei kasvva minun kohdussani? jaksaisin valittamatta huolehtia ja rakastaa :(
Huh huh mitä tylytystä taas. Uskomatonta porukkaa täällä. Ap:lle tsemppiä :)
Juu, aplle tsemppiä että selviää elämästä. Ei tuu olemaan helppoa noilla spekseillä...ei oo mullakaan sähköpöytää ja ihan terveitä lapsia oon saanu
Outoa että ergonomialle ei tehdä työpaikalla mitään vaikka sen puute aiheuttaa saikkuja. Ehdotapa vielä työnantajalle asian korjaamista. Sairaslomapäiväsi maksavat sille enemmän kuin yksi kunnon tuoli tai pöytä.
Kyllä mulle neuvolalääkäri kirjotti 8 viikkoa saikkua ihan ilman kummempia selityksiä.
Mitäs varten se lääkäri siellä on? Tökeröä käytöstä pallotella potilaita paikasta toiseen.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:35"]
Outoa että ergonomialle ei tehdä työpaikalla mitään vaikka sen puute aiheuttaa saikkuja. Ehdotapa vielä työnantajalle asian korjaamista. Sairaslomapäiväsi maksavat sille enemmän kuin yksi kunnon tuoli tai pöytä.
[/quote]
Meillä on n. 400 työntekijää ja miesvaltainen ala. Olen ensimmäinen raskaanaoleva meidän osastolta n. 6 vuoteen ja myös ainoa nainen. Sähköpöydät maksavat vähintään 500€ ja monipuolisilla säädöillä varustetut tuolitkin useampia satasia. Pöydät ja tuolit eivät kuitenkaan korjaa liitoskipuja, ainoastaan selkäkivun joka aiheutuu jos töitä tekee seisaaltaan vääränkorkuisen pöydän ääressä. ap
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:47"]Pakko kysyä miksi aloitustani on alapeukutettu? Tiedän kyllä, että raskaus ei ole sairaus, mutta tuntuu hassulta että pitäisi tehdä töitä jos se aiheuttaa huomattavaa kipua? Koittakaapa itse tehdä edes vartti tietokoneella tehtäviä töitä n. 70cm korkean pöydän ääressä seisten tai vaihtoehtoisesti niin, että käsivarret ovat suorina ilman tukea jotta yltävät näppäimistölle. [/quote] No voi kauhea! Terveisin kokopäiväistä seisomatyötä asiakaspalvelussa tekevä tuleva mamma. Välillä niin kiire ettei ehdi koko päivänä istua. Työsi ei kuulosta kovin pahalta, ap.
[/quote]
Kuinka pitkällä raskautesi on? JOs et ole vielä äitiylomalla ei kannata kauhesti paukutella henkseleitä että pärjäisit mainiosti...
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:47"]Pakko kysyä miksi aloitustani on alapeukutettu? Tiedän kyllä, että raskaus ei ole sairaus, mutta tuntuu hassulta että pitäisi tehdä töitä jos se aiheuttaa huomattavaa kipua? Koittakaapa itse tehdä edes vartti tietokoneella tehtäviä töitä n. 70cm korkean pöydän ääressä seisten tai vaihtoehtoisesti niin, että käsivarret ovat suorina ilman tukea jotta yltävät näppäimistölle. [/quote] No voi kauhea! Terveisin kokopäiväistä seisomatyötä asiakaspalvelussa tekevä tuleva mamma. Välillä niin kiire ettei ehdi koko päivänä istua. Työsi ei kuulosta kovin pahalta, ap.
[/quote]
Kuinka pitkällä raskautesi on? JOs et ole vielä äitiylomalla ei kannata kauhesti paukutella henkseleitä että pärjäisit mainiosti...
[/quote]
rv 6?
Ja taas kerran näin miehenä tätä palstaa lukiessa: miten te jaksatte ihmetellä vuodesta toiseen miksi naisen euro on 80 senttiä? Taas suunnitellaan poissaoloja ja mietitään omia oikeuksia mutta ei ajatella kuinka suuri taloudellinen menetys se vauva on työnantajalle kun tulee sairauspoissaoloja, äitiysloma, ne tulevat Nico-Petterin flunssat jolloin ei voi viedä päiväkotiin yms.
Samaan aikaan miestyöntekijä tekee koko ajan töitä. En siis sano että raskaaksi tuleminen on huono asia, yhteiskuntahan pysähtyisi jossei kukaan lisääntyisi mutta mielestäni tuon "riskin" saa huomioda myös palkassa...
Ja kuinka paljon sinun sairauspoissaolosi sitten maksavat työnantajalle? Aika nopeasti tulisi pöytä ja tuoli maksettua, ja niitä voisi käyttää sitten myös se seuraava raskaaksi tuleva...
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:35"]
[/quote]
Meillä on n. 400 työntekijää ja miesvaltainen ala. Olen ensimmäinen raskaanaoleva meidän osastolta n. 6 vuoteen ja myös ainoa nainen. Sähköpöydät maksavat vähintään 500€ ja monipuolisilla säädöillä varustetut tuolitkin useampia satasia. Pöydät ja tuolit eivät kuitenkaan korjaa liitoskipuja, ainoastaan selkäkivun joka aiheutuu jos töitä tekee seisaaltaan vääränkorkuisen pöydän ääressä. ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 22:05"]
Ja taas kerran näin miehenä tätä palstaa lukiessa: miten te jaksatte ihmetellä vuodesta toiseen miksi naisen euro on 80 senttiä? Taas suunnitellaan poissaoloja ja mietitään omia oikeuksia mutta ei ajatella kuinka suuri taloudellinen menetys se vauva on työnantajalle kun tulee sairauspoissaoloja, äitiysloma, ne tulevat Nico-Petterin flunssat jolloin ei voi viedä päiväkotiin yms.
Samaan aikaan miestyöntekijä tekee koko ajan töitä. En siis sano että raskaaksi tuleminen on huono asia, yhteiskuntahan pysähtyisi jossei kukaan lisääntyisi mutta mielestäni tuon "riskin" saa huomioda myös palkassa...
[/quote]
Ja isienkö ei tarvitse ottaa osaa sairaan lapsen hoitoon tai hän ei voi olla hoitovapaalla?
Ainakin omalla työpaikallani menee niin, että ylityöt tekevät sinkkunaiset sekä lapsettomat naiset. Naisten tarvitsee koko ajan näyttää että on kova työkone. Meillä ylitöistä ei saa korvausta rahana tai vapaana. Miehet (ne sinkutkin) tekevät vähemmän ylitöitä ja muutenkin heillä on aita matalammalla esim etenemisen suhteen. Tästä syntyy kierre: naiset halutaan pitää organisaation alimmilla tasoilla tekemässä käytännön työt ja miehet etenevät. Meillä äitiysloman jälkeen naiset usein vaihtavat toiselle alalle, jäävät kotiäideiksi pitkäksi aikaa tai alkavat tekemään osa-aikaista työtä jolloin osaamista menee huomattavan paljon hukkaan. Mutta tämä onkin sitten kokonaan toinen keskustelu.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 22:15"]
Ja kuinka paljon sinun sairauspoissaolosi sitten maksavat työnantajalle? Aika nopeasti tulisi pöytä ja tuoli maksettua, ja niitä voisi käyttää sitten myös se seuraava raskaaksi tuleva...
Mitäpä jos seuraavalla raskaanaolijalla ei olekaan samat vaivat? Millä toimistokalustemuutoksella korjataan voimakas raskauspahoinvointi? Auttaisikohan rullahiiri raskausdiabetekseen? Voisiko ennenaikaisen synnytyksen ehkäistä jalkatuella pöydän alla?
Mitäpä jos seuraavalla raskaanaolijalla ei olekaan samat vaivat? Millä toimistokalustemuutoksella korjataan voimakas raskauspahoinvointi? Auttaisikohan rullahiiri raskausdiabetekseen? Voisiko ennenaikaisen synnytyksen ehkäistä jalkatuella pöydän alla?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:45"]
Ota ensin selvää kuuluvatko raskaudenaikaiset vaivat työterveyshuollon piiriin juuri sinun työpaikassani. Meillä esimerkiksi ei kuulu vaan sairauslomat pitää hakea terveyskeskuslääkäriltä tai yksityiseltä.
[/quote]
Neuvolan mukaan työterveys määrittää työkunnon mutta työterveys ei oikein osaa kommentoida raskausasioihin koska ovat erikoistuneet työterveyteen/yleislääketieteeseen. En myöskään usko että työteveyslääkärit ovat koskaan käyneet työpaikallani tai tietäisivät minkälaista työtä ja työoloja mikäkin työnimike sisältää. Terveyskeskuksen tai toisen yksityisen lääkäriaseman määräämät sairaslomatodistukset taas eivät kelpaa meillä. Lisäksi on kieliongelmat kun en osaa itse venäjää enkä viroa. Eli asiat on siellä selitettävä todella yksinkertaisesti tyyliin: "Minun selkäni on kipeä. Olen raskaana (etteivät turhaan määrää lääkettä jota ei voisi raskaana ottaa)" Raskaanaoloaikanani en ole siellä käynyt kuin kerran aiemmin, mutta silloinkin oli ongelmana kuumeinen flunssa, ei niinkään raskausvaivat. ap