Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvojen puutuminen ja paineen tunne - MS-tauti vai niskan jumi?

Vierailija
15.06.2021 |

Minulla on vasen puoli otsasta, silmän seudusta ja nenän alueelta jotenkin puutuneen tuntuinen. Tuntoaisti on kyllä alueella normaali. Välillä tunne on pistelevä/kihelmöivä. Ei ole sinänsä kipua ollenkaan. Voikohan kyseessä olla MS-tauti? Vasemman puolen niska ja takaraivon alue on kyllä kipeä ja lihakset jumissa. Tietty kohta takaraivolla on erityisen arka ja jotkut liikkeet aiheuttavat repäisyntunnetta ja pistelyä, joka alkaa takaraivolta ja tuntuu otsalla ja silmän ympärillä asti. Takaraivo tuntuu usein puutuneelta. Silloin kun otsaa ja kasvojen vasenta puolta pistelee, myös takaraivolla on vasemmalla jomotusta.

Tk-lääkäri totesi vain niskajumin ja että kasvojen oireet joutunevat siitä, kun liike niitä provosoi ja on laukaissutkin. Niska liikkuu ja kääntyy normaalisti, trapeziuksen yläosa vain on kuulemma todella jumissa ja siellä triggerpiste. Voikohan näin olla? Olen saanut lähetteen fysioterapeutille. Tuo takaraivon kipeä kohta ärtyy useasti päivittäin, jolloin sitä jomottaa ja samalla sitten otsaa ja silmänseutua pistelee. Muutoin on enemmän ”puutunut” tunne vasemmalla takaraivolla, ohimolla, otsassa ja nenän seudulla.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purenta kunnossa?

Vierailija
2/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisin syy on tuo niskajumi. Eli hoidosta se ensin kuntoon (selvitä myös syy tälle ettei heti uusi) ja katso paraneeko tilanne kasvojen osalta.

Vierailija
4/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisin syy on tuo niskajumi. Eli hoidosta se ensin kuntoon (selvitä myös syy tälle ettei heti uusi) ja katso paraneeko tilanne kasvojen osalta.

* hoidosta = hoidata

Vierailija
5/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan se takaraivon lihas olla niin ärtynyt, että hermottaa otsaan ja kasvoille? Mielestäni juurikin takaraivolta lähtee joku linja, joka säteilee ainakin ohimoille ja otsalle. Minulla on välillä jännitysniska ja silloin tulee vihlaisuja niskalta juurikin ohimolle ja otsalle.

Vierailija
6/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulla oli toinen puoli niskasta tosi jumissa, tuntokin oli siinä heikentynyt. Kun hoidettiin, hermot olivat aluksi jotenkin tosi sensitiivisiä ja tuli pistelyä ohimoon ja korvaan. Erikoislääkäri sanoi, että tämä on on yleistä, jos lihas on täysjumissa ja sitten herätetään. Ensin voi lisääntyä kaikenlaiset pistelyt ja vihlonnat. Voisiko siulla olla samankaltainen tilanne?

Vierailija
7/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ainakaan MS-tautidiagnoosiin riitä, eikä tuon perusteella lääkäri varmaan lähetä jatkotutkimuksiin. Voit itse maksaa oman MRI-tutkimuksen yksityisellä, jos haluat, mutta ei ole takuita, että sieltä löytyy jotain, vaikka MS olisikin. Voivat olla aikaisia oireita, ja näkyvät aivokuvissa vasta paljon myöhemmin, kun jotain vakavampaa oiretta pukkaa. Tai sitten ei ole MS, eikä siis muutoksia tuu löytymään MRI-kuvista ikinä.

t. MS-sairastava, muttei tosin mikään kaikkitietävä.

Vierailija
8/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repivät kivut, jotka tuntuvat päälaella ovat lähes aina niskajumeista johtuvia. Jumiutuneet niskat voivat aiheuttaa myös arkuutta ja erilaisia tuntemuksia päänahkaan ja kasvojen iholle.

Vierailija
9/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miulla oli toinen puoli niskasta tosi jumissa, tuntokin oli siinä heikentynyt. Kun hoidettiin, hermot olivat aluksi jotenkin tosi sensitiivisiä ja tuli pistelyä ohimoon ja korvaan. Erikoislääkäri sanoi, että tämä on on yleistä, jos lihas on täysjumissa ja sitten herätetään. Ensin voi lisääntyä kaikenlaiset pistelyt ja vihlonnat. Voisiko siulla olla samankaltainen tilanne?

Mulla oli sama juttu kireiden purentalihasten kanssa. Kun niitä hierottiin, ekojen kertojen jälkeen oli pistelyä ja kihelmöintiä ympäri naamaa. Oireet sinkoilevat. Onneksi lääkäri oli varoittanut, että ekat kerrat voivat lisätä oireita etten pelästynyt. Sitten lihakset rentoutuivat ja se pistely loppui. Kuulostaa että sinulla voisi olla samaa. Ja ekat hoitokerrat voivat vielä lisätä sinulla noita oireita.

Vierailija
10/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs hammaslääkäri on mieltä?

Vierailija
11/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ainakaan MS-tautidiagnoosiin riitä, eikä tuon perusteella lääkäri varmaan lähetä jatkotutkimuksiin. Voit itse maksaa oman MRI-tutkimuksen yksityisellä, jos haluat, mutta ei ole takuita, että sieltä löytyy jotain, vaikka MS olisikin. Voivat olla aikaisia oireita, ja näkyvät aivokuvissa vasta paljon myöhemmin, kun jotain vakavampaa oiretta pukkaa. Tai sitten ei ole MS, eikä siis muutoksia tuu löytymään MRI-kuvista ikinä.

t. MS-sairastava, muttei tosin mikään kaikkitietävä.

Täällä kanssa MS-tautia sairastava. Usein tämä alkaa silmäoireilla tai raajojen pistelyillä. AP:nä vielä seuraisin oireita ja uskon, että ovat ennemmin niskaan liittyviä.

Vierailija
12/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääset magneettikuviin, niin mulla päässä ei näkynyt plakkeja mutta kaikki olikin selässä. Todettiin myöhemmin. Ajattelin vain kertoa. T: toinen ms- tautia sairastava

Vierailija
13/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan se takaraivon lihas olla niin ärtynyt, että hermottaa otsaan ja kasvoille? Mielestäni juurikin takaraivolta lähtee joku linja, joka säteilee ainakin ohimoille ja otsalle. Minulla on välillä jännitysniska ja silloin tulee vihlaisuja niskalta juurikin ohimolle ja otsalle.

Juu, kyllä voi.

Ja sitähän on kiva ihmetellä ja odotella, että menee pahemmaksi.

Tee jotain!

Vierailija
14/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista kommenteista! Seuraan vielä tilannetta ja ”hoidan”. T. Aloittaja

Vierailija
15/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kyllä voi.

Ja sitähän on kiva ihmetellä ja odotella, että menee pahemmaksi.

Tee jotain!

En ole ap, ja teen kyllä paljonkin. On yliliikkuvat nivelet ja jo sen vuoksi joudun jumpata ja liikkua päivittäin, voimistaa tukilihaksia. Mutta niska jumittuu ajoittain silti ja tulee noita vihlaisuja kuten mainitsin.

Vierailija
16/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti harrastat aktiivisesti liikuntaa kuitenkin?

Vierailija
17/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt hammaslääkärillä myös?

Vierailija
18/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko käynyt hammaslääkärillä myös?

Olen käynyt ja suositteli kiskoja, kun on kuulemma hampaissa merkkejä että puren niitä yhteen. Aika kiskoja varten on varattu. T. Aloittaja

Vierailija
19/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti harrastat aktiivisesti liikuntaa kuitenkin?

Kyllä päivittäin. Tuo niskan kipeä kohta on vähän haastava, kun en ole sitä itse saanut hoidettua. T. Aloittaja

Vierailija
20/34 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääset magneettikuviin, niin mulla päässä ei näkynyt plakkeja mutta kaikki olikin selässä. Todettiin myöhemmin. Ajattelin vain kertoa. T: toinen ms- tautia sairastava

Kiitos sinulle tuosta huomiosta! Jos oireet jatkuvat ja minulle tehdään kuvaus, hyvä tietää tuo asia. T. Aloittaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän