Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vaihdevuodet mennä muka ohi puolessa vuodessa?

Vierailija
02.06.2021 |

Syksyllä gyne katsoi munasarja: toimii, ei ole vaihdevuosia.

Työterveydessä valitin unettomuutta ja minulta otettiin follikkelihormoni. Sekä lääkärin mukaan että googlen mukaan korkea pitoisuus tarkoittaa postmenopaussia. Vaihdevuodet ovat loppuvaiheessa.

Siis häh? Puolessa vuodessa??

Minulla on ollut 18 vuotta mirena, joten menkoista ei ole tietoa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan, kun googlekaan ei tiedä.

Vierailija
2/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko vaihdevuosioireita?

Mulla ne kestivät noin kolme kuukautta. Tuli menkat, jotka osoittautuivat viimeisiksi.

Sen jälkeen kolmen kuukauden mittaan muutama ns. kuuma aalto, sellainen kevyt lämmin leuhahdus. Ei mitään muuta.

Siinä se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan ei käy onnen lahjat tässäkään asiassa. Jotkut kärsivät pahasti haittaavista oireista monia vuosia. Toisilla ei ole mitään oireita. Sama on pms-oireiden ja kuukautiskipujen kanssa. Tai synnytysten. Osa pullauttaa muutamassa tunnissa vauvan ulos tarvitsematta edes kipulääkitystä, osa taas kärsii kaksi vuorokautta helvetin tuskia.

Vierailija
4/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on 8 vuotta kestänyt vaihdev.

Vierailija
5/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko vaihdevuosioireita?

Mulla ne kestivät noin kolme kuukautta. Tuli menkat, jotka osoittautuivat viimeisiksi.

Sen jälkeen kolmen kuukauden mittaan muutama ns. kuuma aalto, sellainen kevyt lämmin leuhahdus. Ei mitään muuta.

Siinä se.

En tarkoita oireita, vaan sitä, että munasarjat lopettaa toimintansa. Olen luullut, että ne kuihtuvat hiljalleen, ja siitä syystä oireetkinnkestävöt vuosia. Näiden tutkimusten mukaan olen siirtynyt kahdeksassa kuukaudessa ei-vaihdevuosista siihen, että ne ovat jo kokonaan ohi. Voiko näin olla...?

Pari vuotta olen nukkunut huonommin. Kuumat aallot ovat tulleet tänä talvena, mutta ne eivät ole mitenkään pahat. Ei muita oireita.

Ap

Vierailija
6/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasan ei käy onnen lahjat tässäkään asiassa. Jotkut kärsivät pahasti haittaavista oireista monia vuosia. Toisilla ei ole mitään oireita. Sama on pms-oireiden ja kuukautiskipujen kanssa. Tai synnytysten. Osa pullauttaa muutamassa tunnissa vauvan ulos tarvitsematta edes kipulääkitystä, osa taas kärsii kaksi vuorokautta helvetin tuskia.

Korreloivatko nämä asiat?

Olen joskus kuullut (totta tai ei), että jos on kovat pms-oireet, on myös kivulias synnytys. Ja heillä, joilla ei ole kierto-oireita, niin synnytyskin kivuttomampi.

Onko niin, että kivuton synnytys ennakoi helppoja vaihdevuosia?

Ap

Vierailija
7/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
8/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 56-vuotias. Kävin viimeksi gynekologilla muistaakseni 80-luvun lopulla, silloinkin vain tarkastuksessa, "kun kerran muutkin" opiskelijat. Kuukautiset ovat olleet kellontarkat ja huomaamattomat, ja viimeisimmistä on nyt kolme kuukautta.

En tiedä, miten nopeasti vaihdevuoteni ovat menneet ohi, mutta mitään ne eivät ole mennessään ilmoitelleet.

Vierailija
9/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korreloivatko nämä asiat?

Olen joskus kuullut (totta tai ei), että jos on kovat pms-oireet, on myös kivulias synnytys. Ja heillä, joilla ei ole kierto-oireita, niin synnytyskin kivuttomampi.

Onko niin, että kivuton synnytys ennakoi helppoja vaihdevuosia?

Ap

Mulla ollut aina kovat pms-oireet, runsaat kivuliaat menkat ja 3vrk supistelua, vaikea, kivulias synnytys ja erittäin kivulias keskenmeno, mutta vain lievät vv-oireet. Joten teoriasi ei saa tukea ainakaan minulta.

Vierailija
10/22 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?

Vierailija
11/22 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiedä. Yhteen aikaan oli kyllä aina lämmin.

Vierailija
12/22 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kai miten sen laskee.

Mulla on kuumia aaltoja ollut nyt jo pari vuotta mutta menkat loppuivat vuosi sitten. Kuumat aallot jatkuvat yhä.

Vierailija
13/22 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

7. vuosi menossa. Kuukautiset tekivät eipäs jootaa vuoden ja sitten 55-vuotiaana jäivät lopulta. Yöhikoilua on kestänyt tämän 7. vuotta ja nyt kun kuukautisten poisjäännistä on yli vuosi, päivähikoilut tulleet lisäksi ja tätä on kestänyt nyt muutaman kuukauden. Yhdellä kaverilla taas: kuukautiset kerrasta pois ja siinä se. Ei ainakaan myönnä että olisi mitään muita oireita. 

Vierailija
14/22 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis seitsemättä vuotta menossa yöhikoilut, eli jotain 6-7 vuoden väliltä. 

Vierailija
15/22 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ehkä oli yksi kuuma-aalto. Se oli siinä koko vaihdevuodet. Murrosikänikään ei ollut kummoinen enkä koskaan saanut mitään pms-raivo/itkukohtauksia, joista eräät naiset kärsivät.

Vierailija
16/22 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako se, että teillä munasarjat hiipuvat 7. Vuotta, jos on ollut 7 vuotta oireita?

Ja minulla ne ovat hiipuneet nopeammin?

Entä missä vaiheessa oireet loppuvat kokonaan? Sitten kun verikokeella todetaan post-menopaussi? Vai. Oivatko ne silti jatkua pitkäänkin.

En vieläkään ymmärrä, mikä vaikuttaa oireiden pituuteen.

Ap

Vierailija
17/22 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain luin että kestävät keskimäärin 7 vuotta. voi ne aallot tulla myöhemminkin.

Vierailija
18/22 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa tulee ulkonäön rupsahdus?

Vierailija
19/22 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
20/22 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yksilöllistä. Minulla vain menkat loppuivat, siinä kaikki. Eihän tästä voi edes sanoa kuinka kauan vaihdevuoteni kestivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi