Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteisen asuntolainan lyhentämisestä

Vierailija
25.03.2021 |

Miehelläni on n.1200€ isommat kk-tulot kuin minulla. Meillä on eri tilit mutta koemme että rahat ovat kaikki yhteisiä. Mies on maksanut vuokran ja minä ruokaostoksia, laskuja maksetaan ihan miten sattuu ja jos tarvitsee niin mies siirtää minun tililleni välillä rahaa.

Nyt olemme hankkimassa omistusasuntoa ja ottamassa siihen yhteisen asuntolainan. Olimme suunnitelleet että lainanlyhennys isompana summana menisi miehen tililtä, ja vastike minun tililtä. Kuulin kuitenkin että tämä on verotuksen kannalta väärin, ja periaatteessa olisin velvollinen maksamaan lahjaveroa, jos mies maksaa yksin myös minun nimissäni olevaa lainaa. Kuulemma molempien pitäisi lyhentää lainaa 50/50 koska asuntokin on 50/50. Voimme toki perustaa vaikka uuden lainanhoitotilin jonne siirrämme molemmat saman summan rahaa, mutta jotenkin se tuntuu hölmöltä säätämiseltä, kun pohjimmiltaan kuitenkin olemme samaa taloutta ja omaisuus on yhteistä. Ja vastaavasti sitten säädämme muita menoja niin, että balanssi pysyy entisellään.

Miten teillä muilla asuntovelallisilla? Kuinka olette järjestäneet tämän?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette vaan hommaa yhteistä tiliä, jos rahat ovat oikeasti yhteiset? Ei tarvis säätää minkään tilisiirtojen kanssa, jos toisella loppuu rahat.

Meidän molempien palkat menee samalle tilille ja sieltä maksetaan eläminen, laskut, lainat, ihan kaikki. Helppoa ja simppeliä.

Vierailija
2/32 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette vaan hommaa yhteistä tiliä, jos rahat ovat oikeasti yhteiset? Ei tarvis säätää minkään tilisiirtojen kanssa, jos toisella loppuu rahat.

Meidän molempien palkat menee samalle tilille ja sieltä maksetaan eläminen, laskut, lainat, ihan kaikki. Helppoa ja simppeliä.

Kunnes toinen kuolee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu miltä tuntuu, mutta lainatili on toimiva systeemi. Me kumpikin laitetaan määrä x tilille ja sieltä menee lainat ja kaikki asumisen kulut. Laitamme koko ajan vähän yli joten siellä on aina puskuria vaikka kodinkoneiden uusimiseen tai remppaan.

Vierailija
4/32 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tarkoitus ottaa yhteiten tili, johon kumpikin laittaa kuukausittain tietyn summan. Tililtä sitten maksettaisiin laina, vakuutukset, vero, jätehuolto yms yhteiset taloon liittyvät maksut. Ja mitä olen puhellut ihmisten kanssa, aika monella on juuri tuollainen "talotili" omien tilien lisäksi.

Vierailija
5/32 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Yhteistä lainaa voidaan maksaa ihan kunnan teistä tililtä tahansa, tai yhteiseltä, eikä verottajaa kiinnosta ollenkaan.

Sitten jos sinä otat yksin (tai jonkun muun kuin miehesi kanssa) lainan, ja se maksetaan miehesi tililtä, voi joku alkaa jotain kysellä, että mistä on kyse, ja siinä voi tulla lahjaverokin kyseeseen.

Vierailija
6/32 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut sellaisen käsityksen, että yhteinen tili olisi ongelmallinen jos toinen kuolee. Silloin tili suljettaisiin perunkirjoituksen ajaksi tms, ja toinen olisi tosi pulassa kun ei pääse rahoihin käsiksi. En tiedä pitääkö tämä paikkansa tai onko tämä jotenkin kierrettävissä mutta näin on varoiteltu kun ollaan joskus asiaa harkittu.

Vierailija
7/32 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä ei ole avioehtoa niin vaikka mökki olisi miehen nimissä se puolitetaan erossa

Vierailija
8/32 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vero.fi:

”Onko kyseessä lahja, jos puolisoni maksaa yhteisestä asunnosta isomman osan?

Ostetun asunnon omistussuhteen pitää vastata rahoitussuhdetta eli sitä, kuinka suuren osan asunnosta kumpikin puoliso on maksanut.

Jos omistus tulee yhteiseksi (asunto ostetaan esimerkiksi puoliksi) mutta vain toinen puolisoista rahoittaa hankinnan ja maksaa asuntolainan, osuus asunnosta on toiselle puolisolle verotettava lahja.”

Vierailija
9/32 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisena en oikein ymmärrä näitä prosentteja ja miten laina toimii joten maksan mitä mies kertoo minun osuudeksi.

Vierailija
10/32 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla aika yleistä että lainaa lyhennetään toisen tililtä. Tiedä sitten kuinka tota valvotaan, seuraako siitä oikeesti kenellekään mitään, vaikka laki on aika yksiselitteinen tämän suhteen!

Vierailija
11/32 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien tilien lisäksi avaisin yhteisen tilin. Sinne molemmat laittaa automaattisesti siirtymään joka kuukausi tietyn summan. Mikä kattaa lainan ja yhteiset laskut. Sinä voit sinne siirtää vain sen lainaan menevän summan, mies sitten enemmän. Jos miehestä se on ok. Näin ainakin maksat osuutesi lainasta, eikä tule kyselyitä verottajalta.

Vierailija
12/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä pankissa varoitettu mitään tälläsestä, luulisi että sielläkin on velvollisuus kertoa asiakkaalle! 😳

Vierailija
13/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko naimisissa?

Vierailija
14/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vero.fi:

”Onko kyseessä lahja, jos puolisoni maksaa yhteisestä asunnosta isomman osan?

Ostetun asunnon omistussuhteen pitää vastata rahoitussuhdetta eli sitä, kuinka suuren osan asunnosta kumpikin puoliso on maksanut.

Jos omistus tulee yhteiseksi (asunto ostetaan esimerkiksi puoliksi) mutta vain toinen puolisoista rahoittaa hankinnan ja maksaa asuntolainan, osuus asunnosta on toiselle puolisolle verotettava lahja.”

Tuo koskee vain tilannetta jossa puolisoiden tulotasot ovat täysin toisistaan poikkeavia ja toinen ihan todella rahoittaa sen asunnon toiselle. Käytännössä kukaan ei puutu tilanteeseen jossa toinen maksaa lainan ja toinen vaikka vastikkeen ja sähkölaskun.

Vierailija
15/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko naimisissa?

Kyllä

Vierailija
16/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien tilien lisäksi avaisin yhteisen tilin. Sinne molemmat laittaa automaattisesti siirtymään joka kuukausi tietyn summan. Mikä kattaa lainan ja yhteiset laskut. Sinä voit sinne siirtää vain sen lainaan menevän summan, mies sitten enemmän. Jos miehestä se on ok. Näin ainakin maksat osuutesi lainasta, eikä tule kyselyitä verottajalta.

Ei verottaja niden perään mitään kysele. On ihan normaalia että puolisot laittavat eri verran lainan lyhennykseen enkä ole ikinä kuullut kenestäkään jolla tähän olisi puututtu.

Ei tavallisten ihmisten lainanhoitotileille mitään verotarkastuksia tehdä.

Vierailija
17/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo koskee vain tilannetta jossa puolisoiden tulotasot ovat täysin toisistaan poikkeavia ja toinen ihan todella rahoittaa sen asunnon toiselle. Käytännössä kukaan ei puutu tilanteeseen jossa toinen maksaa lainan ja toinen vaikka vastikkeen ja sähkölaskun.

Ei ole ajankohtaista mulle, mut jos olisi niin tarkastaisin tän vielä jostain virallisesta lähteestä enkä luottaisi siihen et vauvapalstalla sanottiin et ei koske meitä 😅

Vierailija
18/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erillinen lainanhoitotili, jonne molemmat maksaa kuukausittain saman verran ja josta pankki automaattisesti veloittaa lainanlyhennyksen kuukausittain. Ei se ole mitään ylimääräistä säätämistä vain fiksu tapa varmistaa että laina hoidetaan tasapuolisesti ja tilillä on aina riittävästi rahaa lyhennystä varten. Me maksetaan tilille kuukausittain jokusen kympin enemmän, kuin mitä lyhennys on, joten tilillä on nyt parin lyhennyksen verran ylimääräistä siltä varalta, että tulee tiukka paikka. Erillinen tili ja tasamaksut ovat erityisen tärkeitä avoliitossa tai jos on avioehto.

Muut kulut maksetaan omilta tileitä sieltä missä rahaa sattuu olemaan. Näin on toiminut siitä asti, kun ensimmäinen yhteinen laina otettiin. Mies tienaa nyt 2000 euroa enemmän kuin minä, 15 vuotta naimisissa, kaksi yhteistä lasta.

Vierailija
19/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen lahjavero? Meillä mies maksoi aikanaan kaikki taloon liittyvät lainat omalta tililtään, ja minä puolestani ruuat ja vaatteet. Ei kukaan tullut vaatimaan lahjaveroa.

Vierailija
20/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut sellaisen käsityksen, että yhteinen tili olisi ongelmallinen jos toinen kuolee. Silloin tili suljettaisiin perunkirjoituksen ajaksi tms, ja toinen olisi tosi pulassa kun ei pääse rahoihin käsiksi. En tiedä pitääkö tämä paikkansa tai onko tämä jotenkin kierrettävissä mutta näin on varoiteltu kun ollaan joskus asiaa harkittu.

Jos nyt on käyttötili, johon molemmilla on käyttöoikeus, niin miten se nyt olisi ongelma puolison kuollessa? Ei kai kukaan kaikkia säästöjä sillä yhdellä tilillä pidä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän