Toimin rakennesuunnittelijana ja vastuu ahdistaa
Toimin rakennesuunnittelijana ja tässä hommassa vastuuta on melkoisesti. Kokonaisvaltainen vastuu on onneksi suunnitelmien hyväksyjällä ja kokenut kolleega tarkistaa kyllä esim. raudoituksien merkinnät. Mutta esim. reikävarauksien merkinnät on mun vastuulla. Jos unohdan tai missaan jonkun merkityn reiän, niin se on parisataa euroa piikkaus heti. Miten muut vaativaa työtä tekevät selviätte mokaamisesta? Itselläni on vielä vähän perfektionistin vikaa. Omat virheet on enemmän kustannusasia, jos virheissä olisi vakavaa vaaraa aiheuttava virhe niin pääsuunnittelija kyllä sen noteeraisi.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Pyrin tekemään työni niin hyvin ja tarkasti kuin osaan – ja hyväksyn että joskus minulle voi sattua virhe. Sen takia onkin hyvä että joku tsekkaa työni. Keneltä tahansa voi joskus jäädä jokin yksityiskohta huomaamatta. Ajan myötä myös kokemus auttaa, sekä varsinaisessa työssä että omien virheiden hyväksymisessä. Ei kannata stressata etukäteen.
Itse olen vielä aika noviisi vaikka perusjutut ja ohjelmistot hallitsenkin hyvin. Ensimmäinen työmaa on lähtenyt aluille ja kyllähän tuollainen puolen miltsin proggis vähän hermostuttaa. Toki en ole ainoa tyyppi tiimissä.
ap
Mulla oli tekussa opettamassa noita lujuuslaskentoja ja rakennetekniikoita ym kokenut opettaja.
Hän kertoi tehneensä omaa ok-taloaan varten lähemmäs sata rakennekuva. Kertoi, että vei ne sitten rakennusvalvontaan (tai joka tapauksessa sinne, minne ne kuuluu viedä) Kertoi, että niitä ei vilkaistukaan.sanottin vaan, että laitan nämä nyt mappiin.
Hän kertoi myös, että Turun Myllysilta ei kestänyt siksi, että laskentakaavassa oli sekaannus eräässä kohdassa plus ja miinusmerkin kesken.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tekussa opettamassa noita lujuuslaskentoja ja rakennetekniikoita ym kokenut opettaja.
Hän kertoi tehneensä omaa ok-taloaan varten lähemmäs sata rakennekuva. Kertoi, että vei ne sitten rakennusvalvontaan (tai joka tapauksessa sinne, minne ne kuuluu viedä) Kertoi, että niitä ei vilkaistukaan.sanottin vaan, että laitan nämä nyt mappiin.
Hän kertoi myös, että Turun Myllysilta ei kestänyt siksi, että laskentakaavassa oli sekaannus eräässä kohdassa plus ja miinusmerkin kesken.
Viestini pointti on siis se, ettei viranomaiset niitä tarkista.
Oletko ajatellut kotiäidin uraa? Se saattaisi sopia sinulle paremmin.
Juuri tilasin rakennekuvat ja niitä tarkistetaan vielä rakennusvalvonnassa. Vastaava työnjohtaja ja pääsuunnittelija on vastuussa.
Voi ku joku keksis vielä miten saadaan kunnon äänieristykset asuntoihin halvalla ja helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Viranomaiset ei niitä varsinaisesti tarkista muutakuin lain osalta. Vastuu on suunnitelmien hyväksyjällä. Kyllähän siinä leivättömän pöydän ääreen päätyy jos torppa tulee alas.
Vierailija kirjoitti:
Voi ku joku keksis vielä miten saadaan kunnon äänieristykset asuntoihin halvalla ja helpolla.
Jos tilaaja ei sellaisia vaadi niin suunnittelijat ei sellaisia suunnittele. Yhdessä kohteessa hissikuilu äänieristettiin, toisessa ei.
Yksi pilkkuvirhe minun työssäni voi maksaa 500 euroa/pilkku.
Tiedän että osaan työni, mutta vaikka miten olen huolellinen ja syynään tekemiseni läpi, joskus huonoja päiviä sattuu. Silloin kuulokkeisiin soimaan Hanhiniemen "Muutkin mokaa" ja Elastisen "eteen ja ylös"
Vierailija kirjoitti:
Myllysilta ei kestänyt siksi kun rasituskoe tehtiin vielä kun betoni ”märkää”
Vapaakoodari kirjoitti:
Yksi pilkkuvirhe minun työssäni voi maksaa 500 euroa/pilkku.
Tiedän että osaan työni, mutta vaikka miten olen huolellinen ja syynään tekemiseni läpi, joskus huonoja päiviä sattuu. Silloin kuulokkeisiin soimaan Hanhiniemen "Muutkin mokaa" ja Elastisen "eteen ja ylös"
Nämä ovat normikamaa kaikilla vastuullista työtä tekevien soittolistalla. Tässä juuri katselen timanttitöiden hintoja ja aika halpaahan tuo on loppujen lopuksi. Parissa kohteessa joutuivat vähän modaamaan elementtejä ja tyyliin 30 e/jm ei ole pahakaan hinta sahailusta.
Vierailija kirjoitti:
Kui kaua se betoni on märkää?
28 päivää vie standardin mukainen kuivumisaika, kun kura saavuttaa standardilujuuden. Lujuus kyllä kehittyy siitäkin eteenpäin ja kuormaa laitetaan aikasemminkin päälle, ei toki paljoa kerralla.
ongelma on juuri se perfektionismi. sama kun byteä kerää byten vierelle, jne.
äärilaita on eestiläinen joka koheltaa ja sanoo että masiina laskee kaiken automaattisesti.
se että tekussa tekee ei ole ok-taloa ja myllysiltaa (jossain muualla) on pieni ero.
huussissa bönöttämässä mikäli katto tulee alas kun varis pörähtää lentoon, on huonoa tuuria.
Pyrin tekemään työni niin hyvin ja tarkasti kuin osaan – ja hyväksyn että joskus minulle voi sattua virhe. Sen takia onkin hyvä että joku tsekkaa työni. Keneltä tahansa voi joskus jäädä jokin yksityiskohta huomaamatta. Ajan myötä myös kokemus auttaa, sekä varsinaisessa työssä että omien virheiden hyväksymisessä. Ei kannata stressata etukäteen.