Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vessan lattiamaton sauma halki, vettä maton alla. Kuka korvaa?

Vierailija
21.04.2014 |

Asun yksityisen vuokranantajan asunnossa. Hoitaako huoltoyhtiö tämän korjauksen vai mikä taho?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.

Vierailija
2/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun on heti ilmoitettava vuokranantajalle, tai sinä korvaat!!!

Vuokrasopimuksessa on erikseen kohta, jossa tuollaisesta mainitaan.

Ei se ole sinun murheesi, ainostaan silloin, kun et ilmoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantaja tuollaisen joutuu korvaamaan. Soita hänelle ja ilmoita siitä. Sinun vikasi tuo ei todellakaan ole.

Vierailija
4/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajan eli osakkaan vastuulla on huoneiston sisäosat (seinät, lattiat, kaapistot, kodinkoneet tms.) ja osakashallinnassa olevat muut tilat (esim. piha-alue, parvekkeen sisäpuoli).  

Osakkeenomistajan on seurattava asunnon kuntoa ja ilmoitettava viivytyksettä yhtiölle kuuluvasta viasta tai puutteellisuudesta. Mikäli kohde on vuokrattu, asunto on pyrittävä tarkastamaan kerran vuodessa, kuitenkin vähintään vuokralaisen vaihtuessa. Näin osakkeenomistaja voi osoittaa toimineensa huolellisesti.

Vuokralaisella on huoneiston huolellisen hoidon velvoite ja ilmoitusvelvolli-suushuoneiston vahingoittumisesta ja puutteellisuuksista. Kunnossapitovastuu on vuokranantajalla, ellei vuokrasopimuksessa ole muuta sovittu. Ilman vuokranantajan lupaa vuokralaisella ei ole edes oikeutta tehdä korjaus- tai muutostöitä.

http://www.vuokrakas.com/sitenews/view/-/nid/85/ngid/1/

Vierailija
5/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden sain pois pyyhkeen avulla ja laitoin ilmastoinnin täysille. Sauma on rikki noin 10cm matkalta.

Tarkoitan kysymykselläni, että kuuluuko minun soittaa huoltomies korjaamaan vai johonkin remonttifirmaan?

Ap

Vierailija
6/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 21:56"]

Vuokranantaja tuollaisen joutuu korvaamaan. Soita hänelle ja ilmoita siitä. Sinun vikasi tuo ei todellakaan ole.

[/quote]

Jos se on ollut jo kauan ja siitä ei ole vuokranantajalle ilmoitettu, kyllä sen korvaa vuokralainen.

Ei vuokranantaja voi joka kuukausi käydä tarkastamassa, sen vuoksi vastuu on siirretty vuokralaiselle.

Vierailija
7/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden sain pois pyyhkeen avulla ja laitoin ilmastoinnin täysille. Sauma on rikki noin 10cm matkalta.

Tarkoitan kysymykselläni, että kuuluuko minun soittaa huoltomies korjaamaan vai johonkin remonttifirmaan?

Ap

[/quote]

EI, kun soitat sille vuokranantajalle ja heti!!!

Vierailija
8/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 21:56"]

Ap

[/quote]

EI, kun soitat sille vuokranantajalle ja heti!!!

[/quote]

Just näin! Terv. Vuokranantaja

Vierailija
9/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, jätän lattian sikseen ja peseydyn keittiön lavuaarissa vai? Vuokranantajako tulee tällä sekunnilla korjaamaan maton? Voi helvetti ihmiset teidän kanssa!

Ap

Vierailija
10/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat vuokranantajalle ja hän tai sinä ilmoitette huoltoyhtiöön, jotta ne tarkistaa vahingon. Et käytä suihkua sitä ennen, kunnes lattia on korjattu.

Vierailija
11/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa soittaa vuokranantajalle, tuollaisen ollessa kyseessä pitäisi huoltomiehen tulla paikalle HETI (jos huomenna soitat niin tiistain tai viimeistään keskiviikon aikana) ainakin katsomaan mistä on kyse.

Jos huoltomiestä ei näy, ota suoraan yhteys asunnon isännöitsijään tmv. tahoon joka huoltomiehen hoitaa paikalle.

Marssijärjestys on siis se, että vuokralainen ilmoittaa vuokranantajalle (joka ottaa yhteyttä huoltomiehiin), mutta JOS mitään ei tapahdu, pitää vuokralaisen itse otta yhteyttä huoltoyhtiöön tmv. tahoon.

(Yleensä nuo huollot hoidetaan talon huoltoyhtiön tai isännöitsijän kautta, EI niin että vuokralainen etsii "keltaisilta sivuilta" jonkun remontti reiskan paikalle, tämä nyt täsmennyksenä.)..

Ja se kenen piikkiin korjaus menee riippuu siitä mikä vika on kyseessä. Pinnat maksaa vuokranantaja, jos rakenteista kyse niin taloyhtiö. JOS kyseessä on vuokralaisen aiheuttama vahinko, hän maksaa, normaali kuluminen on tietenki ihan ok.

Vierailija
12/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 22:01"]

Ai, jätän lattian sikseen ja peseydyn keittiön lavuaarissa vai? Vuokranantajako tulee tällä sekunnilla korjaamaan maton? Voi helvetti ihmiset teidän kanssa!

Ap

[/quote]

Ajatella, tuollaista nyt vaan sattuu ja se on elämää. 

Se voisi olla sun oma asunto ja miten sen hoitaisit?

Miten itse sen korjaisit vielä tänään?

Ei aina voi vaan valittaa ja saada kaikki asiat sillä samalla sekunnilla kuntoon.

Saatat joutua muuttamaan asunnosta remontin ajaksi pois...

Koeta nyt vaan kestää, pese vaikka tosiaan siellä keittiössä itsesi.

Vierailija
13/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan pärjäät pari päivää kainalopesuilla ja kuivashampoolla. soitat heti aamulla vuokranantajalle ja kerrot tilanteen. silloin et joudu vastuuseen, kun olet ilmoittanut asiasta asap.

Vierailija
14/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 21:58"]

[/quote]

Jos se on ollut jo kauan ja siitä ei ole vuokranantajalle ilmoitettu, kyllä sen korvaa vuokralainen.

Ei vuokranantaja voi joka kuukausi käydä tarkastamassa, sen vuoksi vastuu on siirretty vuokralaiselle.

[/quote]

Tässähän oli kyse juuri huomatusta halkeamasta. Vuokralainen korvaa sen, mikäli se on ITSE TAHALLISESTI AIHEUTETTU. Jos lattian pinnoita halkeaa, se tuskin on vuokralaisen itse aiheuttamaa ja vaikka hänellä olisi 6kk matto siinä päällä ja se jäisi huomaamatta, ei hän ole siitä korvausvelvollinen - koska ei ole sitä itse aiheuttanut.

Vierailija
15/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 22:01"]

Ap

[/quote]

Rauhoitus nyt, ei se huoltoyhtiökään tule sitä tällä sekunnilla korjaamaan. Ei kukaan tule millään hälytyskäynnillä pääsiäispäivän iltana hoitamaan 10cm repeämää muovilattiassa, vaikka sinne vettä olisi mennytkin.

Sinä ET saa hankkia sinne remonttimiestä, vaan vuokranantajan kuuluu se hoitaa. Voi olla, että hän haluaa käyttää vain jotain tiettyä remppamiestä tai hoitaa vaikka itse asian - se ei ole sinun päätettävissäsi. Soitat vuokranantajallesi aamulla ja jätät asian häneen käsiinsä.

Vierailija
16/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 22:10"]

[/quote]

[/quote]

Tässähän oli kyse juuri huomatusta halkeamasta. Vuokralainen korvaa sen, mikäli se on ITSE TAHALLISESTI AIHEUTETTU. Jos lattian pinnoita halkeaa, se tuskin on vuokralaisen itse aiheuttamaa ja vaikka hänellä olisi 6kk matto siinä päällä ja se jäisi huomaamatta, ei hän ole siitä korvausvelvollinen - koska ei ole sitä itse aiheuttanut.

[/quote]

Kyse on siitä, että ei ole ilmoittanut, onko vaikeaa tajuta?

Kyllä vastaa vuokralainen, vaikka joku olisi hajonnut kulumalla ja sitten siitä ei ole ilmoitettu, vaan annettu vahingon kasvaa.

Elä sinä anna väärää tietoa.

Lue tuo ylempi juttu n:o 5, siinä sulle oikea totuus.

Vierailija
17/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin halkeaman tänään. Kävin suihkussa muutama tunti sitten, kuivaan lattian aina lastalla. Vessaan mennessäni huomasin pienen vesilätäkön lavuaarin edustalla. Luulin, että lavuaari vuotaa. Pyyhkäisin rätillä vedet pois lattialta ja pyyhkiessä maton alta tuli vettä lisää. Heitin pyyhkeen päälle, vettä ei enää tule maton alta. Äsken varmuuden vuoksi kuivasin hiustenkuivaajalla. En osaa sanoa, kuin isolle alueelle vettä oli mennyt. Tuo halkeama ei kuitenkaan ole lähelläkään suihkua eikä suihkun vesi yllä halkeaman päälle.

Aamulla soitan siis vuokranantajalle, voinko itse soittaa suoraan huoltoyhtiöön? Ei tarvitse odotella huoltomiestä.

Ap

Vierailija
18/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 22:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyse on siitä, että ei ole ilmoittanut, onko vaikeaa tajuta?

Kyllä vastaa vuokralainen, vaikka joku olisi hajonnut kulumalla ja sitten siitä ei ole ilmoitettu, vaan annettu vahingon kasvaa.

Elä sinä anna väärää tietoa.

Lue tuo ylempi juttu n:o 5, siinä sulle oikea totuus.

[/quote]

Jos vuokralaisella olisi matto halkeaman päällä ja hän ei ole sitä huomannut, on siitä vaikea mennä ilmoittamaankaan. Tällöin ei olla korvausvelvollisia asiasta. Ei tässä alkuperäisessä viestissä ollut kyse huomaamattomuudesta, mutta ei myöskään siitä, että vuokralainen "pimittäisi" tapahtunutta. Kysyttiin kyseiseen tapaukseen, että kuka korvaa ja vastasin, että vuokranantaja.

Vierailija
19/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 22:17"]

Huomasin halkeaman tänään. Kävin suihkussa muutama tunti sitten, kuivaan lattian aina lastalla. Vessaan mennessäni huomasin pienen vesilätäkön lavuaarin edustalla. Luulin, että lavuaari vuotaa. Pyyhkäisin rätillä vedet pois lattialta ja pyyhkiessä maton alta tuli vettä lisää. Heitin pyyhkeen päälle, vettä ei enää tule maton alta. Äsken varmuuden vuoksi kuivasin hiustenkuivaajalla. En osaa sanoa, kuin isolle alueelle vettä oli mennyt. Tuo halkeama ei kuitenkaan ole lähelläkään suihkua eikä suihkun vesi yllä halkeaman päälle.

Aamulla soitan siis vuokranantajalle, voinko itse soittaa suoraan huoltoyhtiöön? Ei tarvitse odotella huoltomiestä.

Ap

[/quote]

Asunnon pinnat (kuten lattiat) kuuluvat vuokranantajan vastuulle. Tämä ei ole huoltoyhtiön asia, joten turhaan soitat heille.

Vierailija
20/30 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttua juttua soitin talonhuoltoon ja sieltä tulivatkin pian korjaajat.

Oltiin 1,5 viikkoa ilman suihkua ja vessanpönttöä. Oli toooooosi kivaa aikaa, etenkin kun vauva oli vielä talossa.

Lisäksi sen huomasi sähkölaskussa, kun kalliit koneet hurrasivat päiväkausia vessassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi