Miten hyvin huuhtelette muovinkeräysastiaan menevät kipot ja purnukat, esim. jogurtti- tai viilipikarit, margariinirasiat?
Ei kai kauhean energiaystävällistä oo niitä huljutella pitkään vesihanan alla. 🤔
Kommentit (44)
6. Kuinka puhdas pakkauksen pitää olla?
Pakkausten tulee olla tyhjiä, puhtaita ja kuivia. Tämä on tärkeää, koska jäteastiat keräävät helposti tuhoeläimiä ja tuottavat hajuhaittoja. Pakkausjätteen käsittelyprosessi on pitkä ja myös ammatti-ihmisten terveysriskejä halutaan minimoida. Pakkaukseen mahdollisesti jäänyt biojäte tai muu kosteus purkaantuu, kun pakkauksia puristetaan kokoon. Tämä voi pahimmassa tapauksessa pilata samassa erässä olevien pakkausmuovien kierrätyksen. Talvella nesteet ja kosteus jäätyvät keräysastiassa.
Jos puhdistukseen tarvitaan lämmintä vettä tai pesuaineita, voi olla ympäristön kannalta parempi, että pakkaus laitetaan sekajätteeseen. Jos pakkauksen sisältö on helposti pilaantuva, puhdistaminen on tietysti tärkeämpää kuin se, että pakkaukseen jää esimerkiksi pesuainetta.
http://www.uusiomuovi.fi/fin/kuluttajalle/usein_kysyttya_kierratyksesta/
Minä pesen ne aina ensin pesukoneessa ja lopuksi kiillotan mikrokuituliinalla ennen keräykseen vientiä.
Margariinirasian ja muut sellaiset, joiden puhtaaksi saaminen vaatisi paljon vettä, laitan sekajätteeseen. Jugurttipurkit ja muut täytän max. kaksi kertaa vedellä.
Huuhtelen melko huolellisesti. Juuri tyhjennettynä sisällön jäämät irtoavat helposti, kun ne eivät ole ehtineet kuivua.
Likaisimmat jätän tiskialtaaseen, siellä lotrataan aina sen verran vedellä, että puhdistuvat samalla riittävästi.
Tosi likaiset laitan suosiolla poltettaviin roskiin.
Ei meidän pihassa ole kuin sekajäte ja biopönttö. Joten en erittele muovia sen kummemmin, no vähän sitä kyllä tuleekaan.
Mulla on sellainen pieni pehmeä lasta, jolla saa pyyhkäistyä aika puhtaaksi purkit esim. jogurtista. Missään tapauksessahan ei ole ekologista ruveta pientä huuhtaisua enempää pesemään jätteitä.
Vesimaksu nousi 5e/asukas tämän kierrätyshuuhtelujen vuoksi.Ne muoviastiat huuhdellaan siellä määränpäässään vielä,joten he siinä säästävät,ei me kotona asujat.Saa miettiä jokainen mikä on järkevää toimintaa ja miten.
Koira nuolee monet purkit. Harvoin huuhtelen erikseen mitään. Yleensä jätän tiskialtaaseen, ja kun käytän vettä keittiössä, huuhtoutuvat itsestään. Ei niitä tarvitse kovin hyvin pestä, koska ne pestään siellä kierrätyslaitoksessa. Meillä säilytetään muoviroskia kuistilla laatikossa ja jos niihin jää ruuantähteitä, sinne menee hiiriä, joten sen takia huuhtelen. Mutta tosiaan, en käytä siihen erikseen vettä.
Kun luin näitä kommentteja huomasin taas kuinka paljon apua koirista meille on🧡
Itselläni ei ole koiraa, joten olen päätynyt ratkaisuun, että heitän piimäpurkit ym vaikeasti puhdistettavat purkit sekajätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kun luin näitä kommentteja huomasin taas kuinka paljon apua koirista meille on🧡
Itselläni ei ole koiraa, joten olen päätynyt ratkaisuun, että heitän piimäpurkit ym vaikeasti puhdistettavat purkit sekajätteeseen.
Sama :D Kun kuopukseni oli vuoden ikäinen, tehtiin kavereiden kanssa mökkireissu (vuokramökille). Kun lapsi oli syönyt, tuli sellainen sokki, että pitääkö mun oikeasti itse putsata tuosta syöttötuolin alta nuo ruuat. Kotona koira aina söi ne.
Miksihän mua inhottaa sana "pikari" 🤔😄
Helposti huuhtoutuvat virutan nopeasti hanan alla. Rasvaiset tai muuten hankalammin huuhtoutuvat jätän altaaseen ja laitan ehkä tipan tiskiainetta. Sitten ne saavat päälleen lämmintä/kuumaa vettä esim käsiä pestessä tai pastavettä pois kaataessa, ja huuhtoutuvat "itsestään". Mun mielestä sellainen puhtaus riittää, että eivät ala haista kotona tai houkuttele rottia ulkona keräysastiassa.
Meillä ainakin tulee tosi paljon muovijätettä maito- ja lihatuotteiden pakkauksista, pakasteista ja monet kasviksetkin on pakattu muoviin säilyvyyden parantamiseksi.
Margariinirasiat joko tiskialtaaseen ja huuhtoutuvat siinä, kun käsiä pestään saippualla ja aina on jotain käsin tiskattavaakin. Tai sitten laitan astianpesukoneeseen jääneeseen tyhjään koloon - tämä siis vain kun kone on muuten täysi, mutta siellä on vielä rasian mentävä aukko eikä muuta tiskiä ole. En siis tarkoituksella todellakaan pese niitä koneessa.
Jogurttipurkit huuhtaisen haalealla vedellä, harvemmin mitään pikkupurkkeja ostetaan, enemmän Lidl:n kreikkalaista jogurttia. Jourttipurkeille myös sama taktiikka kuin margariinirasioille: altaaseen huuhtoutumaan käsienpesuvedellä jne. tai tyhjään koloseen alstianpesukoneessa.
Kun ei osteta marinoitua lihaa, niin liha-astiat on aika puhtaita, pieni huuhtaisu riittää.
Jos joskus ostetaan etätöissä lounaaksi mikroeineksiä, niin koira huolehtii niiden putsaamisesta todella mielellään. Samoin raejuustopurkit puhdistuvat innolla samalla tekniikalla.
Käsittääkseni ne hiihdollaan vain kotiin mahdollisesti tulevien hajuhaittojen takia, muovijäte pestään vielä keräyksen jälkeen.
Mä syön ne tosi puhtaaksi ja jätän kuivumaan, sitten keräyspussiin ilmavasti. Ei haise.