Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään ollut raskaana ollessa jalkapohjat erityisen arat?

Vierailija
13.09.2013 |

Mulla on melkein koko raskauden ajan ollut outona oireena sellainen, että iltaisin huomaan jossain vaiheessa kotiin tulon jälkeen, että jalkapohjia sattuu. Tuntuu siltä kuin olisi seissyt pitkään jonkun terävän reunan päällä, tai jalka olisi ollut kengässä niin tiukasti puristuksissa, että jalkapohjan nahka olisi jotenkin oudosti painunut vekille... Terävää kipua yleensä kantapään alueella tai päkiässä. Sattuu sekä "itsekseen", että erityisesti jos seison tai painellessa niitä kipeitä kohtia. Päiväsaikaan en tuota huomaa enkä muista ajatella, mutta iltaisin tosiaan, kun olen jo jonkun aikaa ollut kotona avojaloin, huomaan melkein joka ilta, että nyt taas sattuu. Mitään ei näy jalkapohjassa, ei halkeamia eikä kovettumia.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut sama, varsinkin kahdessa viimeisessä raskaudessa (yht neljä lasta). Viimeisemmässä myös oireena se, ettei jalkoja voinut jättää esim sohvalla ns. tyhjän päälle heilumaan- muuten kamala kipu alkoi heti ja jalat alkoi puutumaan pikavauhita. Jalkapohjat olivat tosi arat, tosiaankin erit. iltaisin töiden jälkeen. Yritin rasvailla ja pyöritellä jalkapöytiä sekä hieroa- auttoi jonkin verran. Mistä lie johtuu? Synnytyksen jälkeen nousi infernaalinen turvotus- oli kuin jalkojen alla olis ollu 10 cm korkuinen vesipatja, joilla sitten piti kävellä--- yök. 

Vierailija
2/9 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuo oire, kun sairastuin raskausaikana kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut! Minulle tulee tuo oire aina jos paino nousee enemmän kuin pari kiloa, jotenkin jalkapohjat jotka on tottuneet vakiopainoon eivät tahdo kestää isompaa kehonpainoa päällään. Lihoin ekassa raskaudessa 47 kilosta 70 kiloon ja ai että oli päkiät varsinkin niin kipeät että oli käveleminen tuskaa! 

Vierailija
4/9 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiva" kuulla, että jollain muullakin samanlaista oiretta. Minustakin tuntuu, että jalkojen jumppaaminen ja lämpö sekä hieronta vähän auttaa. Kylmyys ehkä lisää kipua (aika usein olen kotona paljain jaloin ja lattiat nyt alkaa olla jo vähän viileitä).

Mulla ei ole painoa tullut raskauden aikana lisää, joten ei ainakaan minulla johdu siitä. Mietin että kun ne nivelsiteet yms. löystyy, niin voiko kuitenkin liittyä siihen, että jalan asento muuttuu ja näin, mutta tämä kuitenkin paikallistuu ihan tuohon pehmeään osaan (tosin kuitenkin ihan tuolle jalkapohjan "käyttöalueelle", jossa muutenkin on paksumpi iho, ei niin että olisi ihan oudot alueet jalkapohjassa maakosketuksessa), jos ei suorastaan ihan siihen nahan alle, eikä luisiin osiin tai jänteisiin tms. Myöskään erityistä turvotusta ei ole ollut.

Pitää kysyä tuosta kilpirauhasen vajaatoiminnasta neuvolassa, kiitos vinkistä.

Vierailija
5/9 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut raskaana, mutta kilpirauhasen vajaatoimintaa pariin otteeseeen sairastaneena olen kokenut jalkapohjien kivut ja väsymykset ja turvotukset. 

Vierailija
6/9 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin englannin kieliset odotusoppaat tuntuvat järestään mainitsevan arat jalkapohjat yleisenä nivelsiteiden venymiseen liittyvänä oireena, joten en ole omista kipuiluistani pahemmin huolestunut. ;-) Näitä kipuja oli jo alkuraskaudesta, jos olin joutunut päivän mittaan olemaan enemmän jaloillani. Noin rvltä 30 sitten oikeastaan jatkuvasti ja vielä niin, että kipu tuntuu pahempana aamulla. Nyt lähellä laskettua aikaa sitten kipuilevat sormien, jalkojen ja lantion lisäksi jopa polvet,  ja vähän tuntuu siltä, että tulen  olemaan laitoksella niitä naisia, jotka tarvitsevat tukea kävelyyn.

Vierailija
7/9 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vielä lisää, että oli ennen raskauden alkua normaalipainoinen, ja raskauskiloja ei tule näillä näkymin kertymään paljonkaan yli kymmentä. Jalat ja kädet ovat olleet joskus oikein pahoilla helteillä olleet enemmänkin turvoksissa kuin nyt, mutta jalkapöydät ovat selkeästi levinneet, ja sormukset eivät ole menneet sormiin kuukauteen. Raskausmyrkytystä tai raskausajan diabetesta ei ole, ja verenpainekin ollut pahimmillaan 128/78. 

Vierailija
8/9 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 23:08"]

Mulla oli tuo oire, kun sairastuin raskausaikana kilpirauhasen vajaatoimintaan.

[/quote]

Äh, piti yläpeukuttaa! Sori, kone hölmöili! Kun piti sanomani, että tuo on nimenomaan oire kilpirauhasen vajaatoiminnasta tuo jalkapohjien kipu. Toki raskaus sinällään on jo täynnä tyypillisiä oireita kilpirauhasen vajaatoiminnasta, väsymys, turvotus, hiustenlähtöä, painonnousua... Mulla tuli rannekanavaoireyhtymäkin raskaana, joka on kilpirauhasvajeen oire. Ja taisin sairastaa jo ennen raskautta piilevää vajaatoimintaa, se huomattiin 4 vuotta myöhemmin. 

Vierailija
9/9 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä soitan ensi viikolla neuvolaan ja kysyn tuosta kilpparista. Mun äidillä on kilpirauhasen vajaatoiminta.

Nyt kuitenkin verrattuna edelliseen raskauteen (josta en myöskään muista tätä jalkapohja-arkuutta enkä erityisesti edes liitoskipuja) tuon nivelsiteiden löystymisen huomaan selvästi siinä, että häpyliitoskin on jo arka. Vasta puolessa välissä raskautta kuitenkin mennään. Ehkä se on jompaa kumpaa tai sitten jotain kolmatta syytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan