Pressopannun märät kahvinporot
Miten putsaatte pressopannusta käytetyt kahvinporot? Minne laitatte ne?
Mä tykkään toisinaan keittää pressopannulla kahvit mutta niiden märkien purujen kaivaminen lasisylinteristä on inhaa hommaa. Tähän asti olen vaan survonut suuren käteni pannuun ja sormin kaapinut pohjalta purut suoraan roskikseen. Loput muutamat purut olen huuhdellut tiskialtaaseen kun ei niitä niin tarkasti sieltä pois muuten saa.
Miten te hoidatte tämän homman? Kokonaan viemäriinkään niitä ei kai voi huuhtoa, muutenhan viemäri ennen pitkää menee tukkoon. Arrgh! Tämä nyt on näitä arjen pikkuikävyyksiä, mutta silti kysyn. Auttakaa arvoisa raati!
Kommentit (9)
Heip. Minulla on pieni muovinen siivilä. Huljautan veden kanssa kahvinporot siihen ja annan hetken valua lavuaarissa. Sitten kopsautan siivilän sisällön biojätteeseen.
Kaadan sekaan vettä ja tyhjennän vessanpönttöön.
Vierailija kirjoitti:
Heip. Minulla on pieni muovinen siivilä. Huljautan veden kanssa kahvinporot siihen ja annan hetken valua lavuaarissa. Sitten kopsautan siivilän sisällön biojätteeseen.
Edelleen vetistävät biojätepussin elättävät hometta. Pannukahviaikana kai porot huuhdottin yleisesti viemäriin?
Teesiivilään olen itsekin nuo kerännyt ja sormin puristanut enimmän nesteen pois. Kauheaa tuhraamista on kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Huuhdon lavuaarista alas.
Niin minäkin olen tehnyt aika kauan, kun keittelin kahvia laittamalla pannukahviporot suoraan kuppiin kiehuvaan veteen.
Ei ole tukkoon mennyt.
Niissä vois kyllä sieniä kasvattaa.
Huuhdon kahvijämät pressopannusta runsaan tulikuuman veden kanssa käsisuihkulla alas wc:stä. Tuota siivilähommaa vois kokeilla. Totta on, ettei kaikkein helpoin juttu tuo pressopannun tyhjennys, olen myös miettinyt, mikä olisi paras tapa. Minulla on myös Bialetti-pannu, siitä metalliosasta on helpompi napauttaa tiiviiksi puristunut käytetty kahvi biojätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, tätä voisin kokeilla! -ap
Kannattaa varmaan kuivatella niitä puruja ennen kuin laittaa biojätteeseen? Meillä ei ole pressopannua vaan tavallinen espressokone. Kahvipaakut kopautetaan knockboxiin ja ne saavat olla siinä koko päivän. Aamulla aina kippaan edellisen päivän purut biojätteisiin ja siinä vaiheessa ne on jo kuivia.
Huuhdon viemäriin: kahvinporot puhdistaa viemäriputkia, raapii rasvaa pois putkista mennessään