Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sterilisaatio, kokemuksia?

Vierailija
31.10.2019 |

Kävin juuri gynekologilla hakemassa lähetteen sterilisaatioon, enkä oikein tiedä, mitä on odotettavissa. Lääkärin mukaan sairaalassa varmastikin yrittävät vielä ylipuhua suostumaan sen sijaan hormonikierukkaan. Mihin muuhun pitää varautua?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on leikkausaika ensi viikolla yksityisellä. Mielellään kuulisin myös kokemuksia. Minua ei ole kukaan yrittänyt onneksi käännyttää kierukkaan tähän mennessä.

Vierailija
2/16 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin 20v sitten. Nopea toimenpide humautusnukutuksessa päiväpolilla. Muutama päivä vatsa arka ja turvoksissa ja sen jälkeen ei mitään. Suosittelen jos ei halua lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin etukäteen kertonut, että tulee helposti tulehduksia, runsas vuoto ja lapsiluku täynnä. Halusin sterilisaation eikä sitä sen kummempia vastutettu. Pyysin saada niin, että piuhat poikkastaan ja poltetaan kiinni, ei klipsuja. Essurea ei kannata missään nimessä ottaa. Siitä löytyy paljon negatiivista eikä niitä spiraaleja tilata enää, mutta vanhoja varastoja on käytetty.

Sairaalassa oli käynti joka sisälsi ultratutkimuksen. Seuraava käynti oli toimenpide. Alkuhaastattelu ja esilääkitys jonka jälkeen odottelin saliin pääsyä. Salissa mukava henkilökunta ja pian pääsin nukkumaan. Operaatio kesti alle 30 min ja heräsin ilman kipuja hyvävointisena. Hetken torkuin vielä ensimmäisen kerran herättyäni. Sain pikku syötävää ja vointiani tarkkailtiin. Samana päivänä kotiin. Kipuja ei ikinä tullut. Ainoastaan kaasusta johtuva hartiapistos joka tuli jos veti syvään henkeä tai nauroi. Tämä poistui muutamassa päivässä. Viikon jälkeen tikit alkoi kiristää ihoa ja kävin hoitajalla poistattamassa ne jonka jälkeen haavan pinta särky poistui ja haava parani nopeasti.

Leikkauksesta on nyt aikaa puolitoista vuotta, arvet ovat pienet ja ihonväriset, eivät yhtään koholla eikä kuopalla. Kaikki on pysynyt ennallaan, mutta ei pelkoa raskaudesta ja voin harrastaa seksiä ilman kumia. Suosittelen ehdottomasti.

Vierailija
4/16 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sua kukaan 'käännytä', se on ihan höpöpuhetta. Sulla on lain mukaan oikeus sterilisaatioon. Toimenpide käy nopeasti, ja siitä toipuminen myös. Pari päivää voi olla vähän kipuja. Paras päätös ikinä.

Vierailija
5/16 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain senpäiväisen luennon ja saarnan vielä leikkaavalta lääkäriltä vielä leikkauspäivänä. Hän vouhkasi mielestäni hyvin epäammattimaisella tavalla naama punaisena ikään kuin en tietäisi mitä olen tekemässä ja olisi selittänyt asiaani jo kahdelle puoltavan lausunnon kirjanneelle ja antaneelle lääkärille tätä ennen. Kyllä suoraan sanoen vitutti. Pysyin höykytyksestä huolimatta vakaasti kannassani ja lääkäri (nainen) vissiin piruuttaan survaisi leikkauksessa reiän kohdun seinämään. Tästä ei onneksi koitunut sen enempää murhetta eikä vaivaa. Komppaan edellistä kommentoijaa, että vatsassa aristusta ja kipua hetken aikaa leikkauksen jälkeen (särkylääkeet auttavat), mutta muuten hyvin nopea ja mutkaton toimenpide.

Suosittelen lämpimästi kaikille, jotka ovat varmoja vakaumuksestaan lasten hankkimattomuuden suhteen. Miettikää huolella, jotta me muut säästymme näiltä turhilta käännytyssaarnoilta. 

Vierailija
6/16 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kuinka kauan toimenpide kestää? entä topiuminen?

Vierailija
7/16 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukutus alle puoli tuntia, kolme päivää oli sairaslomaa ja pystyin tehdä työtä joka sisältää liikkumista ja kevyttä nostelua. Haavat parani parissa viikossa pinnasta. Jonkin aikaa tuntui haavan alla pokkula, että oli paksumpaa arpea tai paraneminen kesken, mutta muutamassa kuukaudessa tasaantui sileäksi. Puolen vuoden jälkeen suunilleen ei kumpaakaan arpeä värin puolesta erottanut. Navan arpi vaaleni tosi nopeasti ja alavatsassa oleva hieman hitaammin.

T:nro 3

Vierailija
8/16 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukutus alle puoli tuntia, kolme päivää oli sairaslomaa ja pystyin tehdä työtä joka sisältää liikkumista ja kevyttä nostelua. Haavat parani parissa viikossa pinnasta. Jonkin aikaa tuntui haavan alla pokkula, että oli paksumpaa arpea tai paraneminen kesken, mutta muutamassa kuukaudessa tasaantui sileäksi. Puolen vuoden jälkeen suunilleen ei kumpaakaan arpeä värin puolesta erottanut. Navan arpi vaaleni tosi nopeasti ja alavatsassa oleva hieman hitaammin.

Niin ja tosiaan toinen arpi sentin ja alavatsan arpi puolitoista senttiä pitkä.

Vierailija
9/16 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi pieni arpi navan alla. Sen paranemisessa ei paria päivää pitempään mennyt.

Vierailija
10/16 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi pieni arpi navan alla. Sen paranemisessa ei paria päivää pitempään mennyt.

Klipsuilla pelkkä napahaava ja katkaisu/polttomenetelmällä tulee alavatsaan sivuun toinen sisäänmenoreikä.

Sinähän se melkoinen lisko olet jos ihokerrosten ja vatsanpeitteiden läpi leikattu haava paranee kahdessa päivässä.

Vierailija
11/16 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en iki maailmassa itseäni enää rääkkäisi seksin vuoksi. Kaksi hyvin traumaattista synnytystä takana ja nyt yritän ylipuhua miestäni sterilisaatioon. Minä en enää omaa kroppaani räällä, vuoronvaihto!!

Vierailija
12/16 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en iki maailmassa itseäni enää rääkkäisi seksin vuoksi. Kaksi hyvin traumaattista synnytystä takana ja nyt yritän ylipuhua miestäni sterilisaatioon. Minä en enää omaa kroppaani räällä, vuoronvaihto!!

räällä=rääkkää

Vierailija
13/16 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kuin mammasta joka kävi sterilisaatio ssa mutta tuli silti seitsemännen kerran raskaaksi. Omakohtaista kokemusta ei ole mutta miehelläni vasektomia

Vierailija
14/16 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelle tavallaan pienempi juttu, mutta tosi helppo homma tuo naisena oli ja kivut pienemmät, käytännössä ei kipuja. Miehen toipuminen vähän kipeämpää ja operaatiossa olo inhottavampaa, kun on kokoajan hereillä. Ex mies kävi suhteemme loppuaikana ja minä puolitoista vuotta eron jälkeen, kun olin löytänyt mukavan miehen jonka kanssa halusin harrastaa seksiä ilman kumia.

Vierailija
15/16 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei asiat suju kuin Strömsössä. Ikinä. Ei tässäkään tapauksessa.

Odotin toista lastani ja olimme mieheni kanssa keskustelleet sterilisaation mahdollisuudesta. Vaikutti hyvältä ajatukselta ja olimme ajatelleet hoitaa asian kuntoon kunhan toivun synnytyksestä.

Synnytys käynnistyi, kohdun suu ei avautunut enempää kuin 4 senttiä taaskaan. Kivut olivat niin hirveät että tunsin leijuvani synnytyssalin katossa ulkopuolisena seuraamassa tilannettani. Oli aamuyö. Tässä tilanteessa saliin kävelee gynekologi joka on pukeutunut ruudulliseen villakangaspukuun ja ehdottaa että mikäli minulle joudutaan tekemään sektio niin samalla tehtäisiin sterilisaatio. Gynekologi selittää olleensa töissä aiemmin kehitysmaissa ja siellä on normaali käytäntö että kahden sektion jälkeen nainen steriloidaan. Hän lupaa hoitaa asian kuntoon leikkaussalissa. Mutisen puhuneeni asiasta mieheni kanssa.

Aamulla mieheni saapuu sairaalaan, vauvan sydänäänet laskevat ja päätetään tehdä kiireellinen sektio. Matkalla leikkaussaliin gynekologi katoaa. Leikkaus sujuu kohtuullisen hyvin, vauva, kätilö ja mieheni poistuvat leikkaussalista. Leikkaava gynekologi alkaa ommella haavaa kiinni jolloin kysyn onko sterilisaatio nyt tehty. Ompelu keskeytyy ja leikkausta seuraava opiskelija sanoo: ai niin, mä unohdin mainita siitä.

Lääkäri purkaa tikkejä haavasta ja tekee sterilisaation. Seuraavana aamuna minut leikannut gynekologi tulee tuomaan minulle kaavakkeen. Siinä minun tulee anoa itselleni tehtäväksi sterilisaatiota. Kaikessa kiireessä kaavake oli jäänyt täyttämättä.

Vierailija
16/16 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus parin vuoden takaa. Kävin siis leikkauttamassa putket poikki vaikka essurea yrittivätkin vielä tuolloin laittaa.

- Tk lääkäriltä mukisematta lähete naistentautien polille sekä papakokeeseen.

- Polilla n 6 kk kuluttua tehtiin ultratutkimus. Lääkäri kysyi olenko ymmärtänyt, että toimenpiteen jälkeen en voi saada lapsia ja että olenko aivan varma leikkauksesta. Vastasin kyllä ja kyllä -> nimi paperiin. Kerrottiin, että leikkausaika tulee postissa aikanaan.

- Aika tuli n. puolen vuoden päähän. Aamulla kasilta päiväkirurgiaan, siellä lääkärin vastaanotto, jossa kertoi operaatiosta ja sai kysyä kysymyksiä. Rauhottava naamariin (pyysin erikseen), n. klo 9 olin leikkaussalissa. Komea anestesialääkäri tuli asentamaan tippaa. Ympärillä hääräsi porukkaa ihan pirusti, hävetti ihan, että minun takia siellä kaikki ovat. Piti ottaa henkoset maskista ja filmi poikki.

- Heräsin n klo 11. Lääkäri tuli käymään ja kyseli vointia. Leikkaus sujui hyvin ja heti kun pystyi käymään pissalla ja kävelemään ilman huimausta sai lähteä saattajan kanssa kotiin. Eli n klo 12 olin jo kotimatkalla.

- Viikko sairaslomaa ja buranaa pakettikaupalla. Vatsa oli pari kolme päivää todella kipeä, ei voinut sängystä kunnolla nousta tai kävellä hirveämmin kun tärinä sattui. Mutta loppujen lopuksi oli lyhyt aika toipua. Viikon jälkeen oli kaikki kivut pois.

- Ei mitään jälkioireita tai ongelmia. Vielä kun saisi jotenkin kuukautiset lopullisesti pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi