Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielteinen lainapäätös

Vierailija
02.05.2019 |

Oletteko saaneet kielteisen lainapäätöksen ja mistä uskotte sen johtuvan?
Hain remonttilainaa, sillä haluaisin nopeuttaa remontin etenemistä (yritämme vauvaa ja talo ei ole tällä hetkellä asumiskuntoinen, sillä lattiaa pitäisi uusia ja myös pintaremppaa tehdä eli esim. tapetit ja maalausta). Talo maksoi pari vuotta sitten 140t ja lainaa on jäljellä 100t. Kun hain asuntolainaa, se myönnettiin minulle helposti. Olen yksityisyrittäjä ja muistan, kun lainaneuvotteluissa kyseltiin tulojani ja sanoin nettotuloiksi 2000€. Virkailija teki laskelmia ja ilmoitti ettei se riitä. Sanoin sitten, että ehkä 2200€ ja se kuulemma kävi. Mitään ei siis tarkisteltu vaan sain itse määritellä tuloni (virallista palkkaahan en nosta vaan ne ovat nimellä yksityisotto ja niiden määrän voin päättää itse). Silloin minulle tyrkytettiin myös remonttilainaa, mutta en silloin sitä halunnut. Nyt tuloni ovat nousseet (yksityisotot keskimäärin 2500€/kk, parhaimpina kuukausina 4000€), myös yritykseni liikevaihto on noussut reilusti siitä kun asuntolainaa hain. Olen maksanut tunnollisesti lainanlyhennyksen ajallaan, välillä jopa enemmän kuin olisi ollut pakko. Sijoitan myös kuukausittain pienen summan. Mutta nyt sain kielteisen remonttilainapäätöksen! Elän erittäin säästeliäästi ja rahaa jää säästöön yleensä 1000€/kk. Luottotiedot toki olleet aina kunnossa. Silti Nordea ei myönnä 200€/kk lisälainaa. Onkohan heillä laskelmat menneet ihan oikein? Olisiko täällä pankkityöntekijöitä, jotka voisi valaista päätöstä? Tai kohtalotovereita? Haitko lainaa toisesta pankista, saitko?

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain 260 000 lainaa mieheni kanssa taloon ja olin hoitovapalla. Pankki hylkäsi hakemuksen kun ei ollut katsonut ”lisätietoja” kohtaa jossa olin kertonut että hoitovapaan jälkeen (vuoden päästä) palaan töihin jossa palkkani 6300e. Luulivat tulottomaksi siis.

Toinen pankki luki hakemuksen loppuun asti ja antoi hyvän tarjouksen.

Vierailija
2/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri lainoilla on eri myöntöperusteet. Remonttilaina ja asuntolaina on eri asia... 

Omasta pankista osaavat kertoa tarkalleen miksi antoivat kielteisen päätöksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko talo vanha? (Ja/tai sijaitseeko "muuttotappioalueella")?

Luin äskettäin lehdestä kiinteistönvälitysalan ammattilaisen toteavan, että vanhoihin kohteisiin ei enää helposti anneta remonttilainaa.

Vierailija
4/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole henkkoht kokemusta tästä, mutta kuulemma joo tosiaan ovat pankit aika nihkeitä myöntämään mitään yrittäjille ja tuollaisilla kuukausituloilla. Yksi tuttu kävi kymmenen pankkia läpi ja sai vain yhdestä. Sori mutta en muista mikä pankki oli kyseessä. Ehkä OP. Kannattaa siis aktiivisesti kysellä.

Vierailija
5/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksestä saadut tulot voi päättyä kuin seinään ja niin käy hyvin usein. Millä sitten maksat lainan lyhennyksiä? Vakituinen työpaikka on aina parempi vaihtoehto lainan antajalle. Vakituinen työpaikka antaa kohtuu hyvän varmuuden siitä, että lainan ottaja kykenee maksamaan antajalle lainan takaisin. Toinen vaihtoehto on erittäin hyvät vakuudet. 

Vierailija
6/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile toisesta pankista. Juuri kilpailutettiin asuntolaina: yksi pankki ei antanut ollenkaan, toisessa marginaali 0,8 ja toisessa sit 0,45. Eroja on pnkeissa.

Vierailija
7/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika erikoiselta. Yleensähän sitä lainaa tuputetaan, vaikka ei tarvitsisikaan.

Ota yhteyttä pankkiin ja kerro lainahistoriasi ja nykyiset tulosi. Suojatun chatin kauttakin pääset keskustelemaan asiantuntijan kanssa.

Onko sinulla puolisoa, joka maksaa lainaa kanssasi?

Vierailija
8/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrityksestä saadut tulot voi päättyä kuin seinään ja niin käy hyvin usein. Millä sitten maksat lainan lyhennyksiä? Vakituinen työpaikka on aina parempi vaihtoehto lainan antajalle. Vakituinen työpaikka antaa kohtuu hyvän varmuuden siitä, että lainan ottaja kykenee maksamaan antajalle lainan takaisin. Toinen vaihtoehto on erittäin hyvät vakuudet. 

Vakituinen työpaikka.. hah.

T. Firmassa 4 krt vuodessa YT:t

Vierailija
9/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän mielestä 2500-4000€ NETTOtulot vähän??

Vierailija
10/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ne ovat paljon, mutta olen tullut tietoiseksi siitä, että pankeille ne eivät ole.

Vierailija
11/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä ole kyse siitä mitä mieltä me ollaan. Toiselle summa on iso, toiselle se on vähän. Riippuu myös menoista. Kokonaisuus ratkaisee. 

Vierailija
12/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yrittäjänä jo 10 vuotta ja koko ajan liikevaihto nousee. Mutta toki minulta löytyy myös kaksi muuta ammattia eli jos nyt niin ikävästi sattuisi käymään, että yritys ei enää kannattaisi niin pääsisin kyllä heti töihin muualle (olen huvikseni hakenut muutamia avoimia paikkoja ja olisin saanut oman alani työtä heti).

Talo on tosiaan vanha, mutta remontin myötä sen arvo nousisi merkittävästi. Maalla asumme, mutta muuttovoittoalueella, jonne muuttaa jatkuvasti uusia yrityksiä.

Ja tosiaan puoliso maksaisi lainanlyhennystä kanssani (ns. vuokrana), mutta laina tulee vain minun nimiini, koska asunto on minun omistuksessani.

AP

Vierailija
13/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös esim saman pankin luottokorttilaskut pitää olla ajallaan hoidettu, näistäkin ovat tosi tarkkoja.  Maksukyky on tärkeä peruste myös.

Vierailija
14/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjiin suhtaudutaan pankissa todella nihkeästi. Jos sinulla on osakeyhtiö, kerro olevasi toimitusjohtaja eikä yrittäjä.

Vierailija
15/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka lainaa ottaa, se vitsaa säästää.

Vierailija
16/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut yrittäjänä jo 10 vuotta ja koko ajan liikevaihto nousee. Mutta toki minulta löytyy myös kaksi muuta ammattia eli jos nyt niin ikävästi sattuisi käymään, että yritys ei enää kannattaisi niin pääsisin kyllä heti töihin muualle (olen huvikseni hakenut muutamia avoimia paikkoja ja olisin saanut oman alani työtä heti).

Talo on tosiaan vanha, mutta remontin myötä sen arvo nousisi merkittävästi. Maalla asumme, mutta muuttovoittoalueella, jonne muuttaa jatkuvasti uusia yrityksiä.

Ja tosiaan puoliso maksaisi lainanlyhennystä kanssani (ns. vuokrana), mutta laina tulee vain minun nimiini, koska asunto on minun omistuksessani.

AP

Kuulostaa itse asiassa todella hyvältä, mutta lainanhakuasioissa potentiaalinen markkina-arvo ei paina yhtään. Pelkkä reaalinen numeropeli ratkaisee. Asiaa ei kannattaisi ottaa kauhean henkilökohtaisesti. Parempi vain kysellä mahdollisimman monelta lainantarjoalta.

Vierailija
17/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös esim saman pankin luottokorttilaskut pitää olla ajallaan hoidettu, näistäkin ovat tosi tarkkoja.  Maksukyky on tärkeä peruste myös.

Pankissa tutkivat tilitiedot tarkasti. Mitä näkyy ja millaisia luottokorttimaksuja on maksettu, myös katsotaan meneekä rahaa peleihin. Veikkaukseen tms..

Yleensä talouden tilaa ja rahankäyttöä katsovat.

Vierailija
18/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakituinen työpaikka.. hah.

T. Firmassa 4 krt vuodessa YT:t

Ja mitä korkeammassa asemassa olet, sen nopsempaan tulee myös lähtö. Voi olla, ettei tartte tulla edes seuraavana päivänä enää töihin.

Vierailija
19/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tein hakemuksen toiseen pankkiin ja laskin samalla kuukausittaiset menot eurolleen. Menot on vaihdelleet aika paljon, mutta nyt olen huvikseni yrittänyt elää oikein säästeliäästi ja sain kuukausittaisiksi menoiksi vieläpä vähän yläkanttiin laskien 520€ sisältäen niin ruuat, vakuutukset, bensat, kiinteistöveron, sähkön, lämmityksen, jätehuollon, terveydenhuollon, puhelimen jne. Lainaa maksan nyt noin 600€/kk ja hain siis lisälainaa, joka olisi 200€/kk tuohon päälle. Luulisi, että 2500€ nettotuloilla laskelmissa jäisi viivan alle ihan tarpeeksi. Mutta pankin sivuilla oli kyllä heidän oma arvio yhden hengen kuukausimenoista 1300€ mikä on aika paljon enemmän kuin tuo laskemani 520€. Voisikohan kielteinen päätös johtua siitä... Miten vakuuttaa pankki, että elän säästeliäämmin kuin keskivertosuomalaiset?

AP

Vierailija
20/78 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjiin suhtaudutaan pankissa todella nihkeästi. Jos sinulla on osakeyhtiö, kerro olevasi toimitusjohtaja eikä yrittäjä.

Toiminimi, kun ei palkkaakaan saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan