Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verenpaine 20-vuotiaalla 154/62, onko normaali?

Vierailija
19.03.2019 |

Puhun siis tässä itsestäni. Alapaine on kaiketi ihan ok, mutta yläpaineesta tulee usein tuollainen tulos. Yleensä se on 140-160 välillä, mutta pari kertaa olen mitannut yläpaineeksi n. 135. Alapaine kuitenkin pysyy samana alhaisena.

Mietin, että johtuukohan tuo liikunnan puutteesta vai mistä.. Olen kuullut, että yleensä nuorten verenpaineongelmissa nousee ensin alapaine, eikä niinkään yläpaine?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika korkealta 20 vuotiaalle, kun normaali yläpaine on yleensä 120/129. Kohonneen verenpaineen raja on 140-159. Liikunnan puute voi olla yksi syy, mutta ruokavalio on toinen. Jos syöt paljon suolaista ja rasvaista ruokaa niin se nostaa verenpainetta. Suosittelen siis ensisijaisesti katsomaan kyllä elämäntapoja.

Vierailija
2/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mitannut säännöllisesti? Ollut mittausta ennen rauhassa, etkä juuri syönyt/juonut muuta kuin vettä ym?

Ei ole normaali yläpaine jatkuvana, pitäisi olla alle 135, ja nuorilla jopa vähemmän. Käy lääkärissä, ottavat verikokeita ja selvittävät, löytyykö syy muualta. Nuorilla verenpainetta nostaa usein muut syyt/sairaudet kuin varsinainen verenpainetauti.

Olen itse 26v kohonneella verenpaineella ja se on siis seurannassa, mutta juuri selvitellyt asiaa itsekkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jatkaa, ja tosiaan tuo ruokavalio ja etenkin suola. Kuten aiempi vastaaja sanoi.

Vierailija
4/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika korkealta 20 vuotiaalle, kun normaali yläpaine on yleensä 120/129. Kohonneen verenpaineen raja on 140-159. Liikunnan puute voi olla yksi syy, mutta ruokavalio on toinen. Jos syöt paljon suolaista ja rasvaista ruokaa niin se nostaa verenpainetta. Suosittelen siis ensisijaisesti katsomaan kyllä elämäntapoja.

Fyysisesti en ole missään parhaimmassa kunnossa, sen myönnän. Stressailen myös paljon ja saan helposti ns. paniikkikohtauksia. Pitäisi katsoa, josko tuota yläpainetta saisi käytännön tavoilla paremmaksi. Varsinaisia lääkityksiä ei tuskin kannata harkita vielä tässä iässä.

Vierailija
5/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä ja miten olet mitannut? Voi olla, että mittari on kalibroitu päin honkia tai ei ole kalibroitu ollenkaan? Jos olet varma, että mittaus on oikein tehty ja luotettavalla laitteella, mene lääkäriin. Noin korkea yläpaine pitää hoitaa, vaikka alapaine olisi normaali. Pelkästä liikunnan puutteesta ei varmasti ole kyse, vaan joko perinnöllisestä alttiudesta yhdistettynä huonoon ruokavalioon ja vähäiseen liikuntaan tai sitten jostain taustalla olevasta sairaudesta.

Vierailija
6/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläpaine vaikuttaa varsin korkealta ottaen huomioon alhaisen ikäsi. Alapaine taas on aika alhainen. Huippaako sinua, jos nouset nopeasti sängystä tai istumasta seisomaan? Jos minä olisin sinun asemassasi, niin tilaisin ajan terveydenhoitajalle. Sieltä sitten tarpeen mukaan lähetetään kokeisiin  ja lääkärin vastaanotolle. Elintavat ja stressi nostavat verenpainetta.

Vierailija
7/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko mitannut säännöllisesti? Ollut mittausta ennen rauhassa, etkä juuri syönyt/juonut muuta kuin vettä ym?

Ei ole normaali yläpaine jatkuvana, pitäisi olla alle 135, ja nuorilla jopa vähemmän. Käy lääkärissä, ottavat verikokeita ja selvittävät, löytyykö syy muualta. Nuorilla verenpainetta nostaa usein muut syyt/sairaudet kuin varsinainen verenpainetauti.

Olen itse 26v kohonneella verenpaineella ja se on siis seurannassa, mutta juuri selvitellyt asiaa itsekkin.

Mittaus ei ole rutiini, mutta melkein aina kun mittaan, eivät tulokset ole mitenkään suotuisia. Musta on otettu mm. kilppariarvot, munuaisarvot, sokeriarvot (ei diabetesta jne). EKG on myös tehty korkealla sykkeellä ja (melko) korkealla verenpaineella, tosin näistäkään ei ilmeisimmin löytynyt mitään varoittavaa.

Vierailija
8/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fyysisesti en ole missään parhaimmassa kunnossa, sen myönnän. Stressailen myös paljon ja saan helposti ns. paniikkikohtauksia. Pitäisi katsoa, josko tuota yläpainetta saisi käytännön tavoilla paremmaksi. Varsinaisia lääkityksiä ei tuskin kannata harkita vielä tässä iässä.

Ei lääkitystä aloiteta kevyin perustein, eikä ilman useamma kk seurantaa. Suosittelen lääkärissä käyntiä, kohonnut verenpaine pitää aina noteerata ja tarvittaessa hoitaa. Stessi kohottaa verenpainetta.

Vierailija
9/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mittaus ei ole rutiini, mutta melkein aina kun mittaan, eivät tulokset ole mitenkään suotuisia. Musta on otettu mm. kilppariarvot, munuaisarvot, sokeriarvot (ei diabetesta jne). EKG on myös tehty korkealla sykkeellä ja (melko) korkealla verenpaineella, tosin näistäkään ei ilmeisimmin löytynyt mitään varoittavaa.

Meillä on sitten aika sama tilanne. Paitsi, että minulla on myös se alapaine koholla. Onko pyydetty seuraamaan säännöölisesti nyt jotakin aikaa? Esim oma jakso nyt 3kk vähintään 3 kertaa viikossa aamu ja ilta mittaus. Samalla ohjeistettu välttämään suolaa ja lakritsia/salmiakkia.

Jos ei laske, lähdetään laskemaan lääkkeellisesti. Omasta terveydestä huolestuneena olen lisännyt huomattavasti liikuntaa ja tarkkailen ruokailuja. 

Vierailija
10/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä ja miten olet mitannut? Voi olla, että mittari on kalibroitu päin honkia tai ei ole kalibroitu ollenkaan? Jos olet varma, että mittaus on oikein tehty ja luotettavalla laitteella, mene lääkäriin. Noin korkea yläpaine pitää hoitaa, vaikka alapaine olisi normaali. Pelkästä liikunnan puutteesta ei varmasti ole kyse, vaan joko perinnöllisestä alttiudesta yhdistettynä huonoon ruokavalioon ja vähäiseen liikuntaan tai sitten jostain taustalla olevasta sairaudesta.

Tuo on myös mahdollista, että mittaus tehdään väärin. Tosin sillä samalla mittarilla mittaa moni muukin, jotka saavat tuloksiksi 100-120/60-80. Pitäisi varmaan varata aika ihan varmuudenkin vuoksi.

Vierailija
11/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläpaine vaikuttaa varsin korkealta ottaen huomioon alhaisen ikäsi. Alapaine taas on aika alhainen. Huippaako sinua, jos nouset nopeasti sängystä tai istumasta seisomaan? Jos minä olisin sinun asemassasi, niin tilaisin ajan terveydenhoitajalle. Sieltä sitten tarpeen mukaan lähetetään kokeisiin  ja lääkärin vastaanotolle. Elintavat ja stressi nostavat verenpainetta.

Ei itse asiassa huippaa sängystä noustessa, mutta esimerkiksi suihkussa tulee tuollainen täysi hämärtyminen (parin sekunnin sokeus) helposti. Olen kuullut, että sitä kutsutaan ortostaattiseksi hypotensioksi. Muistaakseni, mulla on ollut se ihan lapsuudesta asti. Liittyyköhän tähän millään tavalla...

Vierailija
12/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sitten aika sama tilanne. Paitsi, että minulla on myös se alapaine koholla. Onko pyydetty seuraamaan säännöölisesti nyt jotakin aikaa? Esim oma jakso nyt 3kk vähintään 3 kertaa viikossa aamu ja ilta mittaus. Samalla ohjeistettu välttämään suolaa ja lakritsia/salmiakkia.

Jos ei laske, lähdetään laskemaan lääkkeellisesti. Omasta terveydestä huolestuneena olen lisännyt huomattavasti liikuntaa ja tarkkailen ruokailuja. 

Tuollainen jakso voisi olla hyvä ottaa. Toki mä kyllä tiedän sen, että mulla paineet laskee hyvinkin paljon päivän aikana. Korkea paine (140-160 yläpaine) sijoittuu juurikin tähän iltapäivään.

Vierailija
13/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen jakso voisi olla hyvä ottaa. Toki mä kyllä tiedän sen, että mulla paineet laskee hyvinkin paljon päivän aikana. Korkea paine (140-160 yläpaine) sijoittuu juurikin tähän iltapäivään.

Kannattaa ottaa jakso, lääkäri saa enenmmän irti kun näkee vaihteluvälin. Näet myös itse todellisen vaihtelun. Itselläni mm arvot olivat oikeasti vähä paremmat kuin aluksi luulin (huonot silti), kun säännöllistin mittaukset (kammoan mittaamista jo ihan kotonakin). Kannattaa ottaa jokin itselle toimiva rytmi. Esim itse mittaan aamulla heräämisen jälkeen ennen aamiaista ja illalla hyvän aikaa viimeisen ruokailun jälkeen ennen nukkumaan menoa.

Varmista myös, että mittaat oikein (mansetti ja asento)!

Vierailija
14/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 jatkaa, muista ottaa usempi mittaus aina kerralla (2-3), jos et ole jo ottanut.

Vierailija
15/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee olemaan pitkä ura terveyskeskuksen asiakkaana jos et muuta elintapojasi .

Ensimmäistä kertaa luen että ton ikäisellä jo verenpaineet katossa.

Vierailija
16/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voi olla myös ns. valkotakkiverenpainetta. Yläpaine siis nousee siitä mittaustilanteen jännityksestä. Näin voi käydä vaikka mittaisit kotonakin itse, jos olet kovin jännittäväinen luonne.

Ota joku rentoutusäänite, kuuntele sitä istuviltasi ja mittaat sitten vasta kun olet rento ja useamman kerran peräkkäin.

Jos sittenkin vielä on noin korkea, menet lääkäriin.

Vierailija
17/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo voi olla myös ns. valkotakkiverenpainetta. Yläpaine siis nousee siitä mittaustilanteen jännityksestä. Näin voi käydä vaikka mittaisit kotonakin itse, jos olet kovin jännittäväinen luonne.

Ota joku rentoutusäänite, kuuntele sitä istuviltasi ja mittaat sitten vasta kun olet rento ja useamman kerran peräkkäin.

Jos sittenkin vielä on noin korkea, menet lääkäriin.

Olen aika neuroottinen/ahdistunut luonne siinä mielessä, että mulla on paljon pakko-oireita. Tapoihini kuuluu esim. tarkistaa usein, menikö keitin pois päältä tai ovi kiinni. Varmuuden vuoksi, vaikka tiedän, että asia olisikin näin. Persoonallisista syistä olen kanssa miettinyt valkotakkiverenpainetta ja sen roolia tässä. Koen tietynlaista "hengenahdistusta" ja epämukavuuden tunnetta mittauksen aikana, joka helpottaa heti kun se on ohi.

Vierailija
18/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein juuri mittauksen ja tuli 140/82. Aika mielenkiintoista heittelyä kyllä. ap

Vierailija
19/19 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpaine voi vaihdella monesta syystä. Mulla on rauhassa ammattilaisen mittaamana ollut aina 60-70/110. Nuorena mittailtiin verenpainetta eri tilanteissa ja esim. tupakointi nosti yläpaineeni 140.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän