Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidin ja vauvan ilmavaivat

Vierailija
16.03.2013 |

Mikähän avuksi. Mulle on tullut itselleni järkyttävät ilmavaivat, tosi pahanhajuisia. Välillä vähän kääntää mahaakin. Ja ongelma on se, että vauvalla on tosi kipeä maha, ilmavaivoja ja ummetusta, jouduttiin käymään päivystyksessä toimittamassa. 

vauva siis 3kk, täysimetyksellä mennään. Vauva saa vyöhyketerapiaa, aloitettiin lääkärin määräyksestä levolac ja molemmille aloitettiin myös maitohappobakteerit. Mutta tärkeintä olisi löytää syy, koska uskon että vauvan olo helpottuu, jos omat ilmavaivani helpottavat.

Eli mikä ruokavaliossa voisi olla pielessä? En juo kahvia, en syö papuja, herneitä, kaalia. Jätin sokerit ja valkoisen jauhon pois, vähensin sipulin&valkosipulin minimiin. Syön kyllä ruisleipää, mutta tuollaisia "teollisia" eli ruispalan tyyppisiä ja realia. Suklaan jätin myös pois. Tujuimmat mausteetkin jätin pois. Paprikaa ja omenaa en syö joka päivä. Nyt jätin maidon juonnin, pitäisikö kokeilla kokonaan maidotonta ruokavaliota?

kiitos kaikista vinkeistä!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kellään vinkkejä?

Vierailija
2/17 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti osaa auttaa, sillä meillä kärsitään samoista ongelmista. Olin juuri miettinyt vastaavan aloituksen kirjoittamista, mutta nyt ei tarvitse. Minusta tuntuu, että vauvan ilmavaivat vaan pahenevat kun ikää karttuu, vaikka olen karsinut kaikki perinteiset ilmavaivoja aiheuttavat ruoat pois. Ihmettelen myös sitä, että miten omat ilmavaivani alkoivat heti imetyksen alettua, vaikka ruokavalioni ei muuttunut.

Toivottavasti saat hyviä vinkkejä, joista on meille molemmille apua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen miettinyt, että mistä ne ilmavaivat oikein tulee. Mitä uutta ei ole ruokavalioon tullut, päinvastoin karsinut noita sokereita ja jauhoja. Meillä vauvalla ei ole ollut mahaongelmia alusta lähtien, vaan tulleet tässä n. kuukauden aikana.

toivottavasti jollain on vinkkejä.

Vierailija
4/17 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ilmavaivoja on tosiaan ollut alusta asti, mutta noin 3 kk iässä paheni. Yöt on yhtä vääntämistä. Esikoisella oli sama juttu ja silloin olin maidottomalla ruokavaliollakin, mutta en kokenut siitä olevan apua. Ajan kanssa esikoisella masuvaivat menivät ohi, mutta kyllä siihen vähän liian monta kuukautta meni. Nyt olen jo niin kyllästynyt tähän, että olen harkinnut jopa imetyksen lopettamista :(

T. 2

Vierailija
5/17 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ilmavaivoja on tosiaan ollut alusta asti, mutta noin 3 kk iässä paheni. Yöt on yhtä vääntämistä. Esikoisella oli sama juttu ja silloin olin maidottomalla ruokavaliollakin, mutta en kokenut siitä olevan apua. Ajan kanssa esikoisella masuvaivat menivät ohi, mutta kyllä siihen vähän liian monta kuukautta meni. Nyt olen jo niin kyllästynyt tähän, että olen harkinnut jopa imetyksen lopettamista :(

T. 2

Vierailija
6/17 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahhas, näyttää siltä, että meidän kaltaisia ongelmia on usealla muullakin. Harmi, ettei vaan löydy yhtään vastausta, jossa olisi edes jotain helpottavaa vinkkiä :(
Meilläkin on nyt neljäs kuukausi meneillään, ja ilmavaivoja on ollut sekä äidillä että vauvalla.

Vatsavääntöjä tyttövauvalla on ollut oppikirjan mukaisesti 2.viikosta alkaen. Disflatilia on käytetty vain 3 vkoa ja lopetettu, kun ei tullut helpotusta. Kävimme ekana kk:na mm. 4 kertaa vyöhyketerapiassa vähäisin tuloksiin (välillä helpotti, mutta vain muutamaksi päiväksi). Tokana kk:na ongelmat olivat pahimpia - itkua ja jatkuvaa kanniskelua, pomppimista, keinutusta, vatsahierontaa yms. Kolmantena kk:na on myös aloitettu Rela-tippojen käyttö (nyt vaihdettu Bioteekin probiootteihin). D-tipoistakin on kokeiltu Multitabsin, Jekovitin sekä Bioteekin tippoja. Olen ollut jo kohta kuukauden maidottomalla (tokasta kk:sta lähtien on levinnyt pientä punertavaa pilkkuisuutta tytsyn koko varatalolle) - ihottuma helpotti, mutta vatsavaivat jatkuvat edelleen. Eli kaikista vinkeistä on ehkä huonoimmin toteutettu vauvan röyhtäytys -usein nukahtaa tissille enkä uskalla herättää, kun nukkuminen on muuten vaikeaa.

Ruokavalion rajoituksista (ruis, sipulit, kaalit, sokeri, kakut, leivokset, suklaa, paprika, kovat mausteet, kahvi, vehnä, maito) ei näytä olevan paljon apua, lisäksi oma paino on tippunut lähes 4 kg alle normin ja oikeasti haluaisin jo siirtyä normaaliin elämään. Allergiatestit olivat negatiivisia, joten on vaikea löytää muuta syytä kuin suoliston kehittämättömyys. Yritin pitää seurannan omista syömisistä, molempien oireista, syötöistä, kakoista ja nukkumisista - kohta tulen hulluksi. Tyttöseni vaivat ovat ehkä harventuneet mutta ulostaminen (on muuten aika hyvin toiminut 3-6 kertaa vuorokaudessa) ja pierut muuttuneet yhä itkuisemmaksi.

Onkohan niin, että tosiaan vain aika auttaa? Täällähän foorumeilla joillakin on vaivoja kestänyt jopa 8 kk saakka...

Vierailija
7/17 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti voisi syödä mustikkaa, tattaria, maissia, poroa, possua, päärynäsosetta, mannapuuroa.

Vierailija
8/17 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreet ruispalat on yksi pahimmista pierettäjistä!

Meillä vauvaa pierettivät myös juomani hiilihapolliset juomat - älkää vaan kysykö, että miten ne kuplat maidon kautta sinne vauvan masuun päätyvät, mutta kummasti vain helpotti mahavaivat kun jätin vissyt juomatta.

Vierailija
9/17 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan muu huomannut että ohra tekisi vaivoja itselle ja vauvalle?

Aina kun syödään neljänviljan puuroa/ ohrasuurimoita / ohrarieskaa, niin heti hirveät ilmavaivat molemmilla.

Vierailija
10/17 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohra aiheuttaa mulla ainakin vatsanväänteitä, vaikken ole allerginen ja olen aika "kovavatsainen".

Vaikea auttaa, kun oireita voi aiheuttaa todella moni ruoka-aine, jopa mustapippuri toisilla hyvinkin voimakkaasti. Miten noita sitten lähtisi karsimaan? Varmaan itse kokeilisin elää muutaman päivän kaurapuurolla ja vaihtaa senkin vaikka mannapuuroon tai johonkin, kunnes vaivat helpottuu. Sitten vain lisäisin yhden ruoka-aineen kerrallaan ruokavalioon.

Todella työlästä, mutta hirveää ne vauvan kivutkin on!

Ruisleipä, ainakin täysjyvä-real on varmasti pahimpia/yleisimpiä aiheuttajia.

Mulla pahin vauvalle oli suklaa (kaakao) ja kahvi.

Vierailija
11/17 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi kun jätin kahvin,suklaan eli siis kaakaon myös,vehnän,SOKERIN ja maidon.ja maidon kanssa pitää olla tarkka,maitoproteiini on pahin aiheuttaja jota on esim sipseissä ja rieskoissa.nyt olen ottanut vehnää takaisin ja en usko et on se,mutta en kaipaa sitä koska se aiheuttaa itselle turvonneen olon.kaura parempi.

Vierailija
12/17 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uusia vinkkejä?

Vierailija
13/17 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi cuplaton vauvan vatsakipu ihon. Pienentää niitä ilmakuplia. Saa apteekista ilman reseptiä. Maustamaton jukurtti ym fermentoidut jutut voi auttaa kun niissä on maitohappobakteeri ja. Ilmavaivat aiheuttaa, joku bakteeri tai muu eliö, joka pilkkoo ruuan ilmaksi.

Vierailija
14/17 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalion korjaus on tapa, jolla ilmavaivoista pääsee. Syöty ruokahan ne vaivat aiheuttaa.

Saahan ne tietysti lääkkeillä kuriin, mutta ei ne syytä poista.

No, jokainen valitkoon.

Vierailija
15/17 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipä pois.

Vierailija
16/17 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva kyllästynyt haistelemaan sinun pierujasi ja maksaa samalla mitalla takaisin.

Vierailija
17/17 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. juokaa keski-eurooppalaiseen malliin 'imetysteetä': anis- fenkoli- kumina. (kumina kuulostaa kamalalta, mutta on teenä ihan ok, kaikki kolme yhdessä makeahkoa, menee kylmänäkin). Itse join pitkin päivää, kannu aina valmiina. Hyvin meni. Ero edellisiin lapsiin ilman teetä oli melkoinen.

2. lopettakaa tuo ainainen suomalainen stressaaminen noista ruoka-aineista. Oma hermostuneisuus ja jännittyneisyys tarttuu vauvaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän