Työkaverin tic-oireet
Kysymys: miten pärjätä samassa tilassa olevan työkaverin jatkuvien tic-oireiden kanssa (köhii, niiskuttaa, tuhahtelee)? Ääniä kuuluu välillä muutama minuuttiin, välillä sitten taas kolmen sekunnin välein. Vaikuttais, että ne pahenevat sitä enemmän mitä enemmän kuuluu ääniä hänen ympäriltään. Eli jos ihte alan liikuskelemaan, kirjoittamaan nopeasti, siirtelemään tavaroita esimerkiksi, niin hän sitten aloittaa isomman niiskutusköhinän.
Minä en pysty keskittymään muuhun, mitä voisi tehdä??! Työpäivä kuluu siinä kun, yritän huijata omaa päätä musiikilla tai keskittyä muuhun. Tiedän ettei auta mitään jos sanon, kun eihän nuo ole ihmisen tahdosta kiinni olevia juttuja, vai?MUtta olisko vinkkejä pärjäämiseen?
Kommentit (18)
Jos laittaisit ihan kuulokkeet päähän?
Millainen työympäristö muuten? Meillä yksi erityisherkkä häiriintyi koko ajan kaikesta ja kaikista ja tämä taas huononsi muiden työssäjaksamista. Tilanne ratkaistiin siten, että tälle herkälle rakennettiin oma äänieristetty työskentelytila.
Tämän vuoksi avokonttorit ovat perseestä.
Usko huviksesi: työkaverisi oireet vaivaavat häntä itseään enemmän kuin sinua. Ja silti hän käy töissä ja elää ihmisten ilmoilla. Tapaatte päivittäin, joten etköhän sinä aikuisena ihmisenä totu niihin, etkä jonkun ajan kuluttua edes huomaa niitä. Työkaverillasi on varmaan muitakin ominaisuuksia kuin nuo ticit. Keskity niihin.
Vierailija kirjoitti:
Usko huviksesi: työkaverisi oireet vaivaavat häntä itseään enemmän kuin sinua. Ja silti hän käy töissä ja elää ihmisten ilmoilla. Tapaatte päivittäin, joten etköhän sinä aikuisena ihmisenä totu niihin, etkä jonkun ajan kuluttua edes huomaa niitä. Työkaverillasi on varmaan muitakin ominaisuuksia kuin nuo ticit. Keskity niihin.
Usko sinäkin huviksesi: tämänlainen äänistä häiriintyminenkin on raskasta enkä sitä tahallani harrasta. Ymmärrän ihan hyvin, että työkaverini on ihminen ja minä muuten pidänkin hänestä!
Kuulokkeet ei auta, tullee ääni läpi ja jos kuuntelee tosi kovaa niin oma keskittyminen menee. Kai minä kuitenkin totun ennemmin tai myöhemmin?
Ap
Eiköhän esimiesten hommana olisi järjestää kaikille rauhaisa työympäristö. Puhu asiasta pomolle.
Mies vai nainen? Onko muita assioireita? Palaako pinna helposti ja jauhaa omista asioistaan pakkomielteisesti?
Vierailija kirjoitti:
Mies vai nainen? Onko muita assioireita? Palaako pinna helposti ja jauhaa omista asioistaan pakkomielteisesti?
Nainen, ei hän jauha pakkomielteisesti taikka suutu. Hän kyllä stressaa paljon ja on tyyppinä välillä vähän sellainen "pingoittuneen" puoleinen.
Ap
Mä voisin kuvitella, että noihin tottuu, eikä niitä kohta enää kuulekaan. Usein näin käy monien äänien kohdalla.
Aikanaan, kun mulla oli huonekaveri, niin me molemmat puhuttiin paljon puhelimessa asiakkaiden kanssa. Ei sitä enää edes kuullut sitä toisen puhetta. Usein kävi niin, että kun se työkaveri sitten kohdisti puheen minulle, niin en kuullut ollenkaan mitä hän sanoi.
Eli jos tilanne on uusi, niin uskon että totut siihen ajan kanssa.
Jos tilanne jatkunut taas kauan, niin juttele pomon ja työkaverin kanssa.
Korvatulpat+kuulokkeet korkeahkolla volyymilla on hyvä kombo. Itse kärsin misofoniasta ja samassa huoneessa työskentelee todella itsepäinen purkanmässyttäjä/allergianiistäjä, välillä on ollut järki lähteä.
Jos mikään ei auta, juttele pomolle ja kysy, josko saisit siirrettyä työpisteesi johonkin muualle.
Eikö tuollaista mielisairasta niiskuttajaa voi pistää pihalle?
Eiks noita tic taceja saada sairaseläkeelle tai jotain? Muiden työkuntosten työnteko ja työilmapiiri vaan kärsii. :( sympatiat sulle ap.
T: samaa aikoinaan kokenut
Ehkä aloittaja on itse stressaantunut, normitilanteessa ei työnteko häiriinny. Itsellä on ollut monenlaista työkaveria ja assit ovat yleensä tunnollisimpia ja luotettavimpia työkavereita.
Tiedätkö niiden olevan tic-oireita vai vaan tapa?
Mä en tiedä onko mun köhiminen tic-oire vai ihan vaan tapa, mutta säälin todella huonekaveria töissä kun se joutuu kuuntelemaan mun köhimistä. Köhiminen pahenee kun on kova stressi ja töissä kiirettä, ja lomilla sitä ei ole juuri ollenkaan.
Mutta en vaan todellakaan mahda sille mitään :(
Eli aloittaja on erityisherkkä ja valittaa ihan normaalista työympäristöstä. Kannattaisiko selvittää voiko aloittaja itse tehdä töitä kotoa käsin niin ei ole työpaikalla turhaan pahoittamassa muiden mieltä.
Minulta työkaverit kysyivät onko ticsejä kun aloitin työpaikalla työt ja kysyivät onko ticsejä, ja ymmärsivät kun kerroin sairastavani tourettea. Monesti töissä ukkoporukalla nauretaankin kun kesken lauseen saatan tuhista rykiä nykiä ja irvistellä.
Jahas, kahdesti tuli tuo onko ticsejä.. tämmöinen tämä tourette on, kaikkeen ei voi keskittyä ticsien takia :D
Ala härnäämään ja kiusaamaan työkaveriasi niistä oireista. Kyllä se tajuaa lopettaa.