Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun kuntoutustukea on saanut 2v ajan, eikä Kela enään myönnä sitä, mutta ei kuitenkaan oo vielä työkykyinen?

Vierailija
03.08.2016 |

Laittaa aina uutta hakemusta vaan niin kauan että myöntää? Jollakin pitäs kuitenkin elää ne ajat, että Kela käsittelee hakemuksen ja jos hylkää niin sama rumba...

Työttömyysturvaa en saa, koska oon 25v, eikä mitään ammattia, työkkäri antaa kielteisen lausunnon tuosta joten Kela ei tuu maksamaan mulle mitään tuollasia...

Toimeentulotukea en saa, koska mies on vakitöissä... Mies ei kuitenkaan tienaa niin paljoa että tässä hänen tuloillaan pärjää, joten joudun ehkä muuttamaan kokonaan pois, jos en saa mistään mitään tukea :(

Kela ei oo koskaan mun kuntoutustukea hylännyt, mutta eihän sitäkään tukea loputtomiin voi saada. Eikä tietenkää ole tarkoituskaan.

En tiedä mitä teen, ahdistaa tämä elämä :( Tuki ei oo vielä päättymässä, mutta ahdistaa jo nyt.

Heräsin tänään viideltä aamulla itkemään kun musta tuntuu ettei sydän kestä enään tätä helvetin elämää. Oon niin epäonnistunu kaikessa. Halusin opiskella, päästä työelämään, haaveissa ostaa talo, elää normaalia elämää, mutta kaikki on menny pieleen.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaseläke

Vierailija
2/19 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tukea ei ole vielä lopetettu mutta itket sen mahdollista lopettamista jo nyt aamuviideltä? Ei ihan järkevää todella.

Sitten haaveilet jostain utoopisista talonostoista. 

Oletko missään hoidossa ahdistuksesta ja masennuksesta? Miten hoitoa jatketaan, mitä suunnitelmia sen suhteen on?

Et voi suunnitella mitään muuta ennekuin olet hoitanut itsesi kuntoon. Sen jälkeen alat hahmotella opintoja, ammttia, työelämää ja sitten joskus talonostoja.

Olet niin nuori että "kaikki" ei voi olla mennyt niin pieleen ettetkö voisi tehdä ihan sitä mitä muutkin.

Otappa yhteyttä hoitotahoosi ja muuta lääkitystä tai lisää terapiaa tai mitä sulla sitten onkin meneillään.

Toimeentulotukiasiat on sitten erikseen ja ne on nykyään pelkkää matikkaa: eli tulot miinus menot. Miehen vakityö ei ole se ratkaiseva asia, vaan se miten tulot ja menot muodostuu. 

Asia kerrallaan. Elefanttikin syödään pala kerrallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustuki on aina määräaikainen. Koita hakea sairauspäivärahaa, tai työkyvyttömyyseläkettä.

Vierailija
4/19 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustuki on työkyvyttömyyseläke ja kuntoutustukea saadessa ei ole oikeutta sairauspäivärahaan. Hyviä neuvoja jakelette.

Ap, sulla on ilmeisesti mt-ongelmia, varaa aika lääkärillesi ja kerro, että aloit jo viideltä aamulla tätä asiaa itkemään kun niin ahdistaa, vaikka mitään ei ole vielä edes tapahtunut. Sulla ei ole hoitotasapaino kunnossa.

T:Hoitsu

Vierailija
5/19 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntoutustuki on työkyvyttömyyseläke ja kuntoutustukea saadessa ei ole oikeutta sairauspäivärahaan. Hyviä neuvoja jakelette.

Ap, sulla on ilmeisesti mt-ongelmia, varaa aika lääkärillesi ja kerro, että aloit jo viideltä aamulla tätä asiaa itkemään kun niin ahdistaa, vaikka mitään ei ole vielä edes tapahtunut. Sulla ei ole hoitotasapaino kunnossa.

T:Hoitsu

Hoitsu ei taida olla nyt ihan perillä asioista. Kuntoutustuki ja työkyvyttömyyseläke ovat kaksi eri asiaa. Ja ennen työkyvyttömyyseläkettä haetaan sairauspäivärahaa. Ja tietenkin tarkoitin, että ap voisi hakea sitä sairauspäivärahaa siinä tapauksessa, jos se kuntoutustuki lakkautetaan. Kuntoutustuki on määräaikainen ja työkyvyttömyyseläke "toistaiseksi voimassa oleva". Tiedot löytyvät Kelan sivuilta.

Vierailija
6/19 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, ei itku auta auta yhtään mitään. Ota itseäsi niskasta kiinni ja rupeat selvittämään asiaa, niin ei tarvitse turhaan itkeskellä.

Sullahan on kuntoutussuunnitelma, etsi se käsiisi ja katso mitä olette sopineet. Ja sen mukaan sitten toimit, eli selvität voitko saada jatkoa.

Ideahan on se, että jos olet kuntoutunut työkykyiseksi, sitten palaat te-toimiston asiakkaaksi.

Mutta jos et ole kunnossa, sitten voit selvität hoitavan lääkärisi kanssa tarvitsetko lisää kuntoutusaikaa (pyydä lääkäriltä uuttaa tukihakemusta varten B-lausunto Kelalle)  eli sun pitää päivittää tilanne Kelaan, jos sulla on edelleen kuntoutuksen tarvetta ja tehdä uusi hakemus.

Soitapa Kelaan ja kysyt ohjeita, mutta oletan että noin se toimii.

Vierailija
7/19 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

25v ja ei ammattia?

Vierailija
8/19 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon hoidon piirissa kyllä. Kuntoutustuki on osa-aikainen työkyvyttömyyseläke. Seuraava askel on sitten pysyvä eläke ja sitä Kela ei helposti myönnä, etenkään näin nuorille. Enkä sellaista haluaisikaan.

Stressaa vaan tämä homma, että jos en enään kuntoutustukea tule saamaan, niin mitä ihmettä sitten teen. Tulevaisuus pelottaa, kun mitään tulevaisuutta ei oikein olekaan.

Ja mitä ihmettä joku puhuu sairauspäivärahasta? Oon saanu sitä aikaisemmin sen maximi ajan ja nyt siis saan kuntoutustukea. Kuntoutustuki on sairauspäivärahasta se seuraava :)

AP

Vierailija
9/19 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25v ja ei ammattia?

Niin? Entä sitten? Et sinä tiedä, mitä mun elämässä on tapahtunu ja mitkä seikat on vaikuttaneet siihen, miksi mulla ei 25vuotiaana vielä ole ammattia. Elämä kun ei kaikilla mene niin kuin kuvittelee ja suunnittelee.

AP

Vierailija
10/19 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

enään

Vierailija
11/19 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikainen työkyvyttömyyseläke tai siis toistaiseksi työkyvytön voisi olla sun ratkaisu? Sieltä pääsee pois. Nuorille kirjoitetaan tuollaisia kuntoutustuen perään. Sitä vaan nyt mars hakemaan. Hakemuksen käsittely kestää aikansa.

Vierailija
12/19 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääset eläkkeelle!

Vierailija
13/19 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUOM: siis väliaikainen eläke ei pysyvä! Pysyvää ei kannata hakea, ei ne anna noin nuorelle. Siksi haet määräaikaista/toistaiseksi mikä se termi nyt onkaan. Hyvä todistus sinun pitkäaikaiselta lääkäriltäsi hoitaa homman. Varaa aika lääkärillesi ja keskustele asiasta. Älä itke yksin.

Vierailija
14/19 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätätilanteessa vaihda osoite omaan asuntoon, niin saat toimeentulotukea. Voimia, kyllä se siitä! Ei Suomessa rahattomaksi (tukien ulkopuolelle) todennäköisesti jää, kun vain jaksat säätää paperien kanssa. Tulevaisuudessa yritä säästää tukirahoistakin edes hieman, niin on pahan päivän varalle.

Vierailija
15/19 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikkua saikkua ja saikkua. Oletteko tarkistaneet asumistuen?

Mulla on sukulainen, jolla on tosi huono sydän, mutta ei tajua hakea sairaspäivärahaa. Ja sitten kiukuttelee, kun ei päästetä eläkkeelle. No ei kai, kun kirjoissa ja kansissa ei ole näitä sairaspäiviä, niin ei silloin voida mitään eläkettäkään myöntää. Kaikki on vaan muiden vika ja yhteiskunta hanurista ja diidiidii. Ja hän on jo yli 40-vuotias.

Vierailija
16/19 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kuntoutustuen jälkeen voi hakea työkyvyttömyyseläkettä jos ei ole kuntoutunut työkykyiseksi?

Itse olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä, enkä tiedä miten nämä kuviot menee työkyvyttömyyseläkkeen kanssa. Hakuprosessit näillä kahdella kun ovat erilaiset.

Ota ap yheyttä hoitajaan tai lääkäriin ja kysy mitä voisit tehdä.

Lääkärinlausuntoja tarvitsee joka tapauksessa siihen eläkehakemukseen, eli senkin takia kannatta ottaa yhteyttä hoitajaan tai lääkäriin.

Vierailija
17/19 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikainen työkyvyttömyyseläke on kuntoutustuki. Mitä te horisette työkyvyttömyyseläkkeestä kun AP jo on sellaisella?? Kuntoutustuen jälkeen tulee pysyvä eläke mutta kun sitä Kela ei myönnä melkeimpä kellekään, vaikka ois kuinka jalat ja kädet paketissa. 

Jos Kela ei kuntoutustukea enään tule myöntämään eikä myöskään pysyvää eläkettä, niin tähänhän probleemaan AP on jumittunut.

Ette osaa lukea.

Vierailija
18/19 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon hoidon piirissa kyllä. Kuntoutustuki on osa-aikainen työkyvyttömyyseläke. Seuraava askel on sitten pysyvä eläke ja sitä Kela ei helposti myönnä, etenkään näin nuorille. Enkä sellaista haluaisikaan.

Stressaa vaan tämä homma, että jos en enään kuntoutustukea tule saamaan, niin mitä ihmettä sitten teen. Tulevaisuus pelottaa, kun mitään tulevaisuutta ei oikein olekaan.

Ja mitä ihmettä joku puhuu sairauspäivärahasta? Oon saanu sitä aikaisemmin sen maximi ajan ja nyt siis saan kuntoutustukea. Kuntoutustuki on sairauspäivärahasta se seuraava :)

AP

"Kuntoutustuki on osa-aikainen työkyvyttömyyseläke."

_

Kuntoutustuki on MÄÄRÄAIKAINEN työkyvyttömyyseläke (ei osa-aikainen).

Osa-aikainen eläke on eri asia.

_

Nämä ovat kaikki ERI ASIOITA ja ensiksi saadaan max. 300pv sairauspäivärähaa ja sen jälkeen vasta mahdollisesti näitä muita alla lueteltuja:

1) SAIRAUSPÄIVÄRAHA (max. 300 pv)

https://www.kela.fi/sairauspaivaraha

- KUNTOUTUSTUKI (määräaik. tk-eläke)

https://www.kela.fi/tyokyvyttomyyselake-ja-kuntoutustuki

- TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKE (pysyvä tk-eläke)

https://www.kela.fi/tyokyvyttomyyselake-ja-kuntoutustuki

- OSAKUNTOUTUSTUKI (määräaik. kuntoutustuki)

https://www.keva.fi/henkiloasiakkaalle/tietoa-elakkeista/elakevaihtoehd…

- OSA-TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKE (pysyvä osa-tk-eläke)

https://www.keva.fi/henkiloasiakkaalle/tietoa-elakkeista/elakevaihtoehd…

Vierailija
19/19 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä noista muista tuista, mutta työmarkkinatukeahan voi alkaa saamaan kouluttamattomana kun täyttää 25 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan