Kokemuksia Triptyl lääkkeestä,kerro kaikki
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Lihottaa.
Millä annoksella söit ja kuinka kauan?
Auttoiko varsinaiseen vaivaan?
Suu kuivasi kamalasti ja sivuvaikutuksena kokoaikainen pieni vapina, joka voimistui kun yritti tehdä jotain, esimerkiksi haarukalla ja veitsellä syöminen ei tahtonut onnistua.
Mä söin 20mg/ilta nivelkipuihin ja unilääkkeeksi kolmen kuukauden ajan. Auttoi. Sivuvaikutuksena suun ja silmien kuivumista. Aluksi olin myös päivisin kovin väsynyt, mutta en mene vannomaan, johtuiko se vain taustalla olleesta pitkäkestoisesta unettomuudesta, sen vaikutukset kun ei ihan parin nukutun yön voimalla hävinneet.
Ei lihottanut.
Masennukseen sitä ei kai enää määrätäkään, näin ainakin lääkäri mun antoi ymmärtää.
Ei auttanut mulla kipuun. Olen syönyt jo vuosia, mutta en pääse eroonkaan, kun nukkumisesta ilman Triptyliä ei tule mitään.
Minulle määrätty nyt jännityspäänsärkyyn. Mietin vielä, aloinko vai kestänkö.. mutta pakko kai aloittaa. Harmittaa jos seuraava päivä väsyttää tms.
Kokeilin joskus puoli vuotta sitten lääkettä viikon. Väsytti kamalasti ja suu kuivui, silloin en malttanut odotella noiden sivuvaikutusten häipymistä.
Lääkäri sanoo tän olevan paras lääke tohon. Z
Ap
Triptyliä määrätään neurologisiin sairauksiin, esim. MS-tautiin, kuten minulla. Eipä siinä mitään, Triptylin vaikutuksia ei huomaa, eli on ns. negatiivisvaikutteinen lääke ainakin sillä annostuksella, joka itselläni on. Sen on vaan tarkoitus estää esim. kyynärhermoon herkästi tulevaa kipua. Jotkut sietää huonommin, jotkut paremmin, kuten on laita kaikissa lääkkeissä. Itselleni sopii.
Mä sain migreenin estolääkkeeksi. Annostus aloitettiin 1/4 tabletilla ensin muutama päivä, sitten puoli tablettia muutama päivä jne, kunnes päästiin lopulliseen annostukseen eli neljä tablettia päivässä.
Auttoi kyllä toisaalta, migreenikipu ei ollut läheskään yhtä voimakasta, mutta se jatkui monta päivää. Yleensä siis mulla on raju, lamaannuttava kohtaus, joka menee päivässä ohi. Triptylin kanssa kesti useamman päivän, olin toki toimintakykyinen, mutta ei se jatkuva kipu nyt oikein mukavaa ollut.
Ainoa sivuvaikutus oli painajaiset.. Pari viikkoa lääkkeen aloittamisen jälkeen luin pakkausselosteen uudelleen, ja siellähän ne mainittiin. Nukahdin kyllä lääkkeen oton jälkeen helposti, mutta painajaiset olivat hirveitä..
Kohtausten pitkittymisen ja painajaisten takia päädyin lopettamaan lääkkeen.
Hyvin voimakas suun kuivaminen ja sitää johtuva jatkuva janon tunne. Ja sydämen rytmihäiriöt. Ihan ohjekirjan mukaisia sivuvaikutuksia, mutta niin pahasti arkielämää haittaavia että lopetin lääkkeen käytön. Ne oireet olivat niin inhottavia etten olisi pystynyt vielä useampia viikkoja odottelemaan häviääkö ne kropan tottuessa vai ei. Ne sydämen rytmihäiriöt oli viimeinen niitti kun ovat niin pelottavia. En enää muista annosta, mutta oli unettomuuden hoitoon eli pienempi annostus kun lääkkeen pääasiallisiin käyttötarkoituksiin.
Vanha ketju, mutta kokemus triptyylistä jota olen syönyt monta vuotta fibromyalgia, charcot-marie-tooth neurologinen sairaus. Oli aluksi 25 mg, mutta teki niin zombimaisen olon päähän ja näin joka ilta painajaisia, siitä vähennettiin 20 mg ja painajaisunet jatkuvat, sydän lyö tosi nopeasti huitelee 80-120 välillä ja zombimainen olo päivällä jatkuu, ei jaksa tehdä mitään muuta kuin istua sohvalla. Kaikki sivuvaikutukset mitä triptylistä kirjattu vaikuttaa mun käytössä. En käytä alkoholia. Riitti nuo joka.iset painajaiset ja lopetin käytön.
Rauhoittui kummasti sydämmen lyönnit ja paino tippui 6 kg näin alkuun.
Unettomuuteen, tepsi siihen mutta aiheutti kauheaa ahdistusta ja ylikierroksia päiväsaikaan. Oli vaikea olla paikallaan, hiotti ja pyörrytti. Lopetin parin viikon jälkeen. Meni kuukausia, että Triptylin laukaisema ahdistus helpotti.
Ei sopinut itselleni, meni tasapaino heti ekasta annoksesta ja järkyttävä pahoinvointi. Kuulemma harvinainen sivu-oire. Eräästä toisesta diflocinaakkipohjaisesta kipulääkkeestä tuli infarkti-oireita, joista tuli iso case, jopa jenkeissä, kun ihmisiä kuoli lääkkeeseen.Ardinex on myös sellainen, joka voi nostaa painoa todella nopeasti sellaisille, joille ko. lääke ei sovi. Kaikille ihmisille ei sovi kaikki lääkkeet ja vasta viime vuosina alettu ymmärtämään, että johtuu geneettisistä eroavaisuuksista. Kaikille ei vain sovi samat lääke-aineet.
Mulla on 10mg :sia jäänyt purkin pohjalle ja napsin niitä kun haluan nukkua kunnolla. Yksi riittää niin nukkuu aamulla pitkään jonnekkin 9-10 asti.
Vierailija kirjoitti:
Ei auttanut mulla kipuun. Olen syönyt jo vuosia, mutta en pääse eroonkaan, kun nukkumisesta ilman Triptyliä ei tule mitään.
Huomasin saman kun jätin kyseisen lääkkeen. "Ei aiheuta riippuvuutta" sanoi lääkäri. Oli kipukynnyksen nostamista varten.
Meni pidempi aika ja pidempi valvominen ja ei enää ikinä.
Aloin ajatella kuolemaa. Kauhea lääke. Vaihdettiin unilääkkeeksi Mirtazapin.
Minä sain unta tukevaksi lääkkeeksi. 10 mg. Toimi hyvin, ei aiheuttanut sivuvaikutuksia.
Unettomuuteen... no väsytti kyllä mutta en saanut unta, tuntui että alkoi jotenkin "käydä kierroksilla". Sama oli mirtazapiinin kanssa, ei vaan sopineet mulle, pikemminkin pahensi unettomuutta.
Masennukseen aloitettiin. Kuivatti suuta niin paljon, että puhuminenkin oli vaikeaa, ellei koko ajan hörppinyt vettä. Vapinaa, joka alkoi hentona vapinana ja siinä parin viikon aikana, minkä lääkettä käytin, se vapina rupesi hankaloittamaan syömistä veitsellä ja haarukalla. Oli marja-aika, enkä pystynyt käyttämään käsiäni viinimarjoja poimiessa muuta kuin poimimaan riipimällä marjat puskasta. Nopeasti se rupesi vaikuttamaan myös kävelykykyyn, eli jalat eivät oikein liikkuneet kuten olisi tahtonut. Masennukseen se kyllä tuntui hyvältä, mieli alkoi seljetä nopeasti...
Mihin aikaan otatte Triptylin? Olen nyt ottanut alkuillasta mutta tuttava sanoi ottavansa jo klo 15.
Lihottaa.