Mistä eri syistä leukosyytit ovat matalalla?
Pojallani (4 v.) on kestänyt outo köhä pian 3 kk, välillä yskii enemmän, välillä ei päivään-kahteen juurikaa. Ollaan rampattu lääkärissä ja on otettu jos jonkinlaista verikoetta. Astmatutkimuksiin on tulossa aika. Pojalla on atooppinen iho.
Nyt otettiin verenkuva ja siinä selvisi että leukosyytit ovat 3,9, kun pitäisi olla yli 5. Mitä tämä voi tarkoittaa? Eikai mitään vakavaa? :( Soittoaika lääkärille on vasta ma.
Kommentit (7)
Allergia voi aiheuttaa tai pitkittynyt flunssa. En usko että on vakavaa, koska jos epäilisivät esim. leukemiaa, olisi jo otettu jatkotutkimuksiin. Jos huolettaa, soita terveysneuvontaan!
puhelimessa kuulostanut siltä, että kyse olisi mistään vakavasta, puhui pitkittyneestä infektiosta ja siitä että joskus ovat vain tilapäisesti alle viitearvojen. Ilmeisesti leukemiassa leukosyytit ovat koholla.
Odottelen nyt maanantaihin ja vaadin lääkäriltä tarkempia jatkotutkimuksia, jos yhtäkään vakavan taudin riskiä on olemassa.
ap
Lapsilla valkosolumäärät ovat usein alle viitearvojen. Tämä johtuu tavallisesti neutro-fiilisten granulosyyttien määrän vähentymisestä, joka taas liittyy useimmiten ohimenevään virusinfektioon.
Lohi ja Vettenranta: Lasten pienentyneet valkosolumäärät. Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim 14. 1440–1446, 2011
Minun leukosyyttimääräni pieneni, kun olin verisyöpäni vuoksi kantasolusiirrossa.
Tilanne koheni saatuani verensiirron sellaisilta luovuttajilta, joiden veri sopi minulle.
Toivon, että lapsesi vointi paranee pian. :)
verisyövän takia pienet arvot vai kantasolusiirron takia? Lueskelin eri lähteistä että leukemian kyllä pitäisi aiheuttaa niitä arvojen nousemista mutta syöpähoidot taas laskevat niitä, olitko saanut sytostaatteja tms. ennen noiden matalien arvojen mittaamista?
Oletko nyt parantunut syövästä? Toivottavasti voit hyvin nyt!
ap
En ole varma.
Arvoni laskivat, vaikka sain verensiirtoja. Punainen Risti hankki kahdeksan sopivaa luovuttajaa, joten sain minulle "räätälöityä" verta. Arvoni nousivat tämän jälkeen.
Kantasolusiirto tehtiin elokuussa. Olen edelleen sairauslomalla. Voin sairaalan jälkeen todella hyvin, mutta sain anemian lokakuussa. Olin uupunut kolmen kuukauden ajan.
Kortisonihoito turvotti kasvoni.
Kortisonilääkitys loppui joulukuun alussa. Sen jälkeen raajojani on särkenyt. Toivon, että raajasärky helpottaa pian.
Olen toipunut varsin hyvin, vaikka ongelmia on riittänyt matkan varrella. Riskinä oli kuolema niin vaikean sairauteni vuoksi kuin hoitojenkin, mutta toivon paranevani kokonaan.
Kiitos toivotuksestasi. :)
Eihän se hirveän hyvältä kuulosta, voi olla pitkittyneestä infektiosta kyse tai sitten jostakin veritaudista. En välttämättä odottelisi viikonlopun yli.