Outo toistuva tulehdus silmäluomissa, mikä voisi olla? Lääkärissäkin kävin ja
lääkäri ei osannut sanoa juuta eikä jaata koska juuri silloin ei tietysti tätä vaivaa ollut.
Eli minulle tulee jomman kumman silmän ylä- tai alaluomeen jokin outo tulehdus tms. aina joskus. Saattaa olla pitkään poissa, ja sitten taas tulee, tai saattaa uusia kuukauden, parin sisällä monta kertaa.
Oireet: kyseinen luomi turpoaa, joskus paljon, joskus vain vähän. Se turvonnut osa on todella kipeä, ja "keskus" kaikkein kipein. Samoin se nystyrä mikä silmän sisäkulmassa tuntuu turpoaa myös. Koskettelua ei paljoa kestä, pahimmillaan räpyttelykin sattuu erittäin paljon. Kestää pari päivää ja sitten paranee itsestään.
Lääkäriin en ole vaivan aikana onnistunut pääsemään, koska ei ole terveyskeskuksen mielestä kiireellinen vaiva ja ajan saa jonnekin kauas tulevaisuuteen. Itse silmä ei mene kipeäksi eikä punoita, vain se luomi on kipeä. Eikä ole vielä kertaakaan ollut yhtä aikaa ylä- ja alaluomissa tai molemmissa silmissä.
Joskus turpoaa niin että luomi näyttää ihan prinssinakilta, onneksi yleensä vähemmän.
Arvailuja kenelläkään? Osaisin sitten taas tarkemmin kysellä lääkäriltä jahka se minun aikani taas joskus koittaa.
Kommentit (29)
Vaivan nimi on krooninen blefariitti. Olen tästä tietämättömiä jo n. 15v kärsinyt ja nyt vasta sain vastauksen.
Voi olla acne rosacea eli ruusufinni. Käy näyttämässä kun tilanne on akuutti.
Minulla oli 90-luvulla. Silloin asuin ulkomailla ja siellä sanottiin, että ongelma on nenässä. Ja nenä pitää jotenkin hoitaa.
Tein niin, että varoin koskemasta silmiin, etenkään sen jälkeen, jos olin koskenut nenään. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmaa. Sitä ennen useita kertoja vuodessa.
Mene suoraan silmälääkäriin kun luomi tulehtuu.
Itsellä alkoi viime keväänä silmävaivat, monenlaisia tippoja kokeilin. Kesän edetessä hoksasin että syyllisiä ovat ensi kertaa parvekelaatikkoon istuttamani laventelit. Kävin niitä riittävän usein kohentelemassa kunnes tuli tutkittua googlen avulla että ne voivat aiheuttaa allergisia oireita. Minulla ei ole allergioita. Laventelit, niin kauniita kuin olivatkin, vein biojätteisiin.välittömästi.
Älä kaiva, raavi tai hiero silmäluomiasi enää.
Noin minun luomitulehdukset loppui. Aamuisin pyyhit kostutetulla pumpulilapulla rähmät pois luomista.
Se on blefariitti eli luomenreunan tulehdus, joka uusiutuu hyvin helposti. Tarvii krooniseksi muututtuaan antibioottikuurin tai ainakin antibioottivoiteen lääkäriltä.
Voipi olla silmäluomenreunan tulehdus, usein krooninen. Itsellä sellainen ollut jo monta vuotta.