Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

B12 vitamiinin puutos.

Vierailija
09.06.2012 |

Millaisia oireita siitä tulee? Miten on hoidettu? Onko hoito auttanut? Millaiset arvot sinulla on? Oletko joutunut vatsalaukuntähystykseen?

Minulla todettiin tuo puutos aivan yllättäen ja joudun vatsalaukuntähystykseen. B12 arvoni on 188.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

väsymistä aiheutti mulle. käyn ottamassa cohemin depot nimistä ainettä piikkinä kolmen kuukauden välein.arvoja en muista.ja en ole joutunut tähystykseen.

Vierailija
2/9 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punasolut tarvitsevat B12-vitamiinia joten sen puutos hiljalleen aiheuttaa anemiaa (toki muitakin oireita mutta tuo ehkä tärkein).

Mulla ei ole ainakaan vielä koskaan B12-vitamiinipitoisuuksia mitattu. Gastroskopian perusteella tehtiin mahanpoisto ja sen seurauksena tarvitsen elinikäisesti B12-korvaushoidon. Saan piikin kolmen kuukauden välein. Sinä varmaankin saat alkuvaiheessa saat piikin tiheämmin, että puutoksesti saadaan hoidettua.

Mahalaukun limakalvolla syntyy ns sisäistä tekijää, joka mahdollistaa ruoan B12-vitamiinin imeytymisen. Jos tuo sisäinen tekijä puuttuu, vitamiini imeytyy tosi huonosti ja syntyy ns pernisiöösi anemia. Silloin B12-vitamiinin annostelu suun kautta ei riitä vaan vitamiini pitää saada elimistöön muuta reittiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähystys on kuulemma vasta joskus kesälomien jälkeen. Ihmettelinkin sitä, että miten se pilleri muka imeytyy jos ei vitamiini muuten imeydy... Pelkään tosi paljon sitä tähystystä. Onkohan siihen pakko mennä?

ap

Vierailija
4/9 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oletetaan, että suun kautta annettu vitamiini imeytyy. Jos todetaan, että mahalaukun limakalvo on paska, ruvetaan antamaan vitamiini pistoksina.

Tähystys on kuulemma vasta joskus kesälomien jälkeen. Ihmettelinkin sitä, että miten se pilleri muka imeytyy jos ei vitamiini muuten imeydy... Pelkään tosi paljon sitä tähystystä. Onkohan siihen pakko mennä?

ap

Ei gastroskopiaa kannata pelätä. Se on vittumainen toimenpide, itse itkin ja oksensin sen ajan, mutta se ei kestä kuin 10 minuuttia. Sitten se on ohi. Ja kyllä, sun on luultavasti pakko mennä siihen, ellei suun kautta annosteltu B12-vitamiini imeydy.

Oletko vegaani? Vegaanit eivät aina saa riittävästi B12-vitamiinia ravinnosta ja vuosien mittaan se voi aiheuttaa puutostilan joka korjaantuu kyllä syömällä B12-vitamiinivalmisteita.

3

Vierailija
5/9 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliosta tuo puutos ei siis voi johtua.

ap

Vierailija
6/9 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
7/9 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin jalkoja alkaa särkeä hieman ennen uutta piikkiä. Se on sellaista epämääräistä kipuilua. Ennen piikkiä olen myös huomattavasti väsyneempi. Mikään unimäärä ei tunnu riittävän.

Oireet helpottuvat n.vuorokaudessa Coheimin jälkeen.

Minulle paras piikitysväli on n.2kk.

Meillä tuntuu kulkevan suvussa tauti, isällänikin on. Hänellä ihan eri oireet tosin. Saas nähdä, onko joku lapsistani (3) perinnyt saman?

Kyseessä pitkäaikaissairaus, jonka kanssa helppoa elää. Suomi24 löytyy pitkä ketju PA:sta, käyppäs lukemassa.

Tsemppiä gastroon :)

Vierailija
8/9 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys vielä äskeiseen. Suomi 24 ketju siis Pernisiöösi anemiasta

Vierailija
9/9 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söss