Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella aivotärähdys. Monennestako oksennuksesta takaisin lääkäriin?

Vierailija
06.03.2012 |

Lääkäri sanoi, että jos oksentelee paljon, niin ambulanssilla lääkäriin ja pieni on taas yleistä.

Miten monennesta oksennuksesta lähtisitte viemään lasta takaisin lääkäriin?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksentelee vähän = Laatta lentää silloin tällöin esim kerran tunnissa

Vierailija
2/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teitä olisi kotiin päästetty jos olisi hätätilanne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja millainen vointi hänellä muuten on, niin mietitään yhdessä mitä tehdä. Kovin herkästi en kuitenkaan ambulanssia lähtisi soittamaan.

-sh

Vierailija
4/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aivotärähdyksen ja kotona aloin oksentamaan ja taju myös lähteä eli aloin nukkua. Minut vietiin aluesairaalaan päivystykseen, jossa meninkin tajuttomaksi kokonaan.Ambulanssilla sitten vietiin yliopistolliseen sairaalaan. 3 päivää meni siellä,epäiltiin aivoruhjetta, mutta tärähdys se vaan oli. Itse siis todellakin veisin lspsenk uudelleen sairaalaan, jos alkaisi oksentamaan. mielummin turha käynti kuin ei ollenkaan

Vierailija
5/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu vammautui aivoverenvuodosta kun oli vaan lievä aivotärähdys lääkärin mukaan. Kotiin vaan ja huilaamaan. Jos tuntuu vähänkään epäilyttävältä niin aja itse päivystykseen.

Vierailija
6/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran saa oksentaa, tulee noin 8h kuluttua täräyksestä. Enempää ei saa oksentaa vaan jos niin käy niin lääkäriin. Lastenlääkäriltä kuultu.

Vierailija
7/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonut, että jos lapsi lyö päänsä ja epäillään aivitärähdystä, niin sairaalaan pitää lähteä jos alkaa oksentamaan

Vierailija
8/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan valistuksena: kyllä tk:ssa mokataan tosi paljon, itselleni "ei se varmaan mitään ole" oli todellakin viedä minut hautaan muutama tunti tk:sta lähdön jälkeen, ihmeellisten onnensattumien summa, että olen elossa. Eipä uskonu lääkäri minua, kun koitin selittää, että se silloinen olotilani ei ole lainkaan normaalia minulle ja tuli aivan äkisti enkä todellakaan huvikseni lekurille tule.

Toisena: kaikenmaailman juoppojakin rahdataan ambulanssilla selviämään sairaalaan jos on naarmukin otsassa, joten laittaisin kuitenkin lapsen aivotärähdyksen listalla tärkeämmäksi.

Ja sitten aapeelle: tarkkaile ja toimi vaistolla, jos arveluttaa, menkää lääkäriin, ei aivovammoilla sovi leikkiä, sellainen se tärähdyskin on, nykyluokituksen mukaan.

Vierailija
9/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksentelee vähän = Laatta lentää silloin tällöin esim kerran tunnissa

Mun mielestä laatta joka tunnille ei ole vähän.

Vierailija
10/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oksentaa enemmän kuin kerran veisin tarkistettavaksi suoraan lähimpään sairaalaan. Yksityiseltä lähete jos tarvis, kunnallisella jonotatte monta tuntia ja joku juuri valmistunut lekuri tai huono suomi lääkäri passittaa takasin kotiin.

Vierailija
11/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää on 4, joten jättäisiköhän yöksi tuohon viereen vahdittavaksi. Tietty herätellään myös yöllä.

Vierailija
12/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota viereen ja herättele. JOs muutosta niin sitten päivystykseen.

Kyllä se siitä :)

Vierailija
13/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pupilleja. Siis nostaa luomia välillä, ja katsoa, onko pupillit kovin laajat. Jos on, heti lääkäriin! Siis tämä herättelyn ohella. Herättely: katsekontakti ja reaktio (esim hymy, itku, järkeviä sanoja)

Vierailija
14/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli juuri 6-vuotiaalla lapsella aivotärähdys ja meille sanottiin, että jos oksentaa kolme kertaa pitää lähteä lääkäriin. Ja yöllä tietysti pitää 2-3 kertaa herätellä lasta ja varmistaa että saa vaihdettua jokusen järkevän sanan lapsen kanssa.

Vierailija
15/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan olisin jo mennyt lääkäriin. Realistisesti kuinka usein yön aikana herätä lapsen ja tsekkaat, että se on tajuissaan? Kun lapsi voi menettää tajunsa koska vaan, eikä paljoa auta tarkistaa 2h välein...itselläni siis oli se aivotärähdys ja menin yhtäkkiä tajuttomaksi kokonaan. Onneksi läheiseni veivät minut sairaalan, kun aloin oksentamaan.

Vierailija
16/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiuhempaan kuin 2 h välein. Enpä jaksa uskoa.

Ei ole toistamiseen oksentanut. Rankka yö toki tulossa, kun pitää olla taas huomenna tikkana töissä risaisen yön jälkeen. Välillä pelkään, että teen itse virheitä töissä, jos nukun noin pätkissä yön, mutta eiköhän siellä ole muita vaikka vauvojenkin vanhempia huonossa hapessa töissä ;-)

ap

Vierailija
17/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kun sain aivotärähdyksen niin minua kyllä tarkkailtiin tehostetusti kirkkauden lamppujen alla jossain tarkkaamossa/heräämössä, jossa olin koko ajan valvottuna.Kyllä sairaala nää hommat osaa..

Toivotaan että lapsesi tärähdys menee ohi, mutta itse veisin edelleen näytille. En pystyisi nukkumaan muuten sekuntiakaan. Ja aina voi soittaa päivystykseen ja kysyä ohjeita.

Vierailija
18/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo aiemmin päivällä tapahtuneen jälkeen? Jos olette niin siinä tapauksessa jäisin kotiin ja tosaan herättäisin muutaman kerran yön aikana kunnolla hereille ja kysyisin muutamia kysymyksiä, joihin ei voi vastata kyllä tai ei, esim. mikä lapsen nimi on. Mun tytöllä (7-v) oli syksyllä aivotärähdys, okseni useita kertoja puoli tuntia tapahtuneen jälkeen ja sitä jatkui noin 3 h kunnes päästiin lääkäristä kotiin ja tyttö pääsi nukkumaan. Nukkui 2 h ja herätin ja sen jälkeen oli kuten ennenkin.

t. sh

Vierailija
19/19 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesti yli 12h, ennnekuin aloin oireilla.Heti illalla tiputtuani ei oireita ollut, mutta aamulla herättyäni huono olo, oksennus kerran ja tajuttomana lattialle.. Että kannattaa sitä seurailla. Jos lapsi oksentaa kerran, ja muuten näyttää normaalilta, odottelisin, mutta jos tuntuu yhtään että tajunnantaqso laskee tai muuten käytös muuttuu oudoksi, niin lähtisin lääkäriin uudestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän