Mitä käytännössä tarkoittaa "kaavoittamaton", kun myydään OKT-tonttia?
Kommentit (9)
Eli tuolle tontille ei välttämättä saa rakentaa mitään, pitää ensin selvittää kunnasta!! Tiedän tapauksia joissa joku onneton on ostanut tuollaisen tontin ja sitä ei saanutkaan rkentaa. Eikä sitä voi myydäkään edelleen kun kuka tarvitsee esim 3000m2 joutomaata? Voihan sieltä poimia vadelmia kesällä...
Sulla on aika erikoiset kuvitelmat, kyllä rasitustielläkin on aina ollut omistaja. Se on kuulunut kiinteistölle, jonka mailla tie on ollut. Rasitesopimuksessa on voitu sopia siitä, kuka tietä ylläpitää.
Ehkä olette muiden kiinteistöjen kanssa nyt joutuneet "ostamaan" tuon tien ja joudutte itse ylläpitämään sitä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sinulla olisi oikeus iskeä tolpat alueen ympärille, eli sille tienpätkälle jonka kuvittelet omistavasi. Tonttisi rajat eivät ole muuttuneet mihinkään, ne ovat yhä edelleen samat.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 19:33"]
aun lahdessa kaavoittamalla alueella.Tontille johtava tie oli kylän suurimman tilan rasitus tie.Elikkä, tietä ei omista kukaan,no. Tien leveys on 6metriä.Nyt me jotka asumme tien varressa ,10 tonttia(5/5). Molemmat omistamme 3m tiestä tontin matkanverran .Tarkoituksenani on nyt(koska omistan puolet tiestä) kaivaa uusi rajapyykki keskelle tietä molempiin rajan kulmiin.Käytännössä tarkoittaasitä että, estän liikenteen kadulla.Palokunta-ambujanssi-ynm. liikenne vaikeutuu radikaalisesti + 9 omakotitaloa jää täysin mottiin ,itse mukaan lukien. PERUSTUSLAIN MUKAAN MINÄ SAAN HALLITA OMAA MAATA TAI MUUTA OMAISUUTTANI NIINKUIN MINÄ ITSE HALUAN,vaikka siinä ei olisikaan mitään järjen häivää.ps.Lahden kaupunki on ajanut asian tähän pisteeseen.6
[/quote]
kaavoittamaton tarkoittaa, että alueella ei ole hyväksyttyä asema- tai rantakaavaa. Tontille voi siis rakentaa vain poikkeusluvalla.
Kaavoittamattomaan tonttiin saa tehdä enemmän oman mielensä mukaisen rakennuksen kuin kaava-alueille, joissa yleensä talon seinän värikin määrätty.
Kunnissa on yleensä määräykset, kuinka paljon maata pitää kaavoittamattomalla tontilla olla, jotta rakennusluvan voi saada. Yleensä puhutaan siis vähintään hehtaarista.
Kaavoittamattomasta alueesta et ikinä tiedä, mitä tulevaisuudessa talosi ympärille tehdään.
Ei rasite perusta omistusoikeutta kiinteistöön. Omistusoikeus ei muutu, toiselle henkilölle eli rasitteen haltijalle vain syntyy oikeus käyttää tätä kiinteistöä rasitteen osoittamalla tavalla.
Eikä perustuslaki muuten anna oikeutta tehdä omalla tontillakaan mitä vaan, eikä mikään muukaan laki. Naapurit ja yleinen etu pitää ottaa huomioon.
nyt on pakko myöntää että olet äärimmäinen PÄÄLLIKKÖ! 5/5 äijä
Kaavoittamattomalla alueella on paljon halvempi tontin hinta. Eri asia saako rakennuslupaa.
aun lahdessa kaavoittamalla alueella.Tontille johtava tie oli kylän suurimman tilan rasitus tie.Elikkä, tietä ei omista kukaan,no. Tien leveys on 6metriä.Nyt me jotka asumme tien varressa ,10 tonttia(5/5). Molemmat omistamme 3m tiestä tontin matkanverran .Tarkoituksenani on nyt(koska omistan puolet tiestä) kaivaa uusi rajapyykki keskelle tietä molempiin rajan kulmiin.Käytännössä tarkoittaasitä että, estän liikenteen kadulla.Palokunta-ambujanssi-ynm. liikenne vaikeutuu radikaalisesti + 9 omakotitaloa jää täysin mottiin ,itse mukaan lukien. PERUSTUSLAIN MUKAAN MINÄ SAAN HALLITA OMAA MAATA TAI MUUTA OMAISUUTTANI NIINKUIN MINÄ ITSE HALUAN,vaikka siinä ei olisikaan mitään järjen häivää.ps.Lahden kaupunki on ajanut asian tähän pisteeseen.6