5v neuvola-onko muuta kuin paino ja pituusmittaus?
Kommentit (11)
5 –vuotis tarkastus
Viisivuotiaana lapselle tehdään laaja kehitystä kartoittava tutkimus. Tämän tarkoituksena on löytää sellaisia tuen tarpeen alueita, jotka haittaisivat lapsen oppimista. Lapsi on yksin yhdessä terveydenhoitajan kanssa tutkimuksen ajan, joka on noin 45-90 minuuttia lapsesta riippuen. Lopuksi tutkimus käydään läpi yhdessä vanhempien kanssa. Tarkastusta varten myös päivähoito arvioi lasta omasta näkökulmastaan ja kyseisen lomakkeen vanhemmat tuovat mukanaan neuvolaan. Tarvittaessa lapsi lähetetään sen alueen asiantuntijalle, missä tuen tarvetta esiintyy. Käytössä olevat asiantuntijapalvelut ovat puheterapia, toimintaterapia, fysioterapia, sekä psykologi.
Terveen viisivuotiaan lapsen kehitys
- lapsi jaksaa keskittyä tehtäviin pidemmäksi aikaa
- lapsi pystyy olemaan erillään vanhemmistaan
- erilaiset tavarat ja asiat kiinnostavat
- sadut ja musiikki ovat kiinnostavia
- liikunnalliset taidot ovat hyvin hallussa
- käden taidot ovat jo kehittyneet
- puhe on selkeää, tosin pieniä äännevirheitä voi esiintyä
- lapsi on sosiaalinen ja pystyy leikkimään ryhmässä
Lapselta tutkitaan
- pituus ja paino
- yleisvaikutelma
- motorinen kehitys
- puheen kehitys
- vuorovaikutustaidot ja tarkkaavaisuus
- silmä-käsi yhteistyö ja näönvarainen hahmottaminen
- näkö
täällä oli niin, että 5-v nla lapsi meni yksin. äiti jäi odotushuoneeseen ja täyttelemään lappuja.
pituus, paino, kuulon ottivat. sitten se piirsi jotain ja olikohan jotain sellasta et piti tehdä mitä se täti sanoi. eli ohjeiden ottamista vastaan ja ymmärtäväisyyttä testasivat. sitten oli yhdellä jalalla hyppelyä ollut.
lopussa sitten käski minut sisään ja kävi läpi miten lapsi osasi.
tämä yksin meno ja se että täyttelin lappuja liittyy kuulema siihen miten osaa sitten eskariin mahdollisesti mennä ja kouluun.
4v neuvolassa ei osattu ihmistä eikä rastia niin ettei toista viivaa olisi aloitettu keskeltä. Ja mitä väliä senkin, kun ei annettu ohjetta miten rasti pitää tehdä. Vois harjoituttaa nyt "pientä raukkaa" ettei taas käy niin ettei osaa..
4v neuvolassa ei osattu ihmistä eikä rastia niin ettei toista viivaa olisi aloitettu keskeltä. Ja mitä väliä senkin, kun ei annettu ohjetta miten rasti pitää tehdä. Vois harjoituttaa nyt "pientä raukkaa" ettei taas käy niin ettei osaa..
Piirtämisessä tärkeintä on, että hahmottaa kehon osatja panee ne suunnilleen kohdilleen, ei siinä mikään Nelimarkka tarvitse olla. Kädentaito ja kynäote on saioita, joita katsotaan, mutta moni lapsi ei vaan ole kiinnostunut piirtämisestä ja siksi nuo ovat vähän jäljessä. Terkka vaan kehottaa harjoittelemaan, jotta saa pikkuhiljaa keskimääräisen tason kiinni ennen koulua.
Tärkeintä on, että kokonaiskehitys on normaalia, muu on yhdentekevää. Kivahan se on olla taitava, mutta mokään kykykisa tuo tarkastus ei ole.
Eli muutama kuvio ja sen alle olisi ´pitänyt osata piirtää samanlainen.
4v neuvolassa ei osattu ihmistä eikä rastia niin ettei toista viivaa olisi aloitettu keskeltä. Ja mitä väliä senkin, kun ei annettu ohjetta miten rasti pitää tehdä. Vois harjoituttaa nyt "pientä raukkaa" ettei taas käy niin ettei osaa..
mutta ei missään nimessä harjoitella mitään. Olemme jo pitkään itse miettineet, että onko lapsemme erilaisuus vain luonnekysymys vai todellinen huolen aihe. Toivon todellakin että viisivuotisneuvolan jälkeen saamme lopettaa asian vatvomisen.
Meillä tuo tunnin tarkastus oli jo 4v neuvolassa... Ei ole 5v tarkastuksessa kuin pituus ja paino kun kaikki asiat oli kunnossa jo vuosi sitten :)
Joka ymmärtää lasten luontaiset, sisäänrakennetut temperamenttierot. Etenkin, jos lapsenne on ujo ja hitaasti lämpenevää tyyppiä, niin ymmärrystä tarvitaan ammattihenkilöltä.
Meillä oli täysin ymmärtämätön terkka, joka hoputti ja komensi kovaäänisesti ujoa lasta tyyliin: "sä olet jo 5-vuotias, sun täytyy olla reippaampi". Voitte vaan arvata minkälaiset fiilikset lapselle (ja äidille) jäi tuollaisesta käynnistä.
Ja tehtävät, jotka rauhallisessa ja kiireettömässä ilmapiirissä olisivat menneet hyvin, menivät nyt aika penkin alle.
Tuo on juuri monesti ongelma. Jos lapsi on ujo, voi jännittämisen seurauksena käynti mennä penkin alle. Sitten tehdään hätiköityjä johtopäätöksiä, vaikka kehityksessä ei mitään vikaan olisikaan. Toiset lapset on ujoja, toiset avoimempia. Ei saa laittaa kaikkia samaan muottiin !
Meillä kesti ainakin yli tunnin, kun mitattiin kielen osaamista, termien ymmärtämistä, matemaattisia taitoja ja tasapainoa yms muita koorninaatiokykyjä...