Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitkä on kohdunpoiston kriteerit?

Vierailija
03.12.2009 |

Eli siis, toisen ketjun innoittamana: millä perustein saa kohdunpoiston? Tietääkö joku?

Mä olen tähän asti kuvitellut, että sen saa yli 30-vuotiaat kolme lasta synnyttäneet halutessaan, mutta ei muuten jos ei ole terveydellisiä/lääketieteellisiä perusteita siihen. Mutta nämäkö siis ovatkin vasta sterilisaation perusteet?

Ei sillä että muuten olisi omakohtainen, muuta kuin että mieheni tavallaan painostaa minua tähän toimenpiteeseen. En ole siihen suostumassa, enkä tietääkseni myöskään saisi sitä, en noilla uskomillani perusteilla enkä ilmeisesti muillakaan. Mutta pääsisinpä taas jakelemaan miehelle suurta (uutta) viisauttani, jos joku viitsisi kertoa, millä perustein sen saa (eli minä en saa) :D

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on vaikka pahat myoomat

Vierailija
2/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on vaikka pahat myoomat

Yleensä yritetään kaikkea muuta ensin ja viimeinen keino on kohdunpoisto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vainko lääketieteellisillä syillä, eli ei missään tapauksessa voi saada esim. ikään vedoten? tai runsaiden kuukautisten takia, tai jos lapsiluku on jo täysi?

- utelias ap, joka haluaa pitää kohtunsa ja vakuuttaa miehensä, ettei siitä pääse eroon

Vierailija
4/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ehkä vihoviimeisenä keinona voi saada kohdunpoiston. Mutta siihen koitetaan kyllä eri juttuja ensin, esim. hormonikierukkaa, lämpöpallohoitoa yms.

Vierailija
5/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään ehkäisy ei sovi (on kokeiltu), kohdunpoisto on viimeinen keino esim. runsaiden/kipeiden kuukautisten hoidossa. Ei se sterilisaatiokaan välttämättä menkkoja miksikään muuta, joskus jopa pahentaa, joten ei jää muuta jäljelle...

Muita syitä on sitten juuri nämä kohtuun liittyvät lääketieteelliset syyt.

Vierailija
6/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kasvain, pahanlaatuinen tai niin iso ettei voida poistaa yksinään tai kasvaimia on useampia

- hankalat vuotohäiriöt, joihin hormonikierukka tai kohdun limakalvon "polttaminen" ei tehoa

- tilanteet joissa raskaus on naiselle hengenvaarallinen kohdun rakennepoikkeamista johtuen (esim. ohentunut kohdunseinämä)

Nykyään ei tosiaan enää kovin herkästi lähdetä kohdunpoistoa tekemään, koska hormonikierukka on ihan tutkimuksissa todettu vuotohäiriöiden hoidossa yhtä tehokkaaksi.

Ja vaikka sillä kohdulla ei varsinaisesti mitään enää tekisikään, sillä on silti oma paikkansa lantionpohjan rakenteissa ja paikallaan oleva kohtu pitää omalla rakenteellaan virtsarakkoa ja peräsuolta paikoillaan ja näin ehkäisee laskeumien syntymistä.

Vierailija
7/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka sillä kohdulla ei varsinaisesti mitään enää tekisikään, sillä on silti oma paikkansa lantionpohjan rakenteissa ja paikallaan oleva kohtu pitää omalla rakenteellaan virtsarakkoa ja peräsuolta paikoillaan ja näin ehkäisee laskeumien syntymistä.

tämä ainakin vaikuttaa sellaiselta syyltä, että kun tämän isken seuraavan kerran pöytään, kun mies alkaa jauhaa kohdunpoistosta (joka siis hänen näkökulmastaan olisi vain ja ainoastaan kerrassaan täydellinen ehkäisymenetelmä), niin eköhän tämä minunkin mieheni käsitä, ettei se välttämättä ole mikään kaiken ratkaiseva ja helppo ratkaisu.

Mulla on hormonikierukka, joka toimii hyvin, mutta koska (miehen mielestä) meidän lapsiluku on täynnä eikä hän ehdottomasti halua enää lapsia, hänelle ei riitä lähes sataprosenttinen ehkäisyteho. Hän haluaa sataprosenttisen, mutta ei suostu esim. vasektomiaan, koska uskoo sen vaikuttavan jotenkin hänen miehisyyteensä ja suorituskykyyn. Ei suostu edes selvittelemään asiaa. Kohdun poisto taas ei kuulemma vaikuttaisi minuun mitenkään, paitsi ettei tarvitsisi ehkäistä eikä kärsiä kuukautisista (joskaan ei mun käsittääkseni ole ihan noin yksioikoista...).

- ap

Vierailija
8/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä ainakin vaikuttaa sellaiselta syyltä, että kun tämän isken seuraavan kerran pöytään, kun mies alkaa jauhaa kohdunpoistosta (joka siis hänen näkökulmastaan olisi vain ja ainoastaan kerrassaan täydellinen ehkäisymenetelmä), niin eköhän tämä minunkin mieheni käsitä, ettei se välttämättä ole mikään kaiken ratkaiseva ja helppo ratkaisu. Mulla on hormonikierukka, joka toimii hyvin, mutta koska (miehen mielestä) meidän lapsiluku on täynnä eikä hän ehdottomasti halua enää lapsia, hänelle ei riitä lähes sataprosenttinen ehkäisyteho. Hän haluaa sataprosenttisen, mutta ei suostu esim. vasektomiaan, koska uskoo sen vaikuttavan jotenkin hänen miehisyyteensä ja suorituskykyyn. Ei suostu edes selvittelemään asiaa. Kohdun poisto taas ei kuulemma vaikuttaisi minuun mitenkään, paitsi ettei tarvitsisi ehkäistä eikä kärsiä kuukautisista (joskaan ei mun käsittääkseni ole ihan noin yksioikoista...). - ap

Miten sitten sterilisaatio sulle? Hormonikierukkaa voi silti käyttää jos siitä on apua kuukautisiin...

T: 7

Vierailija
9/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teettäkää molemmille sterilisaatio. Sillä ehkäisyteho varmaan lähentelee sataa.

Vierailija
10/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

turhanpäiväinen riesahan se on. Kun lapset on tehty, siitä ei ole kuin haittaa. Miksi sitä ei napsaista pois? Ei se nyt niin monimutkainen elin ole, että olisi hankalaa...

Vierailija
11/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoisto on kuitenkin iso leikkaus ja leikkauksissa on aina riskinsä, vaikka rutiinitoimenpide onkin.

Vierailija
12/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua myöskään sterilisaatiota, koska oikeasti, myönnän, elättelen toivetta, että vielä joskus saisin edes yhden, tai vaikka kaksi, lasta lisää. Ikää mulla on vasta 24 vuotta, joten en kai saisi sitä sterilisaatiotakaan, siis jos ne kriteerit ovatkin ne, mitä oletin kohdunpoistoon olevan.

Mieskään ei halua sterilisaatiota, koska ei kuulemma sitten olisi enää kokonainen mies. Pelkää, ettei sitten enää pysty seksiinkään, vaikka eihän se niin mene, ainakaan käsittääkseni sterilisaatio ei aiheuta impotenssia :) Ja toisaalta mieskin on vasta 27-vuotias, joten saisiko hänkään sterilisaatiota?

Mun mielestä meidän nykyisessä ehkäisyssä ei ole mitään vikaa, mutta miehen mielestä on. Ongelma ei siis ole mun, vaan mieheni, mä olen lähinnä kaivannut hyviä perusteluja sille, miksi en voi saada kohdunpoistoa.

Vierailija
13/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoisto on kuitenkin iso leikkaus ja leikkauksissa on aina riskinsä, vaikka rutiinitoimenpide onkin.

Miehen sterilisaati on simppeli toimenpide, mutta miten luulet päästävän käsiksi niihin munanjohtimiin? Niin... leikkauksessa.

Vierailija
14/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin hän on se, joka menee toimenpiteeseen.

Vierailija
15/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelut, joilla sain kohdunpoiston oli se, että raskaus on minulle hengenvaarallinen (olin kuolla jo edellisessä raskaudessa) ja sen lisäksi suvussamme lähes kaikille naisille tullut kohtuun kasvaimia, ainoastaan yhdelle ei ole tullut.

Nyt olen 28v eikä ongelmia ole vielä ilmennyt.

Vierailija
16/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sterilisaati on simppeli toimenpide, mutta miten luulet päästävän käsiksi niihin munanjohtimiin? Niin... leikkauksessa.

Lisäksi nykyään on essure, missä ei tarvitse edes nukuttaa

Vierailija
17/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi hänet pitäisi steriloida? Miksi edes harkita moista?

Vierailija
18/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oma gyne sanoi, että hormonitoiminta ei välttämättä toimi normaalisti jatkossa, jos kohtu poistetaan. Periaatteessa pitäisi toimia, mutta näin ei vaan aina käy.Munasarjat jos jää, niin ei pitäisi olla ongelmia.Mutta; horm. toiminta voi hiipua ja nuori ihminen alkaa kärsiä vaihdevuosioireista . Ei kiitos. Siis kohtua ei poisteta, kuin noiden muiden viesteissä mainittujen fyysisesti vaikeiden oireiden/ongelmien takia.(syöpä, pahat vuotohäiriöt jne...) Itselläni oli synnytyksessä paha tilanne ja minulle tehtiin sterilisaatio. Olisi voinut käydä pahasti;( onneksi kohtua ei jouduttu poistamaan. Eli mielummin pidän kohtuni ja hormonitoiminta on ok. Ja olen 33v. Tilanne minulla oli kolme vuotta sitten... Useampi tosi pätevä lääkäri hoiti minua, ja otin selvää asiasta.

Vierailija
19/28 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai alakautta essure-menetelmällä. Pieni haava navan alla jos tähystämällä tehdään. Okei, kohdunpoistokin toki tehdään nykyään tähystyksellä (paitsi jos on isoja kasvaimia) mutta on ihan eriasia poistaa mahasta monta kymmentä grammaa painava lihaspala (kohtu) kuin lisätä sinne kaksi pientä metalliklipsiä.

Kohdunpoisto on sikäli iso leikkaus että siinä on paljon suurempi vuotoriski kuin sterilisaatiossa. Vatsaonteloon voi syntyä erilaisia vammoja leikkausinstrumenteista, koska niillä joudutaan tekemään paljon enemmän töitä kuin sterilisaatiossa (vaarana mm. suoliston puhkeaminen). Toki tätä voi tapahtua sterilisaatiossakin, mutta siinä operoidaan paljon pienemmällä alueella ja riski on siksi pienempi.

Kohdunpoistoa ei minun tietääkseni tehdä alle 30-vuotiaalle muuten kuin henkeä uhkaavassa tilanteessa (esim. hallitsematon vuoto synnytyksen yhteydessä).

Ja sterilisaatio, ap ja hänen miehensä eivät kumpikaan tule saamaan sterilisaatiota alle 30-vuotiaina varsinkaan jos lapsia on vain 2. Tämä on nykyään varsin ehdotonta. Ainostaan, mikäli raskaus vaarantaa äidin hengen, voi sterilisaation saada alle 30v. (Tai jos on vakavasti kehitysvammainen...)

Ehkä ap:n pitäisi ottaa miehensä mukaan gynekologin vastaanotolle kuulemaan että kohdunpoisto ei ole mikään mukava ja helppo tapa ehkäistä ei-toivottua raskautta :)

T: 7

Vierailija
20/28 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitäisi hommata OMIA lapsia ja yllyttää väestökasvua? Jos lapsia haluaa, niin miksei voi adoptoida? Vaikea prosessi se kyllä on, mutta todistaa valmiuden vanhemmuuteen paljon paremmin, kuin se että panee miehen kanssa ja sitten saa biologisia lapsia. Melkein jopa itkettää kun lukee täällä näitä viestejä "Nyt on jo lapsimäärä täynnä ja haluaisin kohdun pois!"

Ja sitten ihmiset, jotka EI HALUA biologisia lapsia, eivät saa kohdunpoistoa? Onko se nyt sitten reilua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän