Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tihentynyt hengitys - Mikä rajana?

Vierailija
08.11.2009 |

Torstain tai perjantain Aamulehdessä tai Hesarissa oli ohjeet hengityksen seuraamiseen. Voisko joku katsoa ja referoida. Kiitos

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-12 kertaa mion uutissa. Miehelläni on 18 kertaa ja lääkäri kai siksi laittoi polille ja myös yskän takia.

Vierailija
2/15 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja referoida ne hengitystiheydet imeväisillä ja leikki-ikäisillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä flunssassa ollessaan lapsen hengitys on aina siinä 50-60krt/min. Minä olen vaan antanut ventolinea(inhalaatio) kunnon annoksia, ja sillä saanut laskemaan tiheyttä 30-40 krt/min.

Olen toki vahtinut lasta herkeämättä puhelin vieressä, että tarviiko soittaa piipaa-autoa. Mutta hyvä tietää, että tilanne onkin oikeasti vakava, vaikka tk-lääkärit ovatkin päin naamaa naureskelleet, kun olen selostanut millaisia oireita lapsella on..

Vierailija
4/15 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä pohdin minäkin :)

Vierailija
5/15 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ventolinella, niin ei silloin olekaan tarvetta lääkärille. Piipaa-autolla ei vielä tarvitse mennä jos hengitystiheys 70 ja lapsen yleistila hyvä. Muistakaa että yleistila on kaiken a ja o.

Meillä flunssassa ollessaan lapsen hengitys on aina siinä 50-60krt/min. Minä olen vaan antanut ventolinea(inhalaatio) kunnon annoksia, ja sillä saanut laskemaan tiheyttä 30-40 krt/min. Olen toki vahtinut lasta herkeämättä puhelin vieressä, että tarviiko soittaa piipaa-autoa. Mutta hyvä tietää, että tilanne onkin oikeasti vakava, vaikka tk-lääkärit ovatkin päin naamaa naureskelleet, kun olen selostanut millaisia oireita lapsella on..

Vierailija
6/15 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut ventolinea saa antaa 1-4 krt/vrk. Ja jouduin antamaan noin 4 krt 3 tunnin sisällä, että saatiin laskemaan. Siksi en kyllä mihinkään soittanutkaan, kun sain hengityksen hieman rauhoittumaan.. Yleistila oli kuitenkin se, että lapsi makasi kuin raato. Pääasia kuitenkin, että selvittiin..

Mutta voisi tk:ssa silti saada vähän asiallisempaa kohtelua eikä pelkkää naureskelua osakseen. No lääkärin ja minun välillä oli kyllä kielimuurikin, että eipä siinä mitään..

en muista numeroa

Vierailija
7/15 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 suihkausta kerran tunnissa, kotonakin vielä kaksi suihketta 4-6 krt/vrk. Eli ei tuo 4krt 3h sisällä mikään mahdoton annos vielä ole.Mutta tosiaan yleistilan mukaan mennään, ja jos yleistila on raao vaikka hengitystiheys olisikin ok, niin lääkärin arvioon ilman muuta.

Vierailija
8/15 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan toimineeni kyseisellä kerralla oikein, kun annoin ventolinea ja tarkkailin lasta koko ajan.

Sairaalassa toki annetaan ventolinea eri tahtiin, mutta lapsella on jo muutenkin maksimimäärät annostuksena. Apteekissakin ihmeteltiin, että tällainen määräys ei voi olla mahdollinen. Ventoline voi aiheuttaa aikamoisia rytmihäiriöitä, niin siksi mietin sitä määrää, että tuli annettua paljon..

Oikeastaan tärkein mitä opin siitä sairastelukerrasta, että kunto voi huonontua nopeastikin ja että lasta on syytä tarkkailla koko ajan kun sairastuu. Lisäksi avaavat lääkkeet aina käden ulottuvilla. Mutta kun seuraavalla kerralla flunssa tms. iskee, niin en todellakaan laita lasta esim. yksin omaan huoneeseen nukkumaan..

15

Vierailija
9/15 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisella

t. lääkäri

Vierailija
10/15 |
10.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisella t. lääkäri

Vierailija
11/15 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun on digitunnukset hesariin mutta ei arkistonkäyttöä.-(

Vierailija
12/15 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin pitää lähteä jos alle 1-vuotias hengittää yli 50 krt/min. levossa. 1-5 vuotiailla lääkäriin jos hengittää 30 krt/min. ja 5-12 vuotiailla 25 krt/min. Myös lapsen pulssia voi seurata ja lääkäriin kannattaa lähteä jos 5-12 vuotiaalla lepopulssi nousee yli 120:een.

Vierailija
13/15 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-alle 1-vuotiailla hengitystiheys yli 50 kertaa minuutissa levossa

-1-5-vuotiailla hengitystiheys 30 kertaa/min levossa

-5-12-vuotias hengitystiheys 25 kertaa minuutissa levossa

>lääkäriin

Vierailija
14/15 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

levossa. Ja kuumekin mitataan levossa.

Tätä ei kaikki aina muista.

Vierailija
15/15 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP

Ei tarvitse panikoida heti jokaista hengenvetoa kun ja jos tauti iskee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi