Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täydellinen kakkupohja, haluutko sinäkin??

Vierailija
08.10.2009 |

Leivoin pojan synttäreille kakkupohjan ja kun täällä aina valitetaan, ettei onnistu, lässähtää, ei nouse....

Tuo on nyt 7 munan pohja, eli niin paljon mahtui yhteen juomalasiin munia ylälaitaa myöten. Munat huoneenlämpöisiä!! Toiseen samanlaiseen lasiin reunaa myöten sokeria. Sokeri kaadetaan vatkauskulhoon ja samalla lasilla mitataan saman verran vehnäjauhoja. Munat ja sokeri vatkataan vaaleaksi vaahdoksi, niin että pintaan jää "8" kun valutat vatkaimilla taikinaa. Jauhot sekoitellaan varovasti taikinaan.

Vuokana mulla on 24cm halkaisijan kakkuvuoka, korkeus n. 10cm. Taikina mahtuu siihen hyvin nousemaankin.

Uunin lämpö... 125-140 astetta ja vain tuon verran! Laitoin tuon uuniin klo 9 ja otin pois klo 10.50, eli 1h50min paistoaika. Nyt valmis, tikkuun ei tartu taikinaa, pinta ei ole palanut vaan hyvän ruskea. Kakku on just vuokan kokoinen EIKÄ painu kuopalle keskeltä yhtään.

Täydellinen!! =0)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas hyvä syy väsätä kakku tässä jonakin päivänä, kiitos :D

toivottavasti onnistuisi multakin, mä nimittäin kuulun niihin peukalo-keskellä-kämmentä -leipojiin, jotka tekee aina (yleensä) tasan tarkkaan reseptin mukaan ja siltikään ei onnistu.

Vierailija
2/7 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkuni yksinkertaisesti onnituvat täydellisesti joka ikinen kerta.

Oma ohjeeni saman tapainen kuin sinun:

Yhteen lasiin munia niin monta kuin halutaaan (esim. 6 keskikokoista on sopiva 24cm vuokaan). Toiseen lasiin yhtä paljon sokeria kuin ekassa on munia. Kaada sokeri kippoon ja mittaa edelleen lasiin jauhoja yhtä paljon kuin on munia, MUTTA laita 1/2 vehnäjauhoja ja 1/2 perunajauhoja. (Jauhojen sekaan voi myös lisätä 1tl leivinjauhetta).

Vatsaa munat ja sokeri niin jäykäksi vaahdoksi kuin mahdollista. Nyrkkisääntö on, että kakkupohjan muna-sokerivaahtoa ei voi vatkata liikaa...

Paistolämpötila minulla on 175 astetta ja aikaa menee 7 minuuttia jokaista munaa kohti. Eli 6 munan kakku paistuu kypsäksi ja kuohkeaksi n. 40 minuutissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paistan 150 asteessa, uunin alaosassa. Onnistuu aina!:)

Vierailija
4/7 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitääkin rohkaistua taas kokeilemaan. Itse saan aina kraaterin aikaiseksi, kun kakku alkaa jäähtymään :(

Siksi olenkin nykyisin paistanut pohjan uunipellillä. Ei mene kun 13 min ja onnistuu aina :)

Vierailija
5/7 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska joka välissä paistopinta. Etkä saa kakusta pyöreää :-(

pitääkin rohkaistua taas kokeilemaan. Itse saan aina kraaterin aikaiseksi, kun kakku alkaa jäähtymään :(

Siksi olenkin nykyisin paistanut pohjan uunipellillä. Ei mene kun 13 min ja onnistuu aina :)

Vierailija
6/7 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui mainita.

paistan 150 asteessa, uunin alaosassa. Onnistuu aina!:)

Vierailija
7/7 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska joka välissä paistopinta. Etkä saa kakusta pyöreää :-(

Miks kakun pitäis olla pyöreä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä