Auto starttaa, mutta ei käynnisty?
Bensa ei ole loppu, mutta joku siellä puolella on pielessä, mikä?
Kommentit (38)
bensansaantiongelma, kosketushäiriö jossain, tosiaan ihan mitä vaan...mikä merkki, onko bensiiniauto, mikä moottorityyppi?
jos valot palaa, starttimoottori käy mutta auto ei käynnisty syy voi olla:
- bensa loppu
- bensapumppu rikki
- joku alipaineletku irti sijoiltaan (helppo korjata jos löytää)
- sytytysyksikkö tai sytytyspuolat rikki
jos starttimoottori pyörittää, pidä kaasu pohjassa kun starttaat
Niin vika ei ole startissa, eikä akussa. Jompaa kumpaa se ei saa, bensaa tai kipinää. Tulppa irti, jos on märkä niin se ei saa kipinää, jos on kuiva, niin se ei saa bensaa. Siitä sitten eteenpäin joko sähköpuolelle tai bensan syöttöön. Tulppa irti (toki tulpanjohtoon yhdistettynä ja kiinni "maissa", voi vielä startata ja katsoa tuleeko sitä kipinää.
Nyt täytyy tunnustaa, että on semmoinen vika josta en ikinä ole kuullutkaan. Ja tässä perheessä on sentään ajettu vanhoilla ja kehnoilla autoilla yhteensä noin miljoona kilometriä.
Ei tosin volvolla.
Vanhoissa autoissa olekaan, siis kampiakselin asentotunnistinta.
Vika voi olla monessa kohtaan
- bensapumppu
- ajonesto
- ecu
- vauhtipyörän asentotunnistin
- tulpat löysällä/vääränlaiset
- puolat ( aika epätodennäköistä koska puolia yht
4 kpl jokaiselle tulpalle omat. Pitäisi käydä
silloinkin jos on kaks pois pelistä)
Itselläni oli samaa ongelmaa. Starttasi pirun hienosti mutta ei sitten millään käynnistyny, ei edes luvannut.
Aloitin vian etsimisen bensapumpusta. Takatavaratilan maton alta löytyy polttoainesäiliön tarkistusluukku. Kaveri vain kuunteleen sinne niin lähelle luukkua kun voi ja ja sitten laittaa virrat päälle. pitäisi surista noin 3 sekuntia. Itselläni toimi.
Sitten seuraavaksi ecu pistoke irti ja tarkastaa onko siellä hapettumaa tai kostetutta. Ei ollut, mutta varmuuden vuoksi lasketin paineilmalla puhtaaksi jos siellä olisi sattnunt olemaan jtn likaa.
Sitten otin vauhtipyörän asentotunnistimen irti ( löytyy edestä katson moottorin oikealta kyljestä kytkimen ja moottorin saumasta semmoinen 10 cm pitkä rauta joka on kahdella 10mm kantasella pultilla kiinni). Anturi oli melko likainen ja puhdistin sen kovalla harjalla, en kuitenkaan terän harjalla. Ja sitten vain anturi takasin kiinni.
Etenin sytystulppiin ja tarkistin ovatko momentissa. Eivät olleet. 2 tulppaa oli niin että käsin sai auki. Ei muutankun tulpat kireelle ja sitten kokeilua lähtisikö käyntiin.
Tulos: Lähti kuin palmun alta. Ei mitään epäröintiä ja käy hienosti. Pieni koeajo niin että moottori lämpis ja sammutus ja vähän ajan päästä uudelleen käyntiin ja taas laakin peli. Ei ole ollut vikaa enään.
Vaikea sanoa missä oli vika anturissa tulpissa vai pistokkeessa mutta toimii ainakin.
Toiv jtn apua tästä
Vika voi olla monessa kohtaan
- bensapumppu
- ajonesto
- ecu
- vauhtipyörän asentotunnistin
- tulpat löysällä/vääränlaiset
- puolat ( aika epätodennäköistä koska puolia yht
4 kpl jokaiselle tulpalle omat. Pitäisi käydä
silloinkin jos on kaks pois pelistä)Itselläni oli samaa ongelmaa. Starttasi pirun hienosti mutta ei sitten millään käynnistyny, ei edes luvannut.
Aloitin vian etsimisen bensapumpusta. Takatavaratilan maton alta löytyy polttoainesäiliön tarkistusluukku. Kaveri vain kuunteleen sinne niin lähelle luukkua kun voi ja ja sitten laittaa virrat päälle. pitäisi surista noin 3 sekuntia. Itselläni toimi.
Sitten seuraavaksi ecu pistoke irti ja tarkastaa onko siellä hapettumaa tai kostetutta. Ei ollut, mutta varmuuden vuoksi lasketin paineilmalla puhtaaksi jos siellä olisi sattnunt olemaan jtn likaa.
Sitten otin vauhtipyörän asentotunnistimen irti ( löytyy edestä katson moottorin oikealta kyljestä kytkimen ja moottorin saumasta semmoinen 10 cm pitkä rauta joka on kahdella 10mm kantasella pultilla kiinni). Anturi oli melko likainen ja puhdistin sen kovalla harjalla, en kuitenkaan terän harjalla. Ja sitten vain anturi takasin kiinni.
Etenin sytystulppiin ja tarkistin ovatko momentissa. Eivät olleet. 2 tulppaa oli niin että käsin sai auki. Ei muutankun tulpat kireelle ja sitten kokeilua lähtisikö käyntiin.
Tulos: Lähti kuin palmun alta. Ei mitään epäröintiä ja käy hienosti. Pieni koeajo niin että moottori lämpis ja sammutus ja vähän ajan päästä uudelleen käyntiin ja taas laakin peli. Ei ole ollut vikaa enään.
Vaikea sanoa missä oli vika anturissa tulpissa vai pistokkeessa mutta toimii ainakin.
Toiv jtn apua tästä
lapsellinen pitää ihmisen olla, joka kirjoittaa jtn.
Vierailija kirjoitti:
Bensa ei ole loppu, mutta joku siellä puolella on pielessä, mikä?
Meillä oli autosta katkojankärjet kulunu, samalla vaihdettiin uusi kondensaattori. Hyvin toimii.
Polttoainepumppu oli vikana kun viime kesänä yhdessä autossa sama vika. Hajosi uudelleen viikon sisällä, hajonnut alkuperäinen pumppu oli sulattanut pumpun virtakaapelin johon tuli kosketushäiriö uudellakin pumpulla. Uusilla johdoilla ja pumpulla sitten toimi.
Siirsin kerran autoa pakkasella kylmiltään 10 metriä katokseen. Seuraavana päivänä ei lähtenyt käyntiin.
Googlea " liimaventtiili".
Auto saatiin työntämällä käyntiin eikä vastaavaa ongelmaa ole enää ilmennyt.
Eli lyhyen matkan siirto kylmällä ei kannata....
Vierailija kirjoitti:
Siirsin kerran autoa pakkasella kylmiltään 10 metriä katokseen. Seuraavana päivänä ei lähtenyt käyntiin.
Googlea " liimaventtiili".
Auto saatiin työntämällä käyntiin eikä vastaavaa ongelmaa ole enää ilmennyt.
Eli lyhyen matkan siirto kylmällä ei kannata....
Startti pilotilla olisi myös lähtenyt, tai ihan vaan sahaamalla jos akku kestää. Eikö aikoinaan jokaisella ollut pilottia talvella mukana kun autot ei aina välttämättä lähteneet käymään vaikka olivatkin periaatteessa kunnossa.
Mulla on samanlainen Volvo ja se on pari kertaa tehnyt saman tempun, molemmilla kerroilla virranjakajan kannen ja pyörijän vaihto on auttanut.
Nyt täytyy tunnustaa, että on semmoinen vika josta en ikinä ole kuullutkaan. Ja tässä perheessä on sentään ajettu vanhoilla ja kehnoilla autoilla yhteensä noin miljoona kilometriä.
Ei tosin volvolla.